0  |  0

راه‌اندازی مراکز رشد مهارتی در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای همدان

راه‌اندازی مراکز رشد مهارتی در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای همدان

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مفتح همدان از راه‌اندازی مراکز رشد مهارتی در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان همدان خبر داد و گفت: از سال آینده مرکز رشد حرفه‌ای در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تأسیس می‌شود و دانشجویان طرح‌های نوآورانه و ایده‌های خود را از نظر درجه ریسک‌پذیری و کارآفرینی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
شهاب کاظمی به ارائه گزارش عملکرد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مفتح همدان پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای با عنوان دانشگاه کارآفرین و مهارت‌محور مطرح است و طبق فرمایش مقام معظم رهبر باید پنجه‌های کارآمد تربیت کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تنها دانشگاهی است که از مسیر و ریل اصلی اهداف بدو تأسیس خود دور نشده است، افزود: تنها دانش‌آموزان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش به این دانشگاه وارد می‌شوند و پذیرش ظرفیت براساس قانون صورت می‌گیرد.
کاظمی تأکید کرد: بیش از 80 درصد سرفصل دروس ارائه شده در این دانشگاه عملی و کارگاهی است و دانشجویانی که به اینگونه به کسب دانش و مهارت می‌پردازند، می‌توانند پنجه‌های کارآمدی در توسعه اشتغال کشور باشند.
وی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را به عنوان تنها دانشگاه زیرنظر وزارت علوم معرفی کرد که مجاز به برداشت سهم اعتبار از صندوق توسعه ملی شده است و عنوان کرد: دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور مجاز هستند تا به منظور تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود اعتبارات لازم را از محل صندوق توسعه ملی برداشت کنند.
وی این سهم برداشت تسهیلات هر استان را براساس تعداد آموزشکده‌ها، مساحت و تعداد دانشجویان و هیئت علمی، کارکنان و اقدامات موثر دانشگاه معرفی کرد و افزود: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای همدان با 86 آموزشکده در سطح استان توسط 3 مرکز دانشگاه در شهرستان همدان، 2 مرکز دانشگاهی در ملایر و یک مرکز در نهاوند اداره می‌شود.
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مفتح همدان تعداد دانشجویان این دانشگاه را 1600 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد 1200 دانشجو در مقطع کاردانی و 400 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه در حال تحصیل هستند.
وی مرکز شهید جباریان را به عنوان دومین مرکز آموزش دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای همدان معرفی کرد و ادامه داد: در مرکز جباریان که ویژه پسران است، 1100 نفر دانشجو تحصیل می‌کنند که 800 نفر در مقطع کاردانی و 300 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول تحصیل هستند.
وی مرکز حضرت زینب(س) را به عنوان مرکز آموزش عالی فنی‌وحرفه‌ای خواهران معرفی کرد و گفت: در این مرکز 1400 نفر از دانشجویان دختر در حال تحصیل هستنند که 1200 نفر در مقطع کاردانی و 200 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته تحصیل می‌کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمامی رشته‌های فنی و مهندسی که در دانشگاه بوعلی و صنعتی همدان ارائه شده است، در این دانشگاه در مقطع کاردانی ارائه شده و تکنسین‌های مورد نیاز بخش صنعت در این دانشگاه تربیت می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه نیروهای صنایعی مانند خودرو و چوب که در غرب کشور بی‌نظیر است، در مرکز فنی‌وحرفه‌ای همدان آموزش دیده‌اند، ادامه داد: صنایع ریختگری، برق و کامپیوتر، معماری و گرافیک و طراحی دوخت نیز از جمله رشته‌های بی‌نظیر ارائه شده در این دانشگاه است.
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای همدان تعداد دانشجویان مراکز ملایر و نهاوند را در مجموع 1500 نفر اعلام کرد و گفت: در مجموع در استان همدان 5500 دانشجو در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مشغول تحصیل هستند که این آمار رضایت‌بخش نیست و براساس برنامه ششم توسعه باید دانشجویان بیشتری جذب این دانشگاه شوند تا جای خالی نیروهای تکنسین ماهر در صنعت و اشتغال کشور پر شود.
کاظمی با اشاره به حوزه‌های فرهنگی دانشگاه افزود: 1300 دانشجوی غیربومی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و ارائه خدمات فرهنگی در خوابگاه‌ها صورت می‌گیرد.
