0  |  7

گاهی مطب برای دیدار با بیمار کافی نیست!

گاهی مطب برای دیدار با بیمار کافی نیست!

موقعیتی را در نظر بگیرید که ویروسی خطرناک جان مردم جامعه‌ای را تهدید می‌کند. ویروس به سرعت شیوع پیدا می‌کند و روزانه افراد بیشتری به آن آلوده می‌شوند. پزشکان از این بابت بسیار نگران‌اند. باید مبتلایان را به‌سرعت درمان کنند. افراد در معرض ابتلا را تحت مراقبت‌های ویژه قرار دهند و برای پیشگیری از شیوع بیماری، اطلاع رسانی‌های گسترده‌تری انجام دهند. اما چه‌طور می‌توان توصیه‌های پیشگیرانه و خدمات درمانی‌ را به‌طور یکسان در اختیار همه مردم قرار داد؟

در شهرهای بزرگ اوضاع بهتر است!

بیمارستان‌ها و درمان‌گاه‌های مجهز، خدمت‌رسانی به مبتلایان را آسان‌تر می‌کنند. رادیو و تلویزیون مردم را از آخرین اخبار مربوط به بیماری آگاه می‌کنند. تیتر صفحه اول روزنامه‌ها و مجلات به معرفی راه‌های شیوع ویروس و روش‌های مقابله با آن می‌پردازد. احتمالا از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی و انجمن‌های مردم نهاد هم همایش‌هایی رایگان، با هدف اطلاع‌رسانی‌های تخصصی‌تر برگزار خواهد شد.

ناگفته نماند، در میان تمام نقاط تماسی که پزشکان می‌توانند از طریق آنها خدمات بهداشت و درمان‌ را در اختیار شهرنشینان قرار دهند، فضای مجازی نقش پررنگ‌تری خواهد داشت. کانال‌های تلگرامی و وب‌سایت‌های زیادی با محتوای آموزشی مرتبط، راه‌اندازی می‌شوند. به‌‌این‌ترتیب افراد در هر زمان و مکانی تنها با دسترسی به اینترنت می‌توانند از آخرین اطلاعیه‌‌ها و نکات درمانی مطلع ‌شوند.

گاهی مطب برای دیدار با بیمار کافی نیست !

اما نکته نگران‌کننده، وضعیت شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده است.

 بعضی از آنها حتی به رادیو و تلویزیون هم دسترسی ندارند، چه برسد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی! برای این بخش از بیماران چه‌کانال ارتباطی باید درنظر گرفته شود؟

پزشکان سوگند خورده هیچ محدودیتی را برای کاهش خدمت رسانی توجیه نمی‌کنند. بدون‌شک تیم‌های پزشکی و امدادرسان مجهزی را به مناطق دورافتاده می‌فرستند. در بعضی مناطق بیمارستان‌های صحرایی برپا می‌کنند و مبتلایان را به شهرهای بزرگ انتقال می‌دهند. البته کمک گرفتن از خانه‌های بهداشت بومی هم گزینه‌ی مناسبی است. خانه‌های بهداشت می‌توانند بروشورهای آموزشی چاپ کنند و در میان بومی‌یان هر منطقه توزیع کنند.

نکته قابل توجه این ‌است که، در شرایط عادی پزشکان برای رساندن خدمات‌شان به دست بیماران به این همه کانال و راه‌های ارتباطی مختلف متوسل نمی‌شوند. معمولا در مطب‌‌های‌شان مستقرند و بیماران به آنها مراجعه می‌کنند. اما بسته به شرایط گاهی لازم است به غیر از مطب‌ها و بیمارستان‌ها، پزشکان کانال‌های دیگری هم برای ارتباط با بیماران‌شان در نظر بگیرند. به این ترتیب می‌توانند به اصطلاح تخصصی «ارزش پیشنهادی» کسب و کارشان (که همان خدمات بهداشتی و درمانی است)را به مشتریان‌شان (بیماران) ارایه دهند.

در هر کسب و کاری باید بدانیم چگونه می‌خواهیم ارزش پیشنهادی کسب و کارمان را در اختیار مشتریان‌مان قرار دهیم. گاهی هم با توجه به زمان و مکان‌مان، لازم است کمی اقتضایی عمل کنیم.

چه در شرایط بحرانی باشیم و چه در شرایط معمول، باید بخش‌های مختلف مشتریان‌مان را بشناسیم و پاسخ روشنی برای این سوال داشته باشیم، «بخش‌های مختلف مشتريان چه کانال هايی را براي دسترسی به ما ترجيح می دهند؟» 

نازنین توکلی(کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com