0  |  0

دانش آموختگان بی تجربه؛ کارآفرینی و خطر ورشکستگی

دانش آموختگان بی تجربه؛ کارآفرینی و خطر ورشکستگی

رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران گفت: نباید بی گُدار دانش آموختگانی را که تجربه لازم از فضای کسب و کار ندارند، به سمت کارآفرینی سوق داد چراکه اگر امروز با انبوهی از دانش آموختگان بیکار مواجه هستیم، در آینده ممکن است با انبوهی از دانش آموختگان بیکار و ورشکسته مواجه شویم که فاجعه ای بزرگتر است.
دکتر محمدرضا حائری یزدی در اولین روز بیست و پنجمین همایش بین المللی مهندسی مکانیک اظهار داشت: فضای کسب و کار در ایران تاکنون عمدتا مبتنی بر ایجاد فرصت شغلی توسط دولت و سپس استخدام نیروی کار به تناسب فرصت های شغلی بوده اما این مدل با چالش های مهمی مواجه شده است و دولت بیش از این نمی تواند کارگزار امر اشتغال باشد.
وی افزود: تورم خروجی دانش آموختگان دانشگاهی و همزمانی آن با حجیم و ناکارآمد شدن دولت در جذب این حجم از نیرو و از طرف دیگر، کم توان بودن بخش های صنعت و خدمات، بحران اشتغال را بیش از پیش دامن زده است.
استاد مهندسی مکانیک دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نبود سیاستگذاری درست در عرصه آموزش عالی طی سالیان گذشته هم بر آمار دانش آموختگان بیکار افزوده است از همین رو دانش آموختگان دهه اخیر و همچنین سال های پیش رو، با چالش مهم بیکاری مواجه هستند که این چالش را باید جدی گرفت.
وی با بیان این احتمال که شاید این تنگناها و چالش بتواند بخشی از نیروی دانش آموخته را به سمت کارآفرینی و ایجاد فرصت شغلی سوق دهد، تصریح کرد که کارآفرینی هم به هیچ وجه کار آسانی نیست و باید نسبت به عواقب آن هوشیار بود.
حائری یزدی، تربیت دانش آموختگانی توانمندتر و متناسب تر با فضای فعلی کسب و کار مهندسی کشور را بخشی از رسالت دانشگاه و دانشگاهیان برشمرد و گفت: جامعه دانشگاهی باید با پرورش نیروی خلاق و خوش فکر در کنار آموزش کارآفرینی و چالش ها و مشکلات آن، بخشی از دانش آموختگان را به سمت نوآوری در عرصه صنعت و خدمات سوق دهد زیرا در غیر این صورت، دانشگاه اعتبار خود را در اذهان عمومی جامعه از دست خواهد داد.
***چالش های 10 سال آینده فراروی جامعه مهندسی کشور
وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مهم ترین چالش هایی که در 10 سال آینده فراروی جامعه مهندسی کشور وجود دارد، پرداخت و گفت: بحران آب، شدت مصرف انرژی، آلودگی هوا، مساله محیط زیست، فضای کسب و کار، پرورش خلاقیت، ایجاد انگیزه، فرار مغزها، بیکاری و ارتباط صنعت و دانشگاه، نمونه هایی از مسائل گریبانگیر جامعه است که جامعه مهندسی به ویژه مهندسان مکانیک و انجمن های تخصصی باید به آن بپردازند.
به اعتقاد رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران، اگر چشم خود را به تحولاتی که در آن غوطه ور هستیم ببندیم، با لطمه های جبران ناپذیری روبه رو خواهیم بود.
وی به تغییر دیدگاه ها و مطالبات دولت ها از دانشگاه ها پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: جنگ جهانی دوم موجب شد تا دانش بشری، ترقی ویژه ای را طلب کند و تحقیق و پژوهش در تمامی حوزه های علمی و خصوصا علوم مهندسی تبدیل به مطالبه جدی دولت ها و صنایع از دانشگاه شد.
حائری یزدی یادآور شد: این دوران موجب شد تا تغییر جهتی داده شود و آموزش مهارت و فن مهندسی جای خود را به تدریج به آموزش علوم مهندسی داد که در نتیجه آن، در نیمه دوم قرن بیستم میلادی شاهد رونق بیش از پیش پژوهش در مهندسی و به تبع آن برگزاری کنفرانس های متعدد و انتشار مجلات علمی هستیم.
