0  |  4

تیم‌سازی در سازمان چه مزایا و معایبی دارد؟

تیم‌سازی در سازمان چه مزایا و معایبی دارد؟

زمانی که شخصیت‌های مختلفی در تیم داشته باشید؛ کار در تیم‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما کار مشترک هم برای شرکت و هم برای کارکنان مفید است. کارکنان ممکن است نیاز به تمرین و آموزش در کار داشته باشند که کار تیمی می‌تواند بستر مناسبی در این زمینه باشد. کارتیمی به‌طورمعمول به‌عنوان مفهومی مثبت به‌شمار می‌رود، زیرا درنهایت گروهی از کارکنان را ‌ایجاد می‌کند که به نفع کسب‌وکار کار می‌کنند. درحالی‌که کار تیمی مزایای مختلفی را به‌همراه دارد، اجرای پروژه‌ای تیمی در محل کار معایب بالقوه‌ای نیز به‌همراه دارد.

در این مطلب ابتدا به بررسی مزایا و سپس معایب تیم‌سازی در سازمان می‌پردازیم:

مزایای تیم‌سازی:‌

  • دانش و تجربیات مشترک:

 هر کارمند با مجموعه خاصی از مهارت‌ها و دانش مرتبط به شرکت می‌آید. بعضی از این تجربیات باهم همپوشانی دارند درحالی‌که برخی از تجربیات یا دانش‌های دیگر کاملاً با هم متفاوت هستند. هنگامی‌که کارکنان را برای پروژه‌های کاری گروه‌بندی می‌کنید، همه از مزایای دانش و تجربه مشترک استفاده می‌کنند. این تجربه کاری تقسیم‌شده، باعث می‌شود که با مقیاس‌های مختلفی از مشکلات و چالش‌ها مقابله کنید. اگر کارمندی به‌طور جداگانه روی پروژه‌ای کار کند، ممکن است به دلیل کم‌تجربه‌گی با برخی از جنبه‌های آن پروژه دچار مشکل شود؛ درحالی‌که در گروه، می‌تواند بر تخصص همکارانش تکیه کند و دانش خود را به‌طور بالقوه گسترش دهد. 

  • خلق ایده:

محیط تیمی نیازمند کارکنانی است که در مورد پروژه بحث کنند و ایده‌های بیشتری خلق کنند. این بحث و تبادل‌نظر می‌تواند خلاقیت بیشتری را در میان کارکنان برانگیزد و آنها را به فکر کردن درباره ایده‌های جدید ترغیب کند. همچنین بحث در مورد پروژه راه‌حل‌های بهتری را برای مشکلات پیش‌روی ما خواهد گذاشت. هنگامی‌که به‌صورت فردی کار می‌کنید، انجام پروژه را با بینش خاصی که دارید محدود خواهید کرد درحالی‌که همکاران‌تان می‌توانند رویکردهای جدیدی را نسبت به کار شما پیدا کنند.

  • بررسی واقعیت:

در پروژه‌های فردی به یک کارمند تکیه می‌شود تا حقایق را بدون هیچ‌گونه اشتباهی دریافت کنند. زمانی که چندین نفر روی پروژه‌ای کار می‌کنند، سیستمی ایجاد می‌شود که موجب بررسی و تبادل اطلاعات خواهد شد. زمانی که همه اعضای تیم به‌طور فعال در پروژه‌ای مشغول به‌کار هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که مسئله را قبل از تبدیل شدن به مشکلی بزرگ، شناسایی کنند

  • امنیت و حمایت بیشتر:‌

احساس امنیت و حمایت حاصل از یک تیم می‌تواند موجب ترغیب کارمندان به ریسک بیشتر شود. وقتی کارمند روی پروژه‌ای به‌صورت فردی کار می‌کند ممکن است محافظه‌کار باشد. کار فردی گاهی احساس انزوا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کارکنان احساس کنند که هیچ‌کس دیگری پشت سر آن‌ها نیست. حمایت از محیط تیمی، به بعضی کارکنان کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش دهند و انگیزه بیشتری در کار پیدا کنند.

مزایا و معایب استفاده از تیم‌های کارمندی در سازمان

معایب تیم‌سازی:‌

  • مشارکت نابرابر:‌

 در برخی از تیم‌ها، اعضا ممکن است تماشاگر باشند و دیگران کار بیشتری انجام دهند. این امر می‌تواند باعث ناراحتی در محل کار شود، به‌ویژه اگر شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار فقط تلاش‌های تیم و نه رهبران آن را تشخیص دهید. چنین وضعیتی می‌تواند به مناقشه منتج شود و تأثیر مخربی بر روحیۀ افراد در محل کار داشته باشد.

  • ترجیح کار انفرادی:‌

بعضی از کارمندان ممکن است به‌عنوان بخشی از تیم فعالیت کنند اما ترجیح می‌دهند کار خودشان را انجام دهند. اگر محیط کاری‌تان نیازمند فعالیت گروهی است؛ باید مطمئن شوید که در هنگام فرآیند استخدامی، افراد  "غافلگیرکننده" را  جدا می‌کنید. درحالی‌که این افراد ممکن است کارمندانی عالی در محیط مناسب باشند، احتمالاً با فرهنگ کاری‌تان سازگاری ندارند و منجر به نارضایتی می‌شوند.

  • محدودشدن خلاقیت:

کار تیمی ممکن است تفکر خلاق را محدود کند. کارکنان ممکن است تا حد زیادی برای خوب کارکردن در گروه نظرات‌شان را بیان نکنند تا خود را با دیگران همسو نشان دهند. این کمبود تفکر نوآورانه می‌تواند شرکت‌تان را از حرکت به جلو بازداشته و باعث رکود شود.

  • فرآیند طولانی‌تر:

گاهی اوقات ممکن است تیم فرآیند را طولانی کند تا به نتیجه دلخواه برسد. تیم‌ها معمولاً باید از طریق فرآیندهای مختلف مانند انتخاب عضو، سازمان‌دهی و اجتماعی شدن وظایف‌شان را تکمیل کنند.

  • تعارضات ذاتی:

هرگاه گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی دورهم جمع می‌شوند، احتمال برخی درگیری‌ها وجود دارد. سبک‌های شخصیتی متقابل می‌توانند تعارض ایجاد کنند و بعضی از اعضا ممکن است مشکلاتی را در پذیرش ایده‌هایی که با نظرات‌شان متفاوت است، داشته باشند. فشار افراد در تیم می‌تواند دیگران را با ترس از قضاوت مواجه کند و بدین ترتیب آنها را محدود کند.

اگر به موضوع «تیم‌سازی» علاقه‌مند هستید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

8 اصل برای رهبری موثر یک تیم
چرا تیم‌های کوچک برنده می‌شوند و تیم‌های بزرگ‌ شکست می‌خورند؟
۵ تیمی که هر سازمانی نیازمند آن است
آیا کار تیمی را به کار انفرادی ترجیح می‌دهید؟
چگونه تیمی متفاوت بسازیم؟
7 ویژگی که به شما کمک می‌کند تیم‌هایی با نتایج شگفت‌انگیز ایجاد کنید

مارال مختارزاده(کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com