0  |  0

ماهنامه «سرآمد» سی و پنجم منتشر شد

ماهنامه «سرآمد» سی و پنجم منتشر شد

سی و پنجمین شماره ماهنامه علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» با نگاهی به راه های میانبر در افزایش تولید و رفع بیکاری، ویژه اردیبهشت ماه 1396 به چاپ رسیده است.
امسال، سال توجه به «تولید» و «اشتغال» است و از آنجا که برای به ثمر رسیدن این دو مقوله مهم، باید از حیطه شعار به عمل تبدیل شود، لازم است که واقعیت ها موجود کشور و توانایی ها و داشته ها ارزیابی و بهره برداری شود. در این میان، آنچه از همه درخشان تر و قابل اطمینان تر است، فناوری و نوآوری است که علاوه بر داشتن ظرفیتی بالا برای ایجاد شغل های مختلف و پرشمار، می تواند برنامه تولید محصول باکیفیت دانش بنیان ساخت داخل را نیز با قدرت به جلو ببرد.
برهمین اساس، ماهنامه علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» در جدیدترین شماره خود، مبحث تولید و اشتغال را از منظر بها دادن به شرکت های دانش بنیان و نوآور، زیر ذره بین برده اند و در تکمیل نکته های فراوانی که طی شماره های قبل ارائه کرده اند، نکاتی تازه را در اختیار علاقه مندان قرار داده اند.
راه میانبر
پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در سی و پنجمین شماره این ماهنامه، سرمقاله خود را به راه میانبر در افزایش تولید و رفع بیکاری اختصاص داده است. او علاوه بر آنکه پیشنهاد داده که «بخش اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی استقبال و حمایت از تولید ملی به مردم واگذار شود»، نوشته است: «شرکت های دانش بنیان مبتنی بر ایده و دانایی اند و غالبا نیاز به سرمایه گذاری های کلان ندارند. همین امروز، شرکت های دانش بنیان و نوآور با ورود به موضوعات اقتصادی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در جای جای کشور، با کمترین میزان سرمایه گذاری بیشترین اشتغالزایی را داشته اند و ثروت قابل توجهی هم عاید کشور کرده اند.» اینها نکته هایی است که با پشتوانگی آمار و ارقام، قابل اثبات است و البته با ایجاد زمینه های ایجادشده در حوزه گفتمان سازی علم در کشور، مشخص و قابل دفاع است.
بها به جوانان
اما از آنجا که کشور ما صاحب جمعیت جوان است و میزان تحصیلکرده ها هم در آن چشمگیر، بها دادن به آنها می تواند موتور محرکه مطمئنه برای پیشرفت و توسعه باشد. این موضوع البته، بخشی از نظرات دکتر هرمز شمس برگزیده جشنواره ملی علامه طباطبایی است که در گفت وگو با «سرآمد» سی و پنج مطرح کرده است. به اعتقاد او، «این نسل جوانی که امروز در دانشگاه هستند، اساتید آینده ما خواهند بود و ما باید روی این نسل سرمایه گذاری کنیم و افرادی را تربیت کنیم که استادان بعدی ما باشند؛ باید سرمایه گذاری کنیم و این نسل جدید را آماده کنیم برای آموزش آیندگان.»
ریسک پذیرها
بزرگ ترین ریسک در زندگی آدم، این است که اصلا دست به هیچ ریسکی نزند. هیچ آدم موفقی را نمی توانید پیدا کنید که بدون ریسک و خطرپذیری، موفق شده باشد. سمیه مداح مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات، پای گفت وگو با شماره اردیبهشت ماه «سرآمد» نشسته است و علاوه بر ارائه تجربیات اش در حوزه کارآفرینی، بر وجود ریسک پذیری در شرکت های دانش بنیان تاکید کرده است. او می گوید: «یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان نوپا این است که ارگان ها نمی توانند به آنها اعتماد کنند. معمولا به مدیرعامل های جوان اعتماد نمی شود... ببینید کسانی که شرکت های دانش بنیان تاسیس می کنند، عمدتا افرادی جوان و کم سن و سال هستند. اتفاقا باید هم جوان باشند، چون در همین سن و سال است که آدم ها ریسک پذیری بالایی دارند.»
عرضه جهانی
