0  |  3

عاشق مسئله باشید، نه راه حل‌تان

عاشق مسئله باشید، نه راه حل‌تان

از نظر من رایج­ ترین تله ­ای که کارآفرینان به دامش می­ افتند این است که عاشق راه ­حل‌شان می ­شوند. من این مسئله را "تعصب نوآور" می نامم. در علم، یکی از روش­ هایی که تلاش می­ کنیم بر این نوع تعصب غلبه کنیم، استدلال از اصول اولیه است. در کسب و کار هم می ­توان از همین روش استفاده کرد. تعصب نوآور، حرکتی فریب ­آمیز است(نه تنها در طی ایده­ پردازی، بلکه در تمام چرخه­ ی عمر نوآوری). در هر مرحله، می‌توان بعضی از اساسی­ ترین حقایق را از درک عمیق مسایل و قبل از راه حل­ ها به دست آورد.

ایده ­ی بزرگ:

وقتی اولین بار ایده­‌ای به ذهن‌مان می ­رسد راه­ حل همان چیزی است که به وضوح می ­بینیم و بیشتر انرژی‌مان را صرفش می­ کنیم. ولی اکثر محصولات با شکست مواجه می ­شوند(نه به این دلیل که نمی‌توانیم راه حل‌مان را توسعه دهیم، بلکه به این خاطر که نمی ­توانیم مسئله­ ی "به اندازه­ ی کافی بزرگ" مشتری را حل کنیم.

تمام انرژی اولیه­ تان را باید در جهت یافتن شواهد مسئله‌ای با قابلیت کسب درآمد صرف کنید، نه در جهت دستیابی به منابع بیشتر برای ایجاد راه­ حل‌تان.

بنابراین چگونه مسئله‌ا­ی "به اندازه کافی بزرگ" پیدا می‌کنید؟

ابتدا باید دریابید که کار اصلی‌تان ایجاد مشتری است(نه راه­ حل). مشتریان، نتیجه ­محور هستند. به دنبال کاری بگردید که آنها تلاش می­ کنند انجام دهند(کارهای انجام­ شدنی) و بررسی کنید که چگونه این کار را انجام می ­دهند(راه­ های جایگزین موجود).

اگر کارهای انجام‌شدنی‌شان اغلب به شکل مناسبی انجام می ­شود، این خبر بدی برای‌تان است، چون به سختی می ­توان راه ­حل موجود را باارزش پیشنهادی مشابهی جایگزین کرد. از سوی دیگر اگر کاری را پیدا کنید که به اندازه­ ی کافی خوب انجام نمی­ شود، این کار برای‌تان بسیار مناسب خواهد بود. موانع یا مشکلاتی که مانع رسیدن مشتری به نتیجه­ ی مطلوبش می ­شوند، فضای نوآوری را برای‌تان فراهم می­‌کنند.

تاکید روی مسئله در برابر راه‌­حل، همان تغییر اصلی ذهنیتی است که می­‌خواهم در بوم ناب آن را بدست بیاورم و به همین دلیل است که بوم مدل کسب و کار اصلی را اصلاح کردم.

وقتی شنیدم کارآفرینان بوم‌­های مدل کسب و کارشان را به اختصار ارائه می‌­دهند، چیزهای زیادی در مورد آنچه که می‌­خواهند بسازند(راه­ حل،ارزش پیشنهادی) و در مورد نحوه­ ی ارائه‌­اش به مشتریان(کانال­‌ها، فعالیت­‌های کلیدی، شرکای کلیدی، منابع کلیدی، روابط مشتری) شنیدم. ولی در مورد اینکه چرا مشتریان در وهله­‌ی اول خواستار راه‌­حل‌تان هستند یا به آن نیاز دارند، یا در مورد اینکه چه‌طور می­‌خواهید کاری کنید که آنها شیوه­‌ی فعلی‌شان را رها کرده و از راه‌­حل شما استفاده کنند، چیزی نشنیدم.

عدم وجود مشکل در مدل کسب و کار تان، خودش نشان‌دهنده مشکل است.

دام: اکثر ایده­­‌های بزرگ، بسیار راه­ حل­‌محور هستند.

راه­‌چاره: عاشق مسئله باشید نه راه­‌حل.

