0  |  7

چرا آموزش کارآفرینی بسیار مهم است؟

چرا آموزش کارآفرینی بسیار مهم است؟

چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که آموزش‌های فعلی در مدارس و دانشگاه‌ها؛ مهارت‌های لازم برای بازار کار و رشد کارآفرینی را در اختیار افراد قرار می‌دهد؟ با توجه به اینکه کارآفرینی در حمایت از جوانان برای تأمین آینده اقتصادی‌شان و ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکار؛ نقش مهمی ایفا می‌کند، آیا می‌توانیم کارآفرینی را به خوبی آموزش دهیم؟ اصلا چرا آموزش کارآفرینی مهم است؟

در اینجا از سه زاويه مختلف؛ به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

بازارکار:

اهمیت مزایای کارآفرینی برای بازارکار و اقتصاد بدیهی است. خوداشتغالی ابزاری قدرتمند برای ایجاد کسب و کار و تقویت اقتصاد است. امروزه وجود نگرش کارآفرینی نه‌تنها برای کارآفرینان بