0  |  1

جشنواره‌ی اندیشمندان و حمایت از ایده و افکار جوانان

جشنواره‌ی اندیشمندان و حمایت از ایده و افکار جوانان

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: با برگزاری نخستین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان قصد داریم خیرین از ایده‌ها و تولیدات فکری جوانان نیز حمایت کنند.
نشست خبری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حضور نصرالله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و ابراهیم جلیلی رییس بنیاد نیکوکاری جمیلی برگزار شد.
در ابتدای این نشست ضرغام بابیان اینکه این نخستین دوره از برگزاری این جشنواره است اظهار کرد: در کشور ما عمده منابع تحقیقات و توسعه آموزش عالی را دولت تأمین می‌کند اما در سایر کشورها این‌چنین نیست.
رشدی که منابع بودجه تحقیقات دنیا طی 10 سال پیداکرده از هفت‌صد و سیزده میلیارد دلار به هزار و شش صد و سیزده میلیارد دلار است که کشور چین معادل با کل اتحادیه اروپا و امریکا در این رشد سهم داشته است پس باید بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های علمی داخلی و خارجی به‌ویژه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهیم زیرا این شرکت‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری در افزایش منابع بودجه‌ای‌ تحقیق و توسعه داشته باشند.
ضرغام ادامه داد: در سایر کشورها علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مردمی هم در این توسعه نقش دارند یعنی بخشی از منابع خیرین به سمت‌وسوی توسعه علم و فناوری اختصاص میابد.
بنابراین فعالیتی در صندوق آغازشده تا سرمایه‌گذاری خیرین علاوه برکمک به امور مدرسه سازی،ساخت دانشکده و خوابگاه به حمایت از ایده‌ها، نوآوری و خلاقیت هم تعلق گیرد. تولیدات فکری در ابتدا ملموس نیستند اما وقتی آمار این تولیدات را در دنیا دنبال می‌کنیم متوجه می‌شویم ارزش آن در جهان 21 هزار میلیارد دلار است، در این راستا کرسی پژوهشی 10 ساله با مبلغی معادل 10 میلیارد ریال توسط یکی از خیرین حمایت شد.
ضرغام بابیان اینکه البته فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام‌نشده است گفت: باید آغازی رو به گسترش داشته باشیم در این راستا بنیاد حامیان پژوهش و فناوری که با همکاری صندوق تأسیس‌شده است بحث حمایت‌های خیرین از ایده و افکار را مطرح کرد.
البته در اینجا فقط هدف کمک از خیرین نبوده بلکه کمک به فرهنگ حمایت از تولیدات فکری بوده که یک شاخص فرهیختگی در جهان امروز محسوب می شود.
وی هم‌چنین بیان کرد: منابعی زمینی و طبیعی تنها ثروت این کشور نیستند بلکه بالاترین ثروت ما نیروی جوان و استعدادهای آن‌ها هستند به همین جهت نیز نهادهایی همچون صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت ملی و بنیاد ملی نخبگان ایجاد شدند تا این ثروت‌های خدادادی را بهتر بشناسیم و در راستای توسعه اقتصادی و تعالی معرفت از آن‌ها استفاده کنیم درواقع این جشنواره آغاز فرهنگ‌سازی درزمینهٔ حمایت از اندیشه و تولیدات فکری و ارزش آن در این است که مردم و خیرین نیز در آن مشارکت می‌کنند.
در بخش بعدی این نشست ابراهیم جمیلی نیز بابیان اینکه تلاش می‌کنیم با برگزاری جشنواره اهمیت علوم پایه را نشان دهیم گفت: در این صورت زمینه‌ای‌ برای بروز خلاقیت و نوآوری ایجاد می‌شود و درواقع جشنواره بهانه خوی برای تولیدات فکری است.
این جشنواره از سال‌های بعد به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و به‌وسیله آن حرکتی در حوزه علوم پایه و زیستی آغازشده که در آینده‌ای‌ نه‌چندان دور اعتباری را بری کشور رقم میزند.
وی ادامه داد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های این جشنواره آیت تا جوانان ایده‌های خود را در بازار سرمایه ارائه کنند. این جشنواره 8 آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا 26 ماه آبان ما برای ارسال ایده‌های خود فرصت دارند.
در ادامه ضرغام به گزارش عملکرد صندوق اشاره کرد و افزود اطلاعات از طریق سایت منتشر شده است که از طریق سایت صندوق به نشانی www.insf.org قابل دسترسی است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com