0  |  0

«جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری» راهی برای رشد حرفه‌ای‌گرایی در شرکت‌های دانش‌بنیان

«جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری» راهی برای رشد حرفه‌ای‌گرایی در شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هدف اصلی معاونت علمی از حمایت این جایزه کمک به رشد حرفه‌ای‌گرایی در شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و توسعه فرآیند نوآوری در شرکت های بزرگ است.
مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، بیان کرد: در چند سال اخیر با شکل گیری جریان اقتصاد دانش بنیان ظرفیت های خوبی در شرکت های دانش بنیان و صنعتی ایجاد شده است.
الیاسی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه جایزه در سطح سه گانه «بنگاه های صنعتی و خدماتی»، «شرکت‌های کوچک فناوری‌محور و دانش‌بنیان» و « شرکت‌های هلدینگ» برگزار می شود و این سه سطح هم تعامل شرکت ها را با یکدیگر افزایش می دهد و هم به بلوغ آنها کمک می کند.
معاون سیاستگذاری معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این کار به فعال شدن فرآیند نوآوری در شرکت های بزرگ کمک خواهد کرد و هم موفقیت در تجاری سازی در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان تسهیل می شود.
وی با اشاره به وجود چالش بزرگی در عرصه شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: کلمه شرکت در شرکت های دانش بنیان یک چالش اصلی است زیرا دانش بنیان یک مفهوم علمی و فناوری است ولی شرکت یک مفهوم اقتصادی است. این جایزه در هر سه سطح ذکر شده کمک می کند مفهوم بلوغ تکاملی یک شرکت برای فعالیت های اقتصادی رشد کند.
الیاسی ادامه داد: با توجه به اینکه این جایزه توسط بخش غیردولتی برگزار می شود انتظار جذب بیشتری از شرکت ها را داریم. توانمندسازی، بلوغ و تعالی در تمام دنیا توسط بخش خصوصی صورت می گیرد از این جهت این ابتکار انجمن مدیریت فناوری و نوآوری برای معاونت علمی ارزشمند است و از این حرکت حمایت می کنیم.
حمایت از مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری یک اصل ضروری است
در ادامه این مراسم، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: موضوع مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری یک اصل مهم و ضروری که باید به آن توجه ویژه ای شود.
نهاوندیان، توجه به اصل مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری را ضروری دانست و بیان کرد: زمانیکه از تولیدکننده علم و فناوری حمایت می کنیم باید از حقوق مالکیت فکری نیز حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه حقوق مالکیت فکری بسیار حیاتی است، اظهار کرد: باید قانون را اصلاح کنیم؛ زیرا فایده‌ای که از حقوق مالکیت فکری می توانیم ببریم بسیار زیاد است. زمانی که طرفدار تولیدکننده علم و فناوری می شویم باید به دنیال آن از حقوق مالکیت فکری نیز که نشانگر بلوغ فکری است نیز حمایت کرد.
معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: با توجه به اینکه فعالان عرصه علم و فناوری و نتایج کارهای آنها چندان در جامعه محسوس نیست نیاز است که آنها را تشویق کنیم. بهترین راه تشویق این افراد نیز برگزاری جایزه های ملی است.
نهاوندیان در ادامه تصریح کرد: باید اهالی فن به کارهای فعالان علم و فناوری ارج نهند و این گونه سنجش و نوآوری نشانه بلوغ کشور است و باعث پیشرفت می شود.
به گفته وی، اینکه پس از گذشت سال‌ها توانسته ایم در جایگاهی قرار بگیریم که کار‌ها و طرح‌های اقتصاد دانش بنیان را داوری کنیم بسیار خوب است. راه بسیار بلندی را تا به اینجا طی کرده ایم.
معاون اقتصادی رییس جمهور همچنین عنوان کرد: در ٢٠ سال گذشته وقتی از تجارت الکترونیک صحبت می شد تعداد افرادی که از مقدمات آن خبر داشتند بسیار کم بود، اما امروزه به جایی رسیده ایم که حتی میتوانیم طرح ها را داوری کنیم.
نهاوندیان با بیان اینکه باید سرمایه انسانی را جدی بگیریم، اظهار کرد: امروز ایران در حوزه مدیریت و نوآوری حرف‌های بسیاری دارد. شاید در گذشته کسانی که به فناوری اطلاعات مسلط بودند اندک بودند. در طول سال‌های اخیر با جهشی قابل توجه توانسته ایم از توان جوانان متخصصی که با تحمل تمام سختی‌ها چه در ایران مانده اند و چه به خارج از کشور رفته اند استفاده کنیم و به این جایگاه برسیم.
وی با انتقاد از برخی تنگ نظری های بی مورد در کشور، گفت: نباید با برخی تنگ نظری‌ها باعث تحریم خودمان شویم. باید به دنبال هم‌افزایی و توسعه کشور باشیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که در کنار نگاه به پیشرفت‌هایی که داشته ایم، از کاستی‌ها نیز نباید غافل شویم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته از نظر علم و فناوری از دنیا عقب افتاده ایم باید توسعه علم و فناوری در کشور را سرعت ببخشیم.