به گفته وی، در دو دهه اخیر در دنیایی که دو ویژگی بارز آن 'رقابتی شدن صنایع' و 'جهانی شدن' آن است، باز هم مطالبه جدیدی از دانشگاه شکل گرفته و نوآوری و خلاقیت، اهمیت مضاعف یافته است.
استاد دانشگاه تهران، رقابت و جهانی شدن را به عنوان دو ویژگی مهم و پیشران اقتصاد در دوره جدید عنوان کرد و گفت: این دو عامل، دانشگاه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
وی در ادامه تشریح چالش های آینده حوزه مهندسی گفت: یکی از اصلی ترین چالش ها در بخش آموزش مهندسی است، ما باید بتوانیم تحولات لازم و متناسب با فضای کسب و کار را در نظام آموزش مهندسی پیاده کنیم ولی متاسفانه تغییر و تحول در برنامه ریزی آموزشی آنچنان بوروکراسی پیچیده ای دارد که تغییر در آن طاقت فرساست.
حائری یزدی با بیان اینکه در سال های اخیر، دانشگاه و صنعت نیز جزایری مستقل از هم بوده اند، اظهار داشت: در این سال ها گفت و گوی جدی بین صنعت و دانشگاه برای تدوین یک نظام آموزشی متناسب با نیازهای صنعت خصوصا در مقطع کارشناسی انجام نپذیرفته است.
وی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که تغییر و تحولات تکنولوژیک نیز ناگزیر، تغییراتی را بر آموزش مهندسی خصوصا به لحاظ فرم و نه لزوما محتوا تحمیل کرده است و آموزش های از راه دور و آموزش الکترونیکی، اگرچه آموزش را راحت تر کرده اما لزوما اهداف آموزش را تامین نکرده است.
وی به چالش بعدی حوزه مهندسی در مواجهه با مسائل روز کشور اشاره کرد و گفت: این امر به موضوع پژوهش بازمی گردد و نبود ارتباط ساختاری و ریشه ای بین دانشگاه و صنایع کشور همواره مورد توجه منتقدان بوده است.
به اذعان این استاد دانشگاه، بی ارتباط بودن پژوهش با نیازها و مشکلات کشور معضلی است که در دهه اخیر با افزایش ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی بیش از پیش گریبانگیر جامعه دانشگاهی بوده است.
وی با تایید این واقعیت که این مسائل از گذشته وجود داشته است، ولی باید دید در دهه آتی چه پدیده هایی می تواند این چالش ها را پیچیده تر کند، گفت: آنچه واضح است دو پدیده 'رقابت' در کنار 'جهانی شدن عرصه رقابت' عملا فشار مضاعفی را به صنایع ما در سال های آتی وارد خواهد کرد و باید دید که آیا صنایع ما قابلیت تحمل این فشار را دارند یا همچنان به علت بحران اشتغال در کشور، تلاش دولت برای حفظ صنایع موجود در فضایی انکوباتوری خواهد بود تا بتوانند در فضایی انحصاری محصولات خود را به فروش برسانند.
حائری یزدی تاکید کرد: در هر حال، صنایع برای بقا نیازمند ورود به فضای رقابتی هستند و البته این مهم تنها با تکیه بر یک بخش دانشگاهی قوی و ایجاد پیوند ساختاری بین نیازهای صنعت و دانشگاه میسر خواهد شد.
بیست و پنجمین همایش بین المللی مهندسی مکانیک از امروز 12 اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد و به مدت سه روز با ارائه مقالات برگزیده، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه تخصصی ادامه خواهد داشت.
مباحث این دوره از کنفرانس در محورهای اصلی 'مکانیک جامدات' ، 'مکانیک ضربه' ، 'دنیامیک، ارتعاشات و آکوستیک' ، 'کنترل و رباتیک' ، 'مکاترونیک' ، 'ساخت و تولید' ، 'مکانیک سیالات' ، توربوماشین' ، 'ترمودنیامیک'، 'انتقال حرارت' ، 'انرژی و محیط زیست' ، 'بیومکانیک' ، 'میکرو و نانو مکانیک' ، 'مهندسی خودرو' ، 'مکانیک مواد مرکب' و 'مکانیک مواد هوشمند' ارائه خواهد شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com