1  |  46

قدم اول برای راه اندازی کسب و کار

قدم اول برای راه اندازی کسب و کار

نویسنده: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

از کودکی تکرار مکررات را دوست نداشتم. درعوض شیفته‌ی چیزهای منحصربه فرد بودم. دلم می‌خواست آن‌چه را که در تخیلم نقش می‌بندد، به گونه‌ای متفاوت خلق کنم. گاهی خلاقیتم در کالبد مجسمه‌های گلی خودنمایی می‌کرد. گاهی تصویری متفاوت را از طبیعت نقاشی می‌کردم. گاهی به کمک مادرم قالیچه‌ای می‌بافتم و خلاقیتم را در نقش و نگارش نمایان می‌کردم.

تفکر منحصر به فرد بودن با من بزرگ شد؛ تا آن‌جا که خواستم از هنر دستم کسب درآمد کنم.  دیگر نقش قالی‌زدن، زنگ تفریحِ روزهای پرمشغله‌ام بود. تصمیم گرفتم وارد بازار تابلو فرش و قالیچه‌های دست‌بافت شوم. نمی‌دانستم از کجا شروع کنم. سرمایه‌ام ناچیز بود. دست‌تنها بودم و در بازار فرش رقبای سرسختی داشتم. از بازاری‌های قدیمی شنیده بودم، گاهی اوقات در فضای کسب و کار شرایطی غیر‌قابل پیش‌بینی به‌وجود می‌آید؛ شرایطی که با یک تصمیم اشتباه ممکن است کسب و کار منهدم شود. ممکن است اشتباهی کنی و مجبور شوی از سرمایه‌ات ضرر بدهی. آن وقت است که بهترین راه، تعطیلی کسب و کارت است.

این حرف‌‌ها در شروع راه برایم بسیارترسناک بود!

اولین قدم برای شروع کسب و کار

می‌خواستم طرح منحصر به فرد تابلو فرش‌هایم را در بازار عرضه کنم. شاید این تنها وجه تمایزمحصولم با رقبا بود. اما نگرانیم از این بود که آیا طرح متفاوت محصولم، باب سلیقه مشتریان هست؟ آیا این جذابیت آن قدر هست که حاضر شوند بابت کارم، پولی بپردازند؟  ناگهان این فکر ذهنم را به خود مشغول کرد. اگر مشتری طرح و نقش کارم را پسندید و پول نداشت چه‌طور؟ آن وقت فرصتی برای رقیب اصلی‌ام یعنی فرش ماشینی فراهم می‌شود. می‌تواند مشابه فرش‌های من را با قیمتی کمتر، به مشتری‌هایم عرضه کند. پس باید محصولم را با قیمت تمام شده کمتری تولید کنم. اما با این مواد اولیه گران قیمت چه کار کنم؟ چه‌طور تامین‌کننده‌هایی پیدا کنم که مواد اولیه و تجهیزات را با قیمت کمتر به دستم برسانند؟ شاید هم به شرکایی نیاز داشته باشم. 

خلاصه پر شدم از کلی سوال بی‌جواب. 

اما خوب می‌دانستم که راه‌اندازی کسب و کار، نظارت و مدیریت می‌خواهد. مدیریت به معنای تصمیم‌گیری است؛ انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه‌های موجود. انتخاب بهترین گزینه، نیاز به داشتن اطلاعات مربوط، دقیق و به‌موقع دارد. اکنون می‌دانم که نه به مشتری، نه به تامین‌کننده و نه به شریک احتیاج دارم. درحال حاضر بهترین گزینه مشورت است. مشورت برای بهره‌گیری از اطلاعات به‌موقع و صحیح  راهنمایی باتجربه. کسی که سال‌ها مسافر مسیری است که من می‌خواهم امروز آن را آغاز کنم. دانش و اطلاعات به‌روز مشاور، من را در تصمیم‌گیری بهتر یاری خواهد کرد. می‌خواهم با حداقل‌ها شروع کنم و تا رسیدن به ایده‌آل‌های کسب و کارم قدم‌های درست بردارم.

اولین قدم برای راه اندازی و توسعه کسب و کارتان را برداریدبیزنگار ارایه دهنده ابزارهای آنلاین طراحی و توسعه کسب و کار

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com