وی از پرداخت 2 میلیارد و 500 میلیون ریال وام به دانشجویان در قالب ایجاد اشتغال، ازدواج و مسکن سخن گفت و ادامه داد: 18 درصد دانشجویان فنی‌وحرفه‌ای این وام‌ها را دریافت کرده‌اند.
وی تشکیل دفاتر مشاوره تحصیلی، شغلی و ازدواج برای دانشجویان را بیان کرد و گفت: تشکیل بیش از 100 جلسه تمرین ورزشی، کانون‌های قرآن، هلال‌احمر و موسیقی از دیگر برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه بوده است.
وی از حضور 183 دانشجوی شاهد در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای سخن گفت و اظهار کرد: تا کنون با همکاری بنیاد شهید استان 2 جلسه ستاد شهدا در این دانشگاه تشکیل شده است.
کاظمی تجمیع مدیریت آموزشکده‌های دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان را به عنوان مصوبه هیئت امنای این دانشگاه در راستای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی مطرح کرد و افزود: مدیریت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مفتح به عنوان پایلوت مدیریت دانشگاه‌های استان درنظر گرفته شد و سه مرکز آموزش همدان تحت مدیریت واحد اداره می‌شود و این امر موجب صرفه‌جویی در استفاده از امکانات و کارکنان شده و امور مالی دانشگاه‌های استان نیز به صورت سیستم واحد در مرکز نهاوند اداره می‌شود.
وی در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه بیان کرد: در سال 93 سمینار ارتباط با صنعت در مرکز شهید جباران برگزار و در سال 95 این سمینار در مرکز دانشگاه مفتح اجرا شد که با حضور واحدهای R&D صنایع استان، شناسایی افراد و ایجاد پل ارتباطی با آنان انجام شد و صنعتگران برای تأمین نیروی مورد نیاز خود به طور مستقیم با مسئولان دانشگاه در ارتباط قرار گرفتند.
وی از برگزاری 35 جلسه بازدید علمی برای دانشجویان و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای کارکنان دانشگاه و آشنایی آنان با چالش‌های ارتباط با صنعت خبر داد و گفت: تا کنون 7 دوره آموزش ضمن خدمت برای کارکنان دانشگاه برگزار شده و 10 مورد پژوهش یا همکاری و راهنمایی اساتید انجام شده است.
کاظمی به تشکیل جلسات توجیهی و ورود به درس کارآموزی برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: 10 جلسه توجیهی برای آشنایی دانشجویان و مدرسان با مباحث درس کارآموزی برگزار شده است.
وی از خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به ارزش 500 میلیون تومان خبر داد و گفت: تجهیزات مورد نیاز 15 رشته این دانشگاه خریداری شده و طی دو 2 تفاهم‌نامه که با دستگاه‌های علمی و فرهنگی استان منعقد شده، مباحث دروس کارآفرینی و اصول تخصصی سرپرستی کارگاه‌های صنعتی برای رشته‌های این دانشگاه کلید خورده است.
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای همدان از اجرای دو طرح عمرانی احداث آموزشگاه در اسدآباد و کبودراهنگ خبر داد و گفت: این دو پروژه که در سال 90 کلنگ‌زنی شده بودند، در سفر ریاست جمهوری به استان در سال 94 با تخصیص 3 میلیارد تومان اعتبار به 46 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است که امیدواریم تا سال 97 به بهره‌برداری برسند.
کاظمی به پروزه احداث خوابگاه در شهرستان ملایر با مساحت 3600 مترمربع اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز در مرحله نازک‌کاری و تأسیسات بوده و پروژه‌های سلف سرویس مرکز برادران نهاوند با 720 مترمربع زیربنا و نوسازی خوابگاه مرکز آموزش نهاوند نیز در حال انجام است.
وی در ادامه تصریح کرد: در سه سالی که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تحت پوشش وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور قرار گرفته است، تخصیص بودجه 2.5 برابر شده و دیون پرسنل و پاداش بازنشستگان پرداخت شده و هیچ‌گونه بدهی به دستگاه‌های دولتی تأمین‌کننده آب، برق و انرژی استان نداریم.