عاشق مسئله باشید، نه راه حل‌تان

انبار شدن انبوهی از ویژگی‌های در حال رشد

اجازه دهید نگاهی به محصولی راه­‌اندازی‌­شده با مشتریان زیاد داشته باشیم. وقتی مشتری زیاد باشد درخواست­‌های ویژگی جدید هم افزایش می‌­یابند. شما به حرف کدام یک از آنها گوش می­‌دهید؟ اگر به حرف تمام مشتریان گوش کنید به زودی با انبوهی از درخواست­‌ها مواجه خواهید شد. دلیل‌اش این است که اغلب درخواست­‌ها به‌‌شکل راه‌حل هستند نه مسئله، و مشتریان معمولا در ابداع راه‌حل مهارتی ندارند(حتی برای مسائل خودشان).

استیو جابز: این وظیفه­‌ی مشتری نیست که بداند چه می­­‌خواهد.

روشی بهتر برای اولویت‌­بندی درخواست‌های مشتریان‌تان برای ویژگی این است که ابتدا در وهله‌­ی اول ریشه مسئله‌ای که منجر به درخواست‌شان شده‌است را دریابید؟ آنها کجا بودند؟ آنها در تلاشند چه کاری انجام دهند؟ چرا؟

شما به راحتی با استفاده از همان فرایند تفکر «کارهای انجام­شدنی(jobs-to-be-done)» که در بالا بیان شد می‌­توانید به تمام این سوالات پاسخ دهید.

اکنون نمونه‌­ای از نرم‌­افزار LEANSTACK را برای‌تان ارایه می‌‌کنم:

درخواست برای ویژگی 1: من دوست دارم بتوانم بوم ناب خودم را به صورت یک فایل پی دی اف دربیاورم.

درخواست برای ویژگی 2: من دوست دارم بتوانم رنگ‌­های روی بوم ناب را تغییر دهم.

درخواست برای ویژگی 3: من دوست دارم بتوانم فونت­‌های بوم ناب را تغییر دهم.

هر یک از این موارد، درخواست‌­هایی برای ویژگی ساده‌ای بودند، ولی به جای اینکه صرفا درخواست‌ها را پیاده‌­سازی کنیم با درخواست­کنندگان تماس گرفتیم و از آنها پرسیدیم، به دنبال تحقق چه چیزی هستند(نتیجه) و اینکه چرا محصول فعلی نمی­‌تواند نیاز آنها را برطرف کند(مسئله)را بررسی کردیم.

در این مورد، آموختیم که این کاربران می­‌خواستند بوم­‌های ناب شان را جلوی سرمایه‌گذار ارایه کنند در‌حالی‌که نمای پیش‌­فرض‌ بوم‌ها از جذابیت بصری کافی برخوردار نبود.

ما به جای اینکه درخواست­‌های‌شان را کلمه به کلمه پیاده‌­سازی کنیم، ویژگی "سبک ارائه" را به طور آزمایشی مدل‌سازی کرده و به آنها نشان دادیم.

دام: اغلب درخواست‌­هایی که مشتریان برای ویژگی مورد نظرشان دارند، به‌صورت راه­‌حل مطرح می­‌شوند، ولی مشتریان معمولا راه­‌حل­‌های خوبی طراحی نمی­‌کنند.

راه­‌چاره: عاشق مسئله باشید نه راه‌­حل خود.

عاشق مسئله باشید، نه راه حل‌تان

بلای تخصص:

وقتی محصول‌تان رشد می‌کند چیزهای دیگری در سراشیبی می‌افتند. ما برای شناسایی و اولویت­‌بندی مشکلات، از معیارهایی استفاده می‌­کنیم. معیارهای خوب باعث می‌­شوند تنگناها و گره‌­های موجود در مدل کسب و کارتان آشکار شوند.

در اینجا مثال دیگری از محصول LEANSTACK را بیان می­‌کنیم.