به گفته نهاوندیان، در حوزه اقتصاد دانش بنیان تصمیماتی اتخاذ شده است که هنوز نتوانسته ایم گام‌های متناسبی برای دست یابی به نها برداریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: قرار بود که سرعت پیشرفت علمی و فناوری خود را افزایش دهیم، اما این موضوع به خوبی انجام نشد. درست است که با افزایش جمعیت میزان طرح‌ها و نیروی شاغل رشد می کند، اما نباید به این رشد دل خوش کرد.
نهاوندیان شناسایی عوامل حرکت رو به رشد فناوری در کشور را ضروری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در برخی صنایع مثل نانو توانایی رشد ٧ برابری و در صنعت دارو توانایی رشد 2 برابری داریم که این موضوع در صورتی دست یافتنی خواهد بود که نگاه نوآورانه در کشور همه گیر شود.
معاون امور اقتصادی رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه اگر خواهان رشد هستیم باید به بازار تکیه کنیم، گفت: تشکل‌های اقتصادی باید به دنبال بازار‌های ایرانی و خارجی باشند و تقاضا‌های بازار را بررسی کنند. همچنین برای شریک‌های خارجی نیز باید شریک ایرانی درست کنیم.
وی ادامه داد: روابط بین المللی و تعاملات در بازار دنیا را باید افزایش دهیم. خوشبختانه یکی از دستاورد‌های برجام همین فراهم شدن زمینه همکاری‌های بین المللی است و امروزه شرایطی پیش آمده که آمریکا نمی تواند علیه ایران جوسازی کند.
نهاوندیان در ادامه گفت: در این دولت همانند دولت گذشته حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تقویت آن‌ها از جمله کار‌های موثری است که انجام خواهیم داد. تعامل خلاق علمی و فناوری با دنیا، آزادی اقتصادی، گفتمان پیشرفت و عدالت و استفاده از نیرو‌های جوان از مجموع اهداف و برنامه‌ها برای ٤ سال پیش روی دولت است.
ثبت جهانی جایزه ملی مدیریت و فناوری در آینده
منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی ایران و رییس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری نیز در این مراسم با اشاره به اهداف برگزاری پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، گفت: این جایزه با هدف ترویج و ارتقای مفهوم فناوری و نوآوری در بنگاه ها و شرکت های فناور و نوآور با حمایت معاونت علمی برگزار می‌شود.
وی افزود: یکی از مباحث مهم در حوزه علم و فناوری حضور شرکت ها در چنین گردهمایی ها و آشنایی عملی آنها با این عرصه و رقابت در حوزه علم و فناوری است. این جایزه به شرکت های فعال در حوزه علم و فناوری کمک می کند تا از نزدیک با آخرین دستاوردهای فناورانه دیگر شرکت ها آشنا شوند.
منطقی ادامه داد: انجمن مدیریت فناوری ایران با توجه به رسالت خود مبنی بر ترویج و گسترش مفهوم توسعه فناوری و نوآوری در بنگاه های ایرانی با حمایت معاونت علمی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مشارکت سایر نهادهای ذیربط اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده است.
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع مورد توجه در برگزاری این جایزه، برگزاری آن در بستر بخش خصوصی است، بیان کرد: در حال حاضر سهم بخش خصوصی در برگزاری جایزه بسیار پررنگ تر است. حضور شرکت ها در این جایزه به آنها کمک می کند که هم خود را از نظر توانمندی های موجود محک بزنند و هم عدم توانایی های خود را بشناسند.
رییس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری در ادامه گفت: در این جایزه به شرکت ها کمک می کنیم تا بتوانند توانایی های بیشتری کسب کنند.
منطقی با بیان اینکه موضوع نوآوری در جایزه مطرح است، عنوان کرد: سعی داریم این جایزه را ثبت بین‌المللی کنیم و این جایزه را به عنوان یک روش نوین در عرصه علم و فناوری به نام ایران ثبت کنیم.
ایجاد 30 هزار شغل پایدار در مراکز رشد در کشور طی سال گذشته
در ادامه مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری، سیدضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد 30 هزار شغل در مراکز رشد کشور در سال گذشته خبر داد.
وی افزود: در راستای اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران باید به کشور توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی و علمی در منطقه تبدیل شود.
هاشمی در ادامه تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، توجه ویژه ای به اقتصاد دانش بنیان در کشور صورت گرفته است به نحوی که ۱۲ هزار میلیارد تومان محصولات فناورانه در کشور توسط پارک های علم و فناوری به فروش رفته است و ۵۲۰ میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان نیز به دیگر کشورها صادر کرده ایم.
به گفته هاشمی، همکاری میان نهادها می‌تواند نقش اساسی در شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی دولت ایجاد هم‌افزایی میان علم، تحقیقات و فناوری در جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است. بدون شک بدون فراهم‌آوردن ابزارها و مدیریت آنها در روند تحقق اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری خلل ایجاد می‌شود و از این رو نیازمند تفاهم و همکاری ملی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه ویژگی‌های نوین اقتصاد جهانی تمرکز بر خلق و توسعه دانش، ایده، نوآوری، خلاقیت و فناوری است، خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود که تحقیقات و نوآوری نه‌تنها یک عامل اصلی بلکه موتور محرک اقتصادهای نوین در حال توسعه است.
