0  |  0

توسعه بازار صنعت ساخت نیازمند خلاقیت و نوآوری است

توسعه بازار صنعت ساخت نیازمند خلاقیت و نوآوری است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی توسعه بازار را یکی از چالش‌های پیش روی این حوزه دانست که با خلاقیت و نوآوری باید آن را توسعه داد.
محمود مهرداد شکریه در گردهمایی فعالان صنعت ساخت افزایشی ایران اظهار کرد: پس از تشکیل ستاد با توجه به اهمیت حوزه چاپ سه بعدی فعالیت و اقداماتی در ستاد انجام و مسیری برای ارتقاء این حوزه در کشور طی شد. هر چند این فناوری پیشینه ای قدیمی در دنیا دارد اما در ایران همچون نهال نو پایی است بنابراین برای جبران عقب ماندگی در این حوزه نیاز به حرکتی با شتاب وجود دارد.
چاپ سه بعدی فناوری استراتژیک
شکریه تدوین سند ملی توسعه صنعت ساخت افزایشی را یکی از اقدامات ستاد برای توسعه این حوزه در سال گذشته دانست و عنوان کرد: از آنجا که این حوزه از فناوری های استراتژیک محسوب می شود بنابراین نگارش سندی که مسیر حرکتمان را مشخص کند الزامی بود. علاوه بر ندوین سند، نقشه راه ۱۰ ساله ای نیز برای این حوزه ترسیم شد که به زودی کتاب «گزارش جامع تدوین سند ملی و نقشه راه فناوری ساخت افزایشی ایران» منتشر می شود.
تشکیل انجمن صنفی ساخت افزایشی در مرداد ماه سال جاری
دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی تشکیل انجمن صنفی ساخت افزایشی در مرداد ماه سال جاری را از اقدامات دیگر ستاد در این حوزه دانست و گفت: تسهیل و تنظیم فعالیت ها، رفع مشکلات و توسعه فعالیت های تولیدی و تجاری از وظایف این انجمن است. نخستین نشست این انجمن با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ شرکت فعال هفته نخست شهریور ماه سال جاری برگزار شد. همچنین هیات موسس انجمن با حضور نمایندگان ۹ شرکت و یک نماینده از ستاد شکل گرفته است.
وی درباره برنامه های آتی ستاد نیز ابراز کرد: برنامه ملی ساخت افزایشی شامل ساز و کارهای اجرایی سازی سند و نقشه راه توسعه فناوری ساخت افزایشی است که اقدامات آن برای سال های ۹۶ تا ۱۴۰۵ با جزئیات تدوین شده است تا با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی برای دستیابی به جایگاه برتر منطقه استفاده شود.
شکریه بیان کرد: هدف ستاد افزایش اندازه بازار، رشد سطح دسترسی فناوری و رشد زنجیره ارزش برای دستیابی به جایگاه نخست در منطقه است.
برگزاری دوره های آموزشی ICDL
وی درباره دوره های آموزشی ICDL که یکی دیگر از اقدامات ستاد است گفت: با برگزاری این دوره های آموزشی دانش بدنه فنی کشور ارتقاء می یابد و پس از برگزاری دوره ها، مجوز بین المللی کاربری چاپ سه بعدی به شرکت کنندگان ارائه می شود که اولین و تنها گواهینامه جامعه برای آموزش نیروی متخصص در زمینه های مختلف چاپ سه بعدی، اسکن سه بعدی، مدلسازی سه بعدی و مهندسی به کمک کامپیوتر است.
به گفته وی، گفتمان فناوری روش نوینی برای ارائه مطالب علمی با هدف جریان سازی فکری برای جامعه علمی و صنعتی است که ستاد از این روش موثر برای اطلاع رسانی استفاده خواهد کرد و این مورد نیز از دیگر اقدامات ستاد است.
شکریه درباره چالش های پیش رو در این حوزه بیان کرد: نیاز به توسعه بازار، رقابت با رقبای خارجی، ارتباط با دانشگاه و ورود به عرصه صادرات از چالش های پیش رو این حوزه است.
وی ادامه داد: در بحث توسعه بازار، ایران دارای بازار کوچکی در این حوزه است و با خلاقیت و نوآوری باید این بازار را توسعه دهیم. همچنین شرکت ها باید ارتباط جدی با مراکز علمی داشته باشند. در بحث صادرات نیز ستاد برنامه هایی دارد تا شرکت ها با حضور در نمایشگاه های بین الملل با محصولات، ایده ها و توانمندی های سایر کشورها آشنا شوند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com