وی با اشاره به خرید تجهیزات مورد نیاز دانشگاه از نمایشگاه‌های عرضه تولیدات داخلی کشور و بهره‌مندی از تخفیف‌های 50 درصدی این حوزه عنوان کرد: در سال 94 بیش از 400 میلیون تومان و در سال 95، 300 میلیون تومان تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌های این مرکز از نمایشگاه‌های داخلی تهیه شده است که با توجه به تخفیف‌ها ارزش دو برابری دارد.
وی از تبدیل 33 نفر از افراد کادر آموزشی مرکز به هیئت علمی سخن گفت و تأکید کرد: یکی از شاخصه‌های دانشگاه‌ها رسیدگی و ارتقای کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌هاست که در این دانشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور را 173 مرکز اعلام کرد و گفت: 5500 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور در دانشگاه استان همدان مشغول به تحصیل هستند که این تعداد، 4 درصد از دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهد و با وجود اینکه بالاتر از سهم میانگین کشوری قرار داریم، جا دارد دانشجویان بیشتری در مراکز استان جذب شوند.
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان همدان از ارائه معرفی‌نامه و استعلام برای اشتغال و خدمت به سربازی تکنسین‌ها سخن گفت و یادآور شد: بیش از 95 درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع چوب و مکانیک خودرو این دانشگاه شاغل و 70 درصد دانشجویان جذب بازار کار می‌شوند.
کاظمی عملیاتی شدن طرح‌های پژوهشی واحدهای R&D و ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه را از جمله اهداف برگزاری سمینارهای ارتباط با صنعت معرفی و تأکید کرد: از 600 واحد صنعتی استان 30 واحد صنعتی دارای بخش R&D هستند که از سال 94 درب‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه به روی آنان گشوده شده است و مدیران صنایع استان و کشور تفاهم‌نامه‌هایی برای استفاده از توانمندی‌های این دانشگاه منعقد کرده‌اند.
وی از برگزاری سمینار ارتباط با صنعت در پاییز امسال خبر داد و گفت: امسال به شکل متفاوت‌تری این سمینار را برگزار خواهیم کرد و از واحدهایی که دانشجویان ما را به عنوان نیروی مورد نیاز خود و یا به عنوان کارآموز جذب کرده‌اند، تقدیر می‌کنیم.
وی شرایط اشتغال استان را به گونه‌ای تعریف کرد که فارغ‌التحصیلان ناچار به ریسک‌پذیری و ورود به مقوله کارآفرینی هستند و افزود: همدان از استان‌های صنعتی همجوار عقب‌تر است اما با وجود نیروگاه‌ها و احداث راه‌ها و رشد صنعت گردشگری راه ترقی دارد و موضوع تأمین معیشت تکنسین‌ها را به کارآفرینی سوق خواهد داد.
وی از راه‌اندازی مراکز رشد مهارتی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان همدان خبر داد و گفت: از سال آینده مرکز رشد حرفه‌ای در دانشگاه تأسیس خواهد شد و دانشجویان طرح‌های نوآورانه و ایده‌های خود را از نظر درجه ریسک‌پذیری و کارآفرینی مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان از درآمدهای دانشگاه در زمینه‌های پذیرش سفارش ساخت مبلمان شهری، وسایل ورزشی و سایبان توسط دانشجویان این مرکز سخن گفت و ادامه داد: دانشجویان رشته‌هایی چون ریختگری، طراحی دوخت و صنایع چوب با همکاری اساتید خود سفارش‌هایی از خارج دانشگاه و یا مایحتاج مراکز فنی‌وحرفه‌ای می‌پذیرند و درصدی از درآمد حاصله را دریافت می‌کنند.
کاظمی ادامه داد: از این محل تا کنون مبلغ 20 میلیارد تومان گردش مالی در بین خود آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای صورت گرفته و موجب خودکفایی دانشگاه در این زمینه شده است.
وی همدان را به همراه استان‌های کرمانشاه و کردستان به عنوان منطقه 10 ساماندهی منطقه‌بندی دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور معرفی کرد و گفت: 16 دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در منطقه 10 داریم که در جلسات دوره‌ای با حضور رؤسای سه استان ضمن آشنایی با یکدیگر به بررسی مشکلات و دستورالعمل‌ها، انتقال تجربیات و تنظیم مصوبات می‌پردازند و با شناخت نقاط قوت و ضعف باهم تعامل می‌کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com