2  |  4

5 راه کمک به کودک‌تان برای شروع کسب و کار و یادگیری مهارت‌های زندگی

5 راه کمک به کودک‌تان برای شروع کسب و کار و یادگیری مهارت‌های زندگی

آیا می‏ خواهید کودک‌تان تابستان را با تماشای تلویزیون، بازی‏های کامپیوتری یا شکایت کردن از نبود کاری برای انجام دادن، سپری کند؟

کسب و کار تابستانه می ‏تواند راهی سرگرم کننده برای تشویق خلاقیت و اعتماد به نفس کودک‌تان باشد.

فعالیت هایی مثل راه اندازی کسب و کار تابستانه صرفا برای بدست آوردن پول نیست. شروع کسب و کار، تجربه ارزشمندی از زندگی را برای کودکان فراهم می‏ کند، به علاوه بسیاری از مهارت‏ های کاربردی مانند سازماندهی، مدیریت پول، حل مشکلات و ارتباطات را در کودکان ایجاد می‌کند.

اگر کارآفرین کوچک‌تان علاقه‌مند است کسب و کار تابستانه‌ای آغاز کند، در اینجا نکاتی که به شکل‌گیری تجربه‌ای مثبت‌ در او کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم:

  • 1- کسب و کاری را انتخاب کنید. به کودک‌تان اجازه دهید علاقمندی‌اش را دنبال کند.

مهم است که کودک‌تان نسبت به کاری که انجام می‌دهد اشتیاق داشته باشد. شما می‏ خواهید از تجربیات‌اش لذت ببرد و علاقه خود را از دست ندهد.

اگر کودکان‌تان در حال حاضر ایده کسب و کار خاصی در ذهن ندارند، به آنها لیستی از کارهایی که علاقه‌مندند انجام بدهند را ارائه دهید. اگر عاشق حیوانات اند، می‏ توانند کسب و کار نگهداری از حیوانات خانگی را شروع کنند. شاید به هنر شمع سازی علاقمندند. آنها می‏ توانند کارگاه کاریی برای کودکان جوان تر در همسایگی خود داشته باشند و درس‏ های موسیقی تدریس کنند و حتی برنامه‏ های موبایل طراحی کنند.

این خوب است که خارج از چارچوب فکر کنیم. Tony Hsieh بنیان‌گذار سایت Zappos از مزرعه کرم در سن 9 سالگی شروع کرد، با این هدف که به "نفر اول مزرعه کرم در جهان" تبدیل شود.

در برابر گفتن جملاتی مثل«هیچ چیز کارساز نیست» یا «هیچ کس تمایلی ندارد به  این ایده توجه کند» مقاومت کنید. این فرآیند، تجربه یادگیری است که نتیجه نهایی آن لزوماً مهم نیست.

5 راه کمک به کودک تان برای شروع کسب و کار و یادگیری مهارت های زندگی

  • 2- اهداف را تعیین کنید و نقشه راهی داشته باشید

آیا کودک تان به همه آنچه که بتواند ایده ‏اش را به واقعیت تبدیل کند، فکر می‏ کند؟ به چه تجهیزات، تدارکات و آموزش‏ هایی برای انجام کارش نیاز دارد؟ اگر بخواهد چمن‏ ها را کوتاه کند، به چه چیزی نیاز دارد؟ ماشین چمن‏زنی، سوخت برای ماشین چمن‏زنی و .... اگر بخواهد پرستار بچه باشد، آیا باید از قبل دوره‌های کمک‏ های اولیه را تمام کرده باشد؟

کودکان کارآفرین باید اهداف‌شان را از کسب وکار - شامل اهداف مالی و یا هر هدفی که می‏ خواهند به آن دست پیدا کنند – بنویسند.

  • 3- معرفی مفهوم مدیریت پول

کسب و کار تابستانه راهی مناسب برای آشنایی کودکان با مهارت‏ های پایه‏ ای مدیریت پول و همچنین آشنایی با موضوعات پیچیده ‏ای مانند محاسبه سود ناخالص و مدیریت مخارج است. نوجوانان می‏ توانند مسیر مخارج تا درآمد کسب و کار را بررسی کنند و کودکان کم سن و سال‌تر می‌توانند افزایش قیمت ها و شمارش پول خرد را تمرین کنند. 

ممکن است لازم باشد به کودک‌تان برای شروع کسب و کار جدیدش پول بدهید. اگر چنین است، تمام هزینه را جز به جز به آنها بگویید، تا آنها بدانند که دقیقاً به چه مقدار پول نیاز دارند. می‏ توانید میزان معینی بودجه به آنها پیشنهاد بدهید تا زمانی که آنها بتوانند با پول‏ های تولد و پول توجیبی‌شان در این کار شرکت کنند. حتی می ‏توانید یک جلسه سرمایه‏ گذاری داشته باشید تا کودک‌تان در این جلسه ایده‏ ها و خلاصه‏ ای از نیازهای مالی خود را مطرح کند.

  • 4- روی مهارت ‏های ارتباطی و خدمات به مشتریان کار کنید

توانایی برقراری ارتباط مؤثر و شنونده ‌همدل بودن، بلوک‌های اصلی ساختمان کارآفرینی هستند. به کودکان‌تان کمک کنید که به ارزش پیشنهادی کسب و کارشان پی ببرند و بتوانند درباره محصول یا خدمت‏ شان به اختصار توضیح دهند. بر اهمیت خدمات مشتریان تأکید کنید. کودک‌تان را به گوش دادن و انطباق با نیازهای ویژه مشتریان تشویق کنید.

  • 5- مدیریت درخواست‌های قانونی

تمام الزامات قانونی بزرگسالان شامل حال کودکان دارای کسب و کار نیز می ‏شود. شما می‌توانید هرگونه مجوز یا پروانه محلی مورد نیاز را به‌وسیله چک  کردن با دفتر محلی شهر یا کشورتان پیدا کنید.

مهمترین مسئله‌ای که باید به خاطر داشته باشید این‌است که، تمام مراحل کارآفرینی باید سرگرم کننده باشد. کارآفرینی تلاشی از روی عشق و علاقه است و نه فقط کار . کارآفرینی فرایند تشخیص و گرفتن فرصت‌ها، اشتباه کردن و یادگیری از این اشتباه ها و تکرار دوباره این روند است. سعی کنید این پیام ها را در طول سفر کارآفرینانه‌تان همواره به یاد داشته باشید.

در ادامه اگر علاقه مند به موضوع کارآفرینی کودکان هستید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را بخوانید:

-5 درس از کودکان کارآفرینی که بیشتر از شما پول درمی آورند

-دوران کودکی؛ بهترین زمان برای آموزش کارآفرینی

-چرا مدارس باید کارآفرینی را آموزش دهند؟

وحید ملاشریفی(کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com