1  |  3

گام هایی برای افزایش میانگین درآمدی به ازای هر مشتری

گام هایی برای افزایش میانگین درآمدی به ازای هر مشتری

یکی از بهترین­ روش‌­های افزایش درآمد کسب و کار این است که به راحتی پول بیشتری از مشتریان فعلی‌تان بگیرید. این درحالی‌ست که آمارها نشان می‌دهد، اکثر کسب و کارها فقط 21 درصد بودجه­‌ی بازاریابی‌شان را صرف مشتریان فعلی می­‌کنند، حتی اگر آن گروه از مشتریان 61 درصد درآمد آن کسب و کارها را ایجاد کنند.

بدیهی است که هر کسب و کاری تمایل دارد مشتریانش افزایش یابند. با این حال یکی از اشتباهات اساسی بسیاری از کسب و کارها این است که به‌جای توجه به مشتریان موجود، به‌دنبال منافع جدید هستند. این روش نه تنها باعث می‌شود مشتریان موجود دلسرد شده و به‌دنبال جای دیگری بگردند، بلکه گران‌­­تر نیز تمام می­‌شود.

در ادامه­‌ی این مطلب، روش‌­های آسان و در عین حال کارآمدی را معرفی می­‌کنیم تا بدون محدودکردن گزینه‌­های خود برای تغییر نظر مشتریان، بتوانید درآمد دریافتی‌ از هر یک از مشتریان فعلی‌­تان را به حداکثر برسانید.

1 . میزان تراکنش خود را افزایش دهید.

یک شرکت مواد غذایی با پیشنهاد محصولات مکمل، تراکنش‌تان را افزایش می‌­دهد. بدین ترتیب که وقتی غذایی سفارش می­‌دهید، غذاهای مکمل دیگری را نیز به شما پیشنهاد می‌­دهد و شما به‌منظور افزایش رضایت خودتان، آن محصولات را نیز سفارش می‌­دهید. در این صورت پول بیشتری باید پرداخت کنید و درآمد آن شرکت هم افزایش می­‌یابد.

چند روش برای افزایش میانگین تراکنش برای هر مشتری عبارتند از:

فروش متقاطع:

این روش به این معنی است که در مرحله­‌ی پرداخت، سایر محصولات یا سرویس­‌های کسب و کارتان را به‌محصول اصلی هر مشتری ضمیمه کنید. این کار به‌معنی جایگزینی محصول اصلی نیست، بلکه محصول یا پیشنهادی جدید، خرید اصلی را تکمیل می‌کند.

نکته: با تیم بازاریابی ملاقات کرده و پیشنهادات کسب و کارتان را تحلیل کنید. سپس با طوفان فکری بدین نتیجه می­‌رسید که پیشنهاد اصلی کسب و کارتان را تکمیل کنید و از روش فروش متقاطع به مشتریان خود بهره بگیرید.

بیش‌­فروشی:

بیش‌­فروشی، تکنیک بازاریابی است که در آن، کالاهای بیشتری معرفی می‌­شوند یا مشتریان می‌­توانند پکیج گران­تری را انتخاب کنند. یک بازاریاب یا فروشنده با برجسته ساختن ویژگی­‌های جدید موجود در آخرین نسخه و نشان دادن صفحات آخرین محصولات، می‌­تواند مشتری را تشویق کند تا به جای خرید مدل فعلی که قیمتش کمتر است، آخرین نسخه­‌ی کالا را خریداری کند.

بیش‌­فروشی ممکن است خودخواهانه به نظر برسد، ولی مشتریان‌تان در نهایت راضی‌­تر و شادتر خواهند بود چون خدمات بیشتری دریافت می­‌کنند.

نکته: محصول‌تان را درک کنید، زمان­بندی، همه‌­چیز را مشخص می­‌کند. در مرحله­‌ی پرداخت از روش بیش‌­فروشی برای مشتری‌تان استفاده کنید، پیشنهادات‌تان را به‌طور دقیق بیان کنید و ترجیحا از یک ویدیو برای نشان دادن مزایای ارتقا استفاده کنید.

گام هایی برای افزایش میانگین درآمدی به ازای هر مشتری

2 . خدمت به مشتری‌تان را شخصی‌­سازی کنید.

