0  |  14

اگر می‌خواهید در کارآفرینی موفق باشید، «هوش معنوی»تان را تقویت کنید!

اگر می‌خواهید در کارآفرینی موفق باشید، «هوش معنوی»تان را تقویت کنید!

هر چند واژه «هوش معنوی»  ممکن است در ذهن بسیاری مفهوم مذهب را تداعی کند ولی حقیقت این است که بین «هوش معنوی»  و میزان مذهبی بودن افراد الزاما رابطه‌ای وجود ندارد. در واقع مذهبی بودن به معنای بالا بودن قطعی «هوش معنوی» نیست.

«هوش معنوی»  مربوط به اعتقاد یا مکتب فکری خاصی نیست بلکه هم‌چون سایر استعداد‌ها و ویژگی‌ها با ما به‌دنیا می‌آید و البته خبر خوب اینکه این نوع هوش قابل افزایش است.

دانا زوهر اولین کسی بود که مفهوم «هوش معنوی» را مطرح کرد و به‌صورت کاملا علمی روی آن کار کرد‌.

اصلا «هوش معنوی» چیست؟

«هوش‌معنوی» از نگاه عوام  همان «حس ششم» است. «هوش معنوی»  خودآگاهی عمیقی است که در آن فرد هرچه بیشتر از جنبه‌های درونی‌اش آگاه می شود.

مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده‌است، نشان می‌دهد، ابعاد «هوش معنوی» می‌تواند به‌میزان 92.9% درموفقیت کارآفرینان تاثیر داشته باشد (منبع: World Journal Management)

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بُعد معنوی‌شان قوی‌تر است، به‌لحاظ ویژگی‌هایی چون: خلاقیت، بهره‌وری، انعطاف‌پذیری، تعهد و رضایت‌مندی از شغل‌ و‌... وضعیت بهتری دارند.

اگر می‌خواهید در کارآفرینی موفق باشید، «هوش معنوی»‌تان را تقویت کنید!

از آنجایی که این ویژگی‌ها در مسیر کسب و کار به کمک کارآفرین می‌آیند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت «هوش معنوی» برای افرادی که علاقه دارند ویژگی‌های کارآفرینانه را در خود پرورش دهند گزینه‌ای مناسب است. همان‌طورکه در بعضی از تحقیقات به‌صراحت بیان شده است: افرادی که از ‌«هوش معنوی» بالاتری برخوردارند، از ویژگی‌های کارآفرینانه و روحیه‌ی کارآفرینی‌ بیشتری هم برخوردارند.

چه‌طور می‌توان «هوش معنوی» را در خود تقویت کرد؟

William Frank Diedrich  معتقد است، تفکر، دعا، مراقبه، تامل و آگاهی از افکار و احساسات از جمله ابزارهایی هستند که فرد می‌تواند به کمک آنها «هوش معنوی»‌اش را پرورش دهد. او می‌گوید: برای برخورداری از «هوش معنوی»  ضروری نیست که فرد مذهبی باشد، اما ضروری است که باور داشته باشد وجودی برتر از شخصیت او وجود دارد. هنگامی که شخص به افکار ناشی از بصیرت خود که به ذهنش سرازیر می‌شود، گوش داده و پاسخ می‌دهد، هنگامی که از خود فراتر می‌رود و به دیگران گوش می‌دهد، هنگامی که خود را با خویشتن برترش می‌شناسد، «هوش معنوی»‌اش رشد می‌کند.

رامش حقیق در کتاب خود چنین بیان می‌کند: افرادی که دارای «هوش معنوی» قابل توجهی هستند، ویژگی‌هایی چون تلاش خستگی‌ناپذیر برای رسیدن به موفقیت، شکست‌خوردن و ناامید نشدن، آموختن از مشکلات، احتراز نکردن و استقبال از تغییرات، دیدن تصاویر بزرگ‌تر و کمک به‌همنوع، را دارند.

در مطالب بعدی با خلاصه‌ی کتاب «هوش معنوی  در کسب و کار» نوشته «رامش حقیق» با ما همراه باشید.

سکینه‌ حجازی‌فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com