هاشمی تاکید کرد: چنین اقتصادهایی که بر پایه دانش فناوری استوار شده‌اند قطعا از پویایی بالایی برخوردارند و کمتر تحت تاثیر عوامل اجتماعی و سیاسی قرار می‌گیرند.
هاشمی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یادآور شد: بدون‌شک یکی از ابزارهای این امر اشتغال پایدار، پی‌ریزی اقتصاد کشور بر پایه دانش نوآوری و فناوری است. بر این اساس تعبیر اقتصاد مقاومتی تا حدود زیادی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: با تاکیدات سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی کشور بیش از پیش وظیفه جامعه علمی و فناوری کشور را برای تحقق این امر مهم سنگین‌تر می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سرمایه‌های انسانی فکری و دانشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و خیل عظیم دانش‌آموختگان دانشگاهی ظرفیت زیادی را در کشور ایجاد کرده که می‌توان با بهره‌برداری از این پتانسیل بزرگ کشور را به سمت دانش‌بنیان کردن اقتصاد و تولید سوق داد.
هاشمی اضافه کرد: وجود این نیروی انسانی عظیم موجب شده است که امروز براساس اطلاعات یک پایگاه معتبر جهانی ایران از لحاظ تولید مقالات علمی در جایگاه شانزدهم جهانی و رتبه اول جهان اسلام و منطقه قرار گیرد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت تولید علم کیفی یادآور شد: در حال حاضر ۲۱۰ دانشمند ایرانی در میان دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند. ضمن آنکه دانشمندان ما توانسته‌اند حدود دو درصد مقالات علمی را تولید کنند در حالی که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد.
وی با تاکید بر اینکه ایران در سال ۲۰۱۶ از نظر شتاب رشد علمی در مرتبه نخست ایستاده است، گفت: این در حالی است که توسعه علمی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته صفر یا منفی بوده است.
هاشمی با اشاره به زیرساخت‌های علمی کشور افزود: وجود یک هزار دانشگاه و موسسه آموزش عالی، وجود بیش از ۷۰۰ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی، ۴۱ پارک علم و فناوری، ۱۷۹ مرکز رشد، ۳۵۷ انجمن علمی و ۱۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علمی و فناوری و همچنین وجود ۴۵۰۰ واحد فناور پتانسیل عظیمی را برای کشور در تبدیل علم به فناوری ایجاد کرده است.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری در سال‌های اخیر رشد خوبی در تولید محصولات فناورانه داشته‌اند، اظهار کرد: در سه سال اخیر شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ۱۲ هزار میلیارد تومان فروش ناشی از محصولات فناورانه داشته‌اند ضمن آنکه ۵۲۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای دیگر داشته‌اند.
وی ایجاد تحرکات در انگیزش در جامعه دانشگاهی به سمت نوآوری را از ضروریات امروز کشور نام برد و اضافه کرد: رشد نوآوری در ایران رشد قابل قبولی را داشته است به طوری که ایران در سال ۲۰۱۷ در شاخص نوآوری در رتبه ۷۵ قرار گرفته است که رشد قابل قبولی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.
هاشمی عرضه ۱۲۵۰ محصول تجاری‌سازی و ارائه ۵۰۰۰ تقاضا از سوی مراکز آموزشی و هسته فناوری برای استقرار در پارک‌های علم و فناوری را از دیگر اقدامات کشور در راستای توسعه علمی نام برد و گفت: در سال گذشته ۳۰ هزار شغل پایدار در مراکز رشد ایجاد شده است.
مصطفی بغدادی رییس دپارتمان ارزیابی جایزه اختتامیه پنجمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، نیز با اشاره به طی مراحل مختلف برای ارزیابی شرکت‌ها گفت: آغاز فرایند ارزیابی شرکت‌ها برای این دوره یک روز پس از برگزاری اختتامیه دوره چهارم آغاز شد.
وی افزود: در این مدت شرکت‌ها و ارزیاب‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند و کاملاً آماده در این دوره شرکت کرده‌اند.
رییس دپارتمان ارزیابی جایزه اختتامیه پنجمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در ادامه بیان کرد: در مدت برگزاری پنج دوره جایزه توانستیم، ارزیابان مناسبی برای این کار تربیت کنیم. در حال حاضر ارزیاب‌های متخصص و توانمندی در حوزه فناوری و نوآوری تربیت‌شده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری جایزه، تهیه استانداردهای نوآوری بود که به‌زودی نهایی خواهد شد.
بغدادی همچنین گفت: بازنگری منطق ارزیابی‌ها را نیز در دستور کار جایزه ملی قرار داده‌ایم.
پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی هفتم شهریورماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی و همزمان با هفته دولت برگزار شد.
هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com