0  |  0

بهبود 42 رتبه ای شاخص اقتصاد دانش‌بنیان کشور در دولت یازدهم

بهبود 42 رتبه ای شاخص اقتصاد دانش‌بنیان کشور در دولت یازدهم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به آغاز فعالیت هزاران استارتاپ در دولت یازدهم گفت: شاخص اقتصاد دانش‌بنیان که محیط کسب و کار را نیز شامل می‌شود، در دو سال گذشته 42 رتبه بهبود پیدا کرده و به رتبه هفتاد و هشتم دنیا رسیده‌ایم.
دکتر سورنا ستاری صبح امروز 13 اردیبهشت ماه در مراسم دوازدهمین دوره جایزه افضلی‌پور، دومین جایزه هنری صبا و دومین جایزه کارآفرینی در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: از روز اولی که به معاونت علمی آمدم، یکی از وزراء گفت چیزی از این در نمی‌آید.
وی ادامه داد: جای سوال است که کشوری که چند سال تاریخ تمدنی، کارآفرینی، تجارت و آقایی بر دنیا را دارد، چه شده که به این روز افتاده و در این تاریخ 6 هزار ساله کجا را اشتباه پیچیده و چپ کرده‌ایم و چه شده است که با 34 میلیون جوان به این فکر می‌کنیم که چگونه به آنها شغل بدهیم، قرار بود جوانان ما درس بخوانند که کشور را تکان داده و کارآفرین شوند. پس کجا راه را اشتباه رفته‌ایم.
ستاری تصریح کرد: اینکه از ابتدای دولت یازدهم بحث اقتصاد دانش‌بنیان را مطرح کردیم، به این دلیل بود که دیگر نمی‌توان با پول فروش نفت و گاز کشور را اداره کرد، زیرا تجربه نشان داده است که هیچ یک از اقتصادهای بزرگ دنیا با نفت و طلا به جایی نرسیده‌اند.
رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: بدون تلاش انسان به جایی نمی‌رسد و ما زمانی موفق می‌شویم که پایه اقتصادمان را عوض کنیم و کاری که در حمایت از دانش‌بنیان انجام دادیم، فقط محیط تنفس جدید و محیط کسب و کار جدید است که اکنون این محیط شدیدا مساله دارد.
وی افزود: همان کسی که در دولت کار می‌کند، با جوانی که می‌خواهد کسب و کاری راه بیندازد، همکاری نمی‌کند و می‌خواهند این کار را تعطیل کنند.
معاون علمی رییس جمهور با بیان اینکه نکته اصلی در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که همه بدانند این شرکت‌ها صاحب دارند، تصریح کرد: دانشگاه، مبداء همه چیز و مبداء اقتصاد است و تا پایه اقتصاد را دانشی نکنیم، درست نمی‌شود؛ در حال حاضر استارتاپ‌هایی که جوانان مدیریت آن را به عهده دارند، میلیاردها دلار می‌ارزد؛ چند استارتاپ داریم که بیش از 2 هزار میلیار دلار گرش مالی دارند.
وی افزود: جوانان اگر بخواهند، می‌توانند دنیا را تکان دهند و ساختارهای سنتی موجود در سیستم توزیع و بوروکراسی کشور را اصلاح کنند.
ستاری گفت: هزاران استارتاپ در این دولت فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و شاخص اقتصاد دانش‌بنیان که شامل محیط کسب و کار هم می‌شود، در دو سال گذشته 42 رتبه بهبود پیدا کرده و به رتبه هفتاد و هشتم دنیا رسیده‌ایم.
رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: این کارها با نوآوری قابل اجراست و در حوزه علم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌ایم و امسال در حوزه نانو رتبه پنجم دنیا را کسب کرده‌ایم و در حوزه مقالات انتشار یافته رتبه شانزدهم دنیا را داریم که اعداد قابل توجهی است؛ اما قطعا جایگاه ما به خاطر برخورداری از نیروی انسانی توانمند خیلی بالاتر از این است.
وی افزود: پایه این اقتصاد، نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای است که هر چند زمین بخورد، بازهم خواهد ایستاد؛ زیرا به هدفش اطمینان دارد و این چیزی است که باید در دانشگاه شکل بگیرد.
ستاری تاکید کرد: باید دیوارهای دور دانشگاه‌ها برداشته شود و دانشگاه نسل سوم نیز باید در جامعه حل شده باشد؛ زیرا هم اکنون احتیاج به تبادلات بین‌رشته ای داریم و اگر دانشگاه می‌خواهد مشکلی از مردم و جامعه را حل کند، باید جزئی از مبلمان شهری و جزئی از جامعه باشد.
وی با بیان اینکه استخدام شدن نتیجه اقتصاد نفتی است و 100 سال است که می‌گوییم اگر نفت نباشد چه‌کار کنیم، خطاب به دانشجویان گفت: ثروت شما دانشجویان در مغزهایتان است و می‌توانید این را پیاده کنید. شما با استخدام شدن خودتان را نابود می‌کنید، شما دانشجویان درس می‌خوانید که مشکلی از مردم و جامعه را با خلاقیت خود حل کنید.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به کار بزرگ بنیانگذار دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: افرادی مانند «افضلی پور» پایه‌هایی در استان کرمان گذاشته‌اند که بخشی از این کار فرهنگی است و این فرهنگ وقف برای علم و پژوهش، باید ادامه پیدا کند.
ستاری خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دولت نمی‌تواند بوروکراسی را حل کند زیرا خودش منبع بوروکراسی است. این شما دانشجویان هستید که باید این زیرساخت‌ها را فراهم کنید و دولت این فضا را داده که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها بتوانند رشد کنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: برای توسعه دانشگاه‌ها نیازمند روش‌های جدیدی هستیم و اولین راه این است که هیچ ارتباطی با پول دولتی نداشته باشیم، زیرا پول دولتی ما را بیچاره می‌کند.
وی با اشاره به افتتاح مزرعه حیوانات آزمایشگاهی در دانشگاه باهنر کرمان خاطرنشان کرد: با ایجاد این مرکز کلنگی به دیوار بین دو دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان زده‌ایم و امیدواریم با قدم‌های بعدی این دیوار بریزد و دانشجویان به راحتی بتوانند تردد داشته باشند و کار کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com