معیارهای ما بر اساس میزان تکمیل بوم­‌های ناب جدید(فعال‌سازی)، روند رو به پایین پیدا کرده بودند. من این مسئله را در جلسه­‌ی استندآپ هفتگی‌­مان مطرح کردم و این اتفاقات پیش آمد:

  1. طراحم پیشنهاد کرد که جریان کار ایجاد بوم ناب را ساده­‌سازی کنیم.
  2. توسعه‌­دهنده‌ام پیشنهاد کرد که ویژگی­‌های بیشتری را به جریان کار بیافزاییم.
  3. بازاریابم درخواست کرد که ایمیل­‌های مربوط به چرخه­‌ی عمر را که در تمام مراحل جریان کار، کاربران را راهنمایی می­‌کنند، پیاده­‌سازی کنیم.

توجه داشته باشید که در اینجا چه‌طور "تعصب نوآور" پنهان شده است. هر یک از ما برای خوب بودن در رشته‌­های خاص آموزش می­‌بینیم و وقتی با مشکلی مواجه می‌­شویم به طور خودکار به قوی‌­ترین ابزار خود می­‌رسیم. جای تعجب نیست که طراح من یک راه‌­حل طراحی مطرح کرد، توسعه­‌دهنده‌­ی من یک راه‌­حل فنی ارائه داد، و بازاریابم یک راه­‌حل بازاریابی را بیان نمود.

به جای اینکه در دام عشق به ویژگی­های جدید خود بیفتیم، بعد از ساختن یکی از ویژگی ها باید یاد بگیریم که همیشه به اصول اولیه برگردیم. ما قبل از تدوین یا ارائ‌ه­ی هرگونه را‌ه­حلی به دنبال شواهد مسئله می­گردیم.

تکیه صرف بر معیارها، مشکلی ایجاد می­‌کند و آن هم این است که با این که معیارها به شما می­‌گویند مشکل در کجاست، ولی معمولا دلیل مشکل را مشخص نمی‌­کنند.

تله: معیارها فقط می­توانند به شما بگویند مشکل کجاست، ولی دلیلش را مشخص نمی‌­کنند و تیم‌تان برای فهمیدن نحوه‌­ی برطرف کردن مشکل، "ایده­‌ی خوب متفاوتی" خواهد داشت.

راه‌­چاره: عاشق مسئله باشید نه راه‌­حل.

اجتناب از شکست:

ما وقت زیادی را صرف می­ کنیم تا شکست نداشته باشیم و نمی‌­توانیم متوجه شویم که: شکست پیش‌­شرطی لازم برای دستیابی به موفقیت است. اگر آزمایشی انجام دهید و فقط نتایجی را تایید کنید که از قبل انتظارش را داشتید کارتان را خوب انجام داده­‌اید ولی موفقیتی برای‌تان حاصل نشده‌است. فقط از طریق کاوش نتایج غیرقابل‌­انتظار می‌­توانید به موفقیت دست یابید.

بینش­ های دستیابی به موفقیت، معمولا در درون آزمایش­های شکست  خورده پنهان هستند.

وقتی به دنبال چیزهای جدید هستید طبیعی است که گاهی با شکست مواجه شوید. اگر می­ خواهید در مقابل اجتناب از شکست، مسیر خود به سوی موفقیت را یاد بگیرید با سه مرحله­ زیر مواجه هستید:

  1. حذف انواع شکست­ ها با استفاده از آزمایش­ های کوچک، سریع و افزایشی.
  2. حذف شکست از فرهنگ لغات خودتان. من واژه­ی "نتایج غیر قابل­ انتظار" را ترجیح می­دهم.
  3. در نهایت، پیگیری هر نتیجه­ غیر قابل­ انتظار، تا زمانی که دلیل آن نتیجه را بتوانید درک کنید.

تله: فرار از شکست، فقط دستیابی به موفقیت را به تاخیر می­ اندازد.

راه­چاره: عاشق مسئله باشید، نه راه­ حل خود.

نتیجه­ نهایی:

شروع با یک راه ­حل، مثل این است که کلیدی را بسازید بدون اینکه بدانید کدام در را باز خواهد کرد. می ­توانید کلید خود را روی درهای زیادی امتحان کنید یا می ­توانید کار خود را با دری که می­ خواهید باز کنید، آغاز کنید. وقتی عاشق مسئله می­ شوید در واقع کلیدهای درهایی که با آنها روبرو می ­شوید را می­ سازید.

برگرفته از سایت blog.leanstack.com 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com