امروزه مشتریان علاوه بر اینکه می­‌خواهند به‌طور خاص با آنها رفتار شود، از نمایندگان خدمت به مشتریان نیز انتظارات زیادی دارند. برخی مشتریان به‌دلیل تجربه‌­ی بد و ضعیفی که از سرویس مشتری دارند به رابطه‌شان با شرکت مذکور خاتمه می­‌دهند.

امروزه ارائه­‌ی خدمات شخصی­‌سازی‌­شده به مشتری، کار دشواری نیست. فقط یک سیستم دیجیتال مورد نیاز است تا اطلاعات مشتریان را در یک مکان دریافت کرده و ذخیره کند. نرم­‌افزاری مثل Zendesk یا Freshdesk یا نرم­‌افزار مدیریت روابط مشتری(CRM)، شما را قادر می­‌سازد تا اطلاعات جامعی در مورد مشتریان، تراکنش­‌های قبلی آنها با کسب و کارتان، نام، شماره‌ ­تلفن، پروفایل رسانه­‌های اجتماعی، علایق و غیره را به دست آورده و ذخیره کنید.

اگر نام مشتریان را به یاد داشته باشید آنها نیز نام کسب و کار شما را فراموش نخواهند کرد. این یک واقعیت است. طبق تحقیقاتی که انجام شده، صدا کردن نام یک شخص، شیرین‌­ترین صدا برای آن شخص است. اگر مشتریان را با نام صدا کنید آنها به نام تجاری‌تان وفادار شده و با خوشحالی حاضرند برای هر چیزی که به آنها پیشنهاد می­‌کنید پول پرداخت کنند.

اگر می­‌خواهید مشتریان احساس خاصی پیدا کنند و به‌نام تجاری‌تان وفادار باشند، باید تضمین کنید که تجربیات منحصر به فردی به آنها ارائه خواهید کرد. تجربیات منحصر به فرد، امر مهمی است که می­‌تواند نظرشان را تغییر دهد. 

نکته: یادتان باشد که در مقایسه با مشتریان تصادفی یا مشتریان کاملا جدید، مشتریان وفادار حساسیت بسیار کمتری نسبت به قیمت‌­های بالاتر دارند.

3 . مشتریان‌تان را شگفت‌­زده و خوشحال کنید.

با توجه به خدمات و محصولات خود، می‌­توانید با ارسال هدایایی کوچک به بهترین مشتریان‌تان، از آنها تقدیر کرده و آنها را شگفت­‌زده و خوشحال کنید و آنها را به مراجعه­‌ی مجدد تشویق کنید.

نکته: این تکنیک ساده نه تنها مشتریان احتمالی برای شما ایجاد می­‌کند، بلکه ابزاری شگفت­‌انگیز برای بازاریابی ارجاعی نیز محسوب می­‌شود.

تکنیک تقدیر از مشتری هم همانند این تکنیک، نتایج زیادی می‌­تواند به‌همراه داشته باشد. فقط با یک سرمایه­‌گذاری کوچک و کمی صرف وقت برای نوشتن کارت­‌ها و ارسال آنها، می­‌توانید کاری مشابه این کار انجام دهید.

یک نکته­‌ی دیگر:

هرچند می‌­توانید از مشتریان فعلی‌تان مستقیما میلیون­‌ها تومان درآمد کسب کنید، ولی می­‌توانید از آنها به‌عنوان منبعی عالی برای جذب مشتریان جدید نیز استفاده کنید تا کسب و کارتان رشد پیدا کند.

از آنجایی که مردم تمایل دارند به‌طور حرفه­‌ای و شخصی با افراد دیگری مثل خودشان در ارتباط باشند، ایجاد انگیزه‌­ی قوی برای رجوع مجدد مشتریان فعلی­، می­‌تواند پیروزی بزرگی برای کسب و کارتان باشد.

اطمینان حاصل کنید که سیستم ارجاع شما با ارائه‌­ی پاداشی باارزش به‌راحتی قابل­ اجرا است، سپس می‌­توانید به‌راحتی نشسته و تماشا کنید که مشتریان‌تان چه‌طور در ساخت پایگاه مشتریان به شما کمک می­‌کنند و درآمد شما را افزایش می­‌دهند.

طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com