0  |  0

اجرای طرح «سرباز فناور» در پارک‌های علم‌وفناوری

اجرای طرح «سرباز فناور» در پارک‌های علم‌وفناوری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، از ارائه طرح سرباز فناور خبر داد و گفت: در این طرح افراد متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، خدمت نظام وظیفه خود را در این پارک‌ها می‌گذرانند.
دکتر خسرو پیری اظهار کرد: موضوع سرباز فناور از سال قبل در دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم مطرح شد که در سال جاری این موضوع در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به جزئیات این برنامه، اظهار کرد: همانطور که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها خدمت نظام وظیفه خود را می‌گذرانند، در تلاش هستیم تا سهمیه‌ای برای نظام وظیفه فناوران مشغول به فعالیت در پارک‌های علم و فناوری دریافت کنیم.
پیری خاطرنشان کرد: در این طرح افراد مشمول علاوه بر آنکه دوران سربازی خود را در پارک‌ها و مراکز رشد می‌گذرانند، اقدام به فراگیری و توسعه فناوری مرتبط با حوزه تخصص خود می‌کنند.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در این طرح تلاش خواهد شد تا فناوران در قالب «سرباز فناور» خدمت سربازی خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان بگذرانند، اضافه کرد: این امر در شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اجرایی شده است و امیدواریم همانطور که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری خدمت سربازی خود را در دانشگاه‌ها می‌گذرانند، این طرح در پارک‌های علم و فناوری نیز اجرایی شود.
پیری ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح بتوانند در هر سال 3 تا 4 سهمیه برای هر پارک فناوری دریافت کنند.
وی با بیان اینکه ایده این طرح در دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم پیشنهاد شده است، یادآور شد: این طرح از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم به سازمان نظام وظیفه ارائه خواهد شد.
شرایط خدمت سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری

بر اساس شرایط ویژه سربازی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان که در بنیاد ملی نخبگان تدوین شده است، افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان شامل برگزیدگان المپیادها و برگزیدگان کنکور پس از گذراندن دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور تمام وقت در پادگان‌ها را ندارند و با اجرای موفق یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌های دفاعی و دولتی، کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند.
این افراد مشمول خدمت نظام وظیفه تخصصی می‌توانند با شرایط ساده‌تری در همایش‌های علمی به خارج از کشور سفر کنند.
علاوه بر آن طبق شیوه‌نامه «دانش‌آموختگان برتر فناور» مصوب در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، افراد کلیدی و کارشناسان خبره شرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی که امتیاز لازم در زمینه پژوهش و فناوری را کسب کنند، می‌توانند از خدمات نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند و با همکاری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی خواهند شد.
شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی باید حتما دارای اظهارنامه مالیاتی باشند و کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به فروش رسانده باشند و افراد معرفی‌شده نیز باید دانش‌آموخته مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی باشند و بیش از 3 سال از تاریخ دانش‌آموختگی در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی آنها نگذشته باشد.
دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از پیشنهاد رساله دکتری خود با موفقیت دفاع کرده باشند، نیز مشمول مزایای این طرح می‌شوند.
فرد معرفی‌شده باید یکی از کارشناسان برتر شرکت دانش‌بنیان باشد و در حال حاضر به صورت تمام وقت در شرکت دانش‌بنیان مورد نظر مشغول به فعالیت باشد و برای حداقل 6 ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی در شرکت را داشته باشد.
هر کدام از شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی باشد، اعم از شرکت‌های نوپا و شرکت‌های تولید کننده و صنعتی، می‌توانند یک نفر را به عنوان سهمیه خود معرفی کنند و به ازای هر 500 میلیون تومان فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی و یا هر 10 نفر نیروی انسانی شاغل بیمه شده، می‌توانند یک نفر دیگر را به عنوان سهمیه خود معرفی کنند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به مزایای این طرح در راستای توسعه فناوری و بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های فناوری‌های کلیدی کشور درصدد است تا سهمیه نظام وظیفه را در قالب «سرباز فناور» برای پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دریافت کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com