0  |  0

حمایت خطر پذیر از طرحهای دانش بنیان، راه اندازی جسورانه ترین صندوق

حمایت خطر پذیر از طرحهای دانش بنیان، راه اندازی جسورانه ترین صندوق

یکی از اقداماتی که در سال گذشته در راستای حمایت خطر پذیرِ مالی از شرکت های دانش بنیان، به سرانجام رسید راه اندازی صندوق های جسورانه بود.
در این روزها همواره حمایت از شرکت های دانش بنیان در به کارگیری دانش برای تحقق اقتصاد مقاومتی به امری مهم تبدیل شده است. اما نکته جالب توجه این است که برخی طرح ها و ایده های محققان ممکن است به نتیجه که همان محصول نهایی یا خدمات است نرسد از این رو نیاز است که یک سرمایه گذار به صورت ریسک پذیر از این طرح ها حمایت کند.
اگر سرمایه گذاری طرح های محققان به صورت خطر پذیر باشد و پروژه ها با ریسک بالایی مورد حمایت قرار بگیرد، در امیدوار کردن محققانی که از نتیجه طرح و ایده بکر خود آگاه نیستند و تنها بر پایه آزمایشاتی پیش رفته اند، تاثیر بسزایی خواهد داشت.
در همین راستا موضوع سرمایه گذاری خطر پذیر همانند سایر کشورها در ایران نیز مطرح شد که به واسطه آن صندوق های خطرپذیر یا جسورانه ایجاد شوند. جای بسی امید است که در کشورمان اتفاقات خوبی در حوزه سرمایه گذاری های خطر پذیر رخ داده است و شرکت های خصوصی سرمایه گذاری در این زمینه پیش قدم شدند.
تقاضای ۱۲ مجموعه اقتصادی برای راه اندازی صندوق های جسورانه
تاثیر گذاری سرمایه گذاری های خطر پذیر توسط سرمایه گذاران روی طرح های دانش بنیان در حدی بوده که پنج صندوق جسورانه برای اولین بار در کشور در تیرماه سال ۹۵ با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جهوری، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از معاونان این دو نهاد افتتاح شد.
البته ۱۲ مجموعه اقتصادی از سازمان فرابورس درخواست داشتند تا بتوانند صندوق جسورانه را راه اندازی کنند اما در نهایت ۵ صندوق موفق به اخذ مجوز از فرابورس شدند. اما امید می رود این صندوق ها در سالهای آینده روند افزایشی داشته باشند.
برترین هدف صندوق های جسورانه
هدف از راه اندازی صندوق های جسورانه این است که از طریق فعالیتشان، بستری برای سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان در بورس زمینه سازی شود. این صندوق های جسورانه افتتاح شدند تا باب امید را بر روی محققان بگشاید. صندوق های جسورانه از طرح های فناورانه و نوآورانه بلند پروازانه محققان و پژوهشگران در شرکت های دانش بنیان حمایت مالی می کنند.
این صندوق‌ها دهمین نهاد مالی در کشور به شمار می‌روند که می‌توانند حلقه مفقوده بین دانش، شرکت‌های دانش‌بنیان و ثروت‌آفرینی را ایجاد کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برخلاف سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند سهام عمل نمی‌کنند، بلکه روی شرکت‌های دانش‌بنیانی که پتانسیل رشد بالایی دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.
شرایط راه اندازی یک صندوق جسورانه
هر اقدامی در کشور شرایطی دارد که راه اندازی صندوق های جسورانه هم از داشتن چنین شرایطی مستثنی نیست. در واقع می توان گفت این صندوق‌ها حداقل با ۱۰ میلیارد تومان سرمایه می‌توانند شکل بگیرند که در ابتدا لازم است ۱۰ درصد این مبلغ در صندوق وجود داشته باشد.
این صندوق‌ها با طول عمر ۷ ساله خود توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند تا موجودی صندوق صرف زیرساخت‌ها نشود و تمام بودجه آن برای اجرایی شدن ایده های نو در راستای تجاری شدن یک طرح در یک شرکت دانش بنیان به کار گرفته شود.
راه اندازی ۶ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در دستور کار
از آنجایی که راه اندازی این صندوق ها می تواند در آینده به نفع اقتصاد کشور باشد همزمان با ایجاد ۵ صندوق جسورانه در کشور علی سعیدی، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار ۶ صندوق دیگر در آینده ای نزدیک خبر داد.
جذب ۲۰ درصد از درآمد کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان
در تابستان ۹۵ که این صندوق ها افتتاح شدند، محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد که با راه اندازی صندوق های جسورانه جذب ۲۰ درصد از درآمد کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می شود.
فعالیت تشکل ها در سرمایه گذاری جسورانه
در حال حاضر ۳۵ تشکل در حوزه سرمایه گذاری جسورانه فعالیت می کنند که شامل صندوق های پژوهش و فناوری و موسسات می شود؛ این تشکلها بیش از ۲۶۰ طرح را به ارزش ریالی ۴۶۰ میلیارد ریال مورد حمایت قرار داده اند؛ همچنین ۹۰۰ فقره تسهیلات به آنها پرداخت شده است.
انعقاد تفاهم نامه بین معاونت علمی و فرابورس
در راستای راه اندازی صندوق های جسورانه تفاهم نامه ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فرابورس منعقد شد که همکاری در جهت ترویج سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از طریق آشنایی و سرمایه گذاران بخش خصوصی با این حوزه و آموزش مفاهیم، اصطلاحات و نحوه فعالیت در بازار سرمایه به فعالان حوزه دانش بنیان یکی از موضوعات این تفاهم نامه به شمار می رود.
همچنین همکاری در راستای راه اندازی و تقویت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، همکاری در جهت تسهیل فرآیند ورود و تشویق شرکت های دانش بنیان به حضور و استفاده از ابزارها و نهادهای تامین مالی بازار سرمایه از دیگر موضوعات این تفاهم نامه مشترک محسوب می شود.
متقاضی اروپایی برای سرمایه گذاری روی طرح های ایرانی
با وجود اینکه صندوق های سرمایه گذاری جسورانه کار خود را از سال ۹۵ آغاز کرده و زمان زیادی از آن نمی گذرد اما مدیر عامل فرابورس در ایران اعلام کرد که این صندوق ها متقاضی اروپایی دارند.
یکی از ویژگی های اساسنامه صندوق های جسورانه این است که علاوه بر ایرانی های مقیم، ایرانی های غیر مقیم و خارجی هایی که علاقمند به سرمایه گذاری هستند می توانند در این کار مشارکت کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com