0  |  0

فرهنگ حمایت از محصولات دانش‌بنیان

فرهنگ حمایت از محصولات دانش‌بنیان

با توجه به استقرار ۳۰ واحد و هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، از فروش ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان محصولات دانش‌بنیان در سال 95 ، برخوردار بود‌یم، اما باید در نظر داشته باشیم که هرچند فرهنگ حمایت از محصولات دانش‌بنیان امروز نسبت به سال‌های گذشته بهبودیافته، اما باید خود را در این زمینه با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.
ارائه خدمات مالی، پژوهشی، مشاوره‌ای و آموزشی به شرکت‌های مستقر و دانش‌بنیان در این مرکز نسبت به گذشته تغییرات چندانی نداشته و مرکز همچنان مطابق با این روال به ارائه خدمات و حمایت‌های خود از شرکت‌ها ادامه می‌دهد.
کاری که از سوی پارک علم و فناوری خوزستان انجام‌شده، تشکیل واحدهایی در زمینه‌های مختلف مانند حوزه IT، مهندسی آب، مکانیک و ... است که این کنسرسیوم‌ها زمینه‌های فعالیت مشترکی باهم داشته و می‌توانند به یکدیگر معرفی شوند تا مشکلات شرکت‌ها به همین واسطه برطرف شوند، این کار امسال توسط پارک در تمام مراکز رشد استان انجام‌شده است.
کار دیگر انجام‌شده به‌کارگیری مرکز جذب سرمایه‌گذاری است که به‌تازگی آغاز به کارکرده و وظیفه آن شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران در استان و خارج از استان است و شرکت‌هایی که در نظر دارند محصول خود را به فروش برسانند و به دنبال سرمایه‌گذار هستند می‌توانند از طریق این مرکز با سرمایه‌گذاران ارتباط بگیرند.
در حال حاضر تعداد هسته‌های مستقر در دوره رشد در مرکز رشد خرمشهر ۱۱ واحد و تعداد واحدهای مستقر در دوره رشد ۱۹ واحد است. همچنین مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای مستقر در دوره رشد از سال ۹۳ تاکنون ۲۸۴ میلیون تومان بوده است.
با توجه به شرایط شرکت‌ها، حمایت‌ها تا سقف ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان از آن‌ها انجام می‌گیرد، در خصوص گردش مالی مرکز رشد، مجموع فروش واحدها و هسته‌های مستقر در مرکز رشد به ترتیب در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ مبلغ یک میلیارد و ۷۴۳ میلیون تومان،‌ ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون تومان و ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان بوده است.
دولت یازدهم نسبت به چند سال گذشته نسبت به خرید و حمایت از محصولات دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی خوبی انجام داد که موجب بهتر شدن فعالیت‌ها و افزایش حمایت‌ها شد، اما هرچند این فرهنگ امروز نسبت به سال‌های گذشته بهبودیافته، باید خود را در این زمینه با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.
شرکت‌های خصوصی توانایی چندانی برای رقابت با صنایع دولتی ندارند، همچنین شرکت‌ها همچنان باوجود محصولات وارداتی و محصولات تولید سایر استان‌های کشور، رغبت کمتری برای خرید محصولات داخلی دارند که این موضوع نیز باید فرهنگ‌سازی شود تا حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان درون استان افزایش یابد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com