ماهنامه «سرآمد» این بار سراغ جوانی رفته است که ایده اش را توانسته به بازار جهانی عرضه کند. مرتضی حیدری با ایده تازه اش که در حوزه نقشه کشی است، علاوه بر ایجاد اشتغال و ارائه محصولی ایرانی، آن را به خارج از کشور نیز ارائه کند. او از دشواری های کار گفته و افزوده است: «غیر از مشکلات مالی که همیشه وجود دارد، مساله ای که من را بسیار با چالش روبه رو کرد، کمبود نیروی متخصص بود. فارغ التحصیلان تخصص های مختلف بسیار زیادند، اما متاسفانه در مقام عمل، متخصص نیستند. به عقیده من امروزه بسیاری از دانشجوها نه هدف دارند و نه تخصص و مهارت یاد می گیرند.» و بعد توصیه کرده است: «به کسانی که قصد دارند استارت آپی شوند، توصیه می کنم پیش از هر کاری، ایده و مخاطبان این ایده را بیشتر بسنجند.»
دزدی ایده
بله، یکی از دغدغه هایی که از دیرباز گریبان ایده پردازان را گرفته، همین سرقت ایده شان است. اما محمد اکبری ایده پرداز جوان یک استارت آپ فعال در کشور، در گفت وگو با «سرآمد» سی و پنجم، با صراحت اعلام کرده است که نگرانی دزدیده شدن ایده هایش نیست. او خطاب به جوانانی که می خواهند یک کسب و کار نوآورانه و خلاقانه راه بیندازد توصیه کرده است که «باید چشم و گوشتان را در مقابل اظهارنظرهای منفی دیگران ببندید و فقط به هدف تان فکر کنید... من هیچ وقت از بیان ایده ام نترسیدم و همه جان آن را مطرح کردم. در بازاری که من می بینم، حتی اگر همزمان با من دو نفر دیگر هم به این ایده جامه عمل بپوشانند جای کسی تنگ نمی شود.»
زبان و رسانه
رسانه و خبر، حالا تبدیل به نمادی از پیشرفت ها و سرعت آن در دنیا شده است. گردش اطلاعات و شیوه ها و سرعت آن، موضوعی است که با کمک علم و فناوری، توانسته است همه دنیای انسان را تسخیر کند. بنابراین به موضوع رسانه می باید که همواره نگاهی نو و تازه انداخت. کاربرد زبان در عرصه گسترده رسانه، دغدغه ای جدی است که علی اصغر محکی از شناخته شده های حوزه ارتباطات و رسانه پای گفت وگو با «سرآمد» نشسته و از این دغدغه گفته است. به اعتقاد او، «اگر در جامعه ای صور مختلف آفرینش علمی، هنری، اجتماعی و... دچار اختلال، یکنواختی و آسیب شود، حتما بر حوزه زبان هم موثر است. این به دلیل رابطه تنگاتنگ و مستمر بین حوزه زبان، ذهن، آفرینش های هنری، خلاقیت های علمی، اجتماعی و... است.»
سرمایه گذار خطرپذیر
صندوق های جسورانه یا خطرپذیر، آهسته آهسته جایگاه جدی شان را در جامعه مان که به سرعت به سمت دانش بنیان شدن می رود، باز کرده است. این صندوق های اهمیت زیادی در کسب و کارهای نوآورانه دارد. به همین خاطر است که روح الله صابری ریسه مدیرعامل یک شرکت فعال فناور، به اهمیت سرمایه گذار خطرپذیر اشاره کرده و بخش هایی از موفقیت هایش را هم به این موضوع مرتبط می داند. بنا بر گفته های این کارآفرین: «سرمایه گذارهای ما ریسک نمی کنند، چون می خواهند از بابت نتیجه کار مطمئن باشند. اما با توجه به اینکه ما پیش از این چند جا کار فرستاده بودیم و در جامعه کشاورزی این ترکیبات به عنوان ترکیباتی که جواب خوبی داده اند، معروف شده بود، به همین دلیل در چند نمایشگاهی که شرکت کردیم دو، سه سرمایه گذار به ما پیشنهاد دادند که ما مذاکره کردیم و در نهایت با یکی از آنها به نتیجه رسیدیم.»
علاوه بر این مطالب، گزارش ها، گفت وگوها و یادداشت های متعددی در شماره سی و پنجم «سرآمد» آمده است که مخاطبان این ماهنامه با در اختیار داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمند، می توانند از فیلم ها، عکس ها، صوت ها و متن های تعبیه شده در آن، بهره مند شوند.
سی و پنجمین شماره ماهنامه «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، ویژه اردیبهشت ماه و در 132 صفحه منتشر شده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com