0  |  0

جای خالی راهبرد نشر برای کارآفرینی، آموزش اشتغال از کودکی

جای خالی راهبرد نشر برای کارآفرینی، آموزش اشتغال از کودکی

نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان گفت: کارآفرینی، اشتغال و مشارکت گروهی در کار باید از طریق تولید محتوا و از دوران کودکی به افراد آموزش داده شود.علی محمدپور اظهار داشت: برای اینکه افراد بتوانند در آینده وارد بازار کسب و کار شوند نیاز است از دوران کودکی برنامه ریزی کرد و برای آن راهبرد داشته باشیم.
این نویسنده با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا برای اشتغال و کار آفرینی افراد از دوران کودکی دوره های آموزشی و اردوهایی به همین منظور برگزار می کنند، افزود: در این کشورها کتاب هایی با موضوع مهارت های مالی و مدیریتی برای کودکان و نوجوانان منتشر شده در حالی که چنین کتاب هایی در ایران به دلیل نداشتن راهبرد وجود ندارد.
محمدپور نشر را مانند رسانه یک ابزار دانست که وظیفه دارد دغدغه ها را برای توجه بیشتر به آنها منتشر کند.
وی ادامه داد: در صورتی که نتوان نیازهای کنونی و چند سال آینده را از اکنون پیش بینی کرد و پاسخ داد، افرادی تربیت و وارد اجتماع خواهند شد که نیاز سال های دیگر جامعه را پاسخگو نخواهند بود.
محمدپور با تاکید بر لزوم کارآفرینی در جامعه اضافه کرد: اشتغال و کار آفرینی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند بنابراین باید ابتدا کاری خلق تا به تبع آن اشتغال ایجاد شود هرچند خلق کار توسط کار آفرینان و دولت در جامعه انجام می‌ شود.
به گفته وی، روحیه کارآفرینی و خلق کار باید از همان کودکی در قالب محتوای مورد نیاز کودک به او منتقل شود تا در آینده از او یک انسان مولد و کارآفرین سازد.
** تمایل بچه ها به کارمند شدن
این منتقد ادبیات کودک و نوجوان گفت: از آنجا که آموزش کارآفرینی بخصوص برای کودکان در ایران وجود ندارد، آنها با این ذهنیت بار می آیند که کار خلق نکنند و بیشتر مایل باشند کارمند شوند.
وی یکی از پایه های اصلی اشتغال را آموزش دانست و گفت: لازم است با ایجاد فضای ذهنی و روحی در افراد، آنان را علاقه مند کرد تا تولید کننده و نه مصرف کننده صرف باشند.
محمدپور با تاکید بر بسترسازی موضوعات در قالب محتوا و آموزش اظهار کرد: کتاب های دست ورز به کودکان، کار با دستان را می آموزد بنابراین آنها از سن 3 یا 4 سالگی سعی می کنند، چیزی را خلق کرده و یا تغییر دهند.
وی توضیح داد: فردی مهندس که کارکردی ندارد و منتظر می ماند تا کاری به او سپرده شود، کسی است که دست ورزی و مهارت های مالی را از کودکی نیاموخته از این رو لازم است این مهارت ها در قالب آموزش از طریق کتاب و داستان فراگرفته شود.
وی با بیان اینکه دوره های آموزش عملی در قالب اردو در کشورهای غربی منجر به کارآفرینی کودکان در سنین بالا شده است،ادامه داد: این افراد یاد گرفته اند با پول اندک کار خلق کنند و در صورت داشتن سرمایه به دلیل دارا بودن مهارت، دیگران را جذب آن کنند.
** جای خالی راهبرد نشر
مدیر شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران با بیان اینکه همواره انتظار داریم دولت برای ما شغل ایجاد کنند، تصریح کرد: تا زمانی که خود و فرزندان را کارگر بار آوریم، اشتغال ایجاد نمی شود، دولت موظف است بسترهای لازم را برای کارآفرینی فراهم کند و ما باید با اقدامات خود کسب و کار و اشتغال ایجاد کنیم.
به گفته محمدپور، دولت ها در همه جای دنیا تسهیل کننده کسب و کار و اشتغال هستند.
وی با بیان اینکه کودکان ما بدون مهارت بزرگ و وارد جامعه می شوند، این کار را فرصت سوزی دانست.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com