0  |  0

اقتصاد دانش بنیان اولویت اول برای ایفای مسئولیت اجتماعی

اقتصاد دانش بنیان اولویت اول برای ایفای مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف سازمان ها و نهادهاست که طی سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و بانک ها نیز مانند سایر سازمان ها به آن می پردازند اما آنچه در این میان سوال برانگیز است این است که بانک ها به عنوان یک نهاد مالی که نقش مهمی در تامین مالی دارند در شرایط فعلی که با مشکل تامین مالی پروژه ها نیز روبه رو هستند چگونه باید در مرز بین حفظ منافع بنگاهی و در عین حال توجه به وظایف خود در قبال جامعه حرکت کنند.
علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: هم بنگاه های اقتصادی و مجموعه هایی که در اقتصاد کشور فعال هستند به طور قطع مسئولیت های اجتماعی نیز دارند اما طبیعی است که این مسئولیت اجتماعی به اشکال مختلف در بخش های مختلف معنا و مفهوم پیدا می کند، به عنوان مثال در بانکی مانند بانک توسعه صادرات، درحوزه صادرات به این امر کمک می شود.
وی افزود: ما به عنوان بانک توسعه صادرات یکی از کارهایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی به آن می پردازیم، حمایت از فعالیت های دانش بنیان است، لذا در حوزه اقتصاد دانش بنیان سعی می کنیم حمایت به گونه ای باشد که از دانش و توان نخبگان در داخل کشور استفاده شود تا بتوانند ایده های خود را به شکل تجاری در بیاورند. بنابراین تامین مالی حوزه دانش بنیان یک مسوولیت اجتماعی است و در بانک توسعه صادرات با توجه به اینکه هدفمان کمک به صادرات است،حمایت از حوزه دانش بنیان را به بخش هایی معطوف کردیم که بعدا می تواند ظرفیت صادراتی داشته باشد.
صالح آبادی افزود: در این حوزه صندوقی به نام صندوق توسعه و نوآوری شریف داریم که با کمک دانشگاه صنعتی شریف و مرکز توسعه تکنولوژی ایجاد کردیم و خط اعتباری 20 میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفتیم تا بتوانیم به توسعه نوآوری ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک کنیم.در تامین سرمایه بانک هم، صندوق های vc را در برنامه قراردادیم و در این راستا از سازمان بورس مجوز گرفتیم تا با ایجاد این صندوق ها در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی گام برداریم.
وی افزود: که اقدامات خوبی انجام شده و اقدامات متعددی در برنامه قرار دارد که وضعیت بانک را در این حوزه به سطح مطلوب رسانده است.
به هر حال بانک هم یک بنگاه اقتصادی است و باید سودده باشد که بتواند فعالیت مداوم داشته باشد، ضمن اینکه بانک از یک سو وکیل سپرده گذار است و از سوی دیگر با توجه به اینکه در کشور نسبت کفایت سرمایه بانک ها پایین است و بیشتر به سپرده هایی که جذب می کنند متکی هستند، سپرده گذار توقع دارد که بانک منابع را در جایی هزینه کند که سودده باشد. بنابراین ضمن اینکه بانک به مسوولیت اجتماعی می پردازد باید در جاهایی سرمایه گذاری کند که حقوق سپرده گذاران ضایع نشود.بنابراین در حوزه عمل به مسوولیت اجتماعی توقع از بانک ها باید منطقی باشد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: به طور قطع منابع لازم در این بخش نباید از محل سپرده ها تامین شود زیرا بانک از سپرده گذار وکالت دارد و همان طور که گفتم توقع از بانک این است که در محلی سرمایه گذاری کند که بازده حداقلی وجود داشته باشد.
وجوه اداره شده یکی از راهکارهای تامین مالی برای عمل به مسوولیت اجتماعی است. به عنوان مثال منابعی نزد بانک از سوی یک مجموعه سپرده گذاری می شود تا از محل سود آن به این بخش کمک شود.
وی تصریح کرد : یک نمونه از این موارد صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی است که از محل منابعی که دولت به این حوزه اختصاص می دهد از این بخش حمایت می کند.
به عنوان مثال این منابع می تواند نزد بانک با نرخ سود مناسب سپرده گذاری شود و بانک با تلفیق این منابع با منابع خودش تسهیلات با نرخ سود مناسب پرداخت کند.در واقع نیاز است که سازمان ها، نهادها و یا اشخاصی به عنوان بازوی کمکی با سپرده گذاری، تخفیف نرخ و یا پرداخت یارانه در عمل به مسوولیت اجتماعی به بانک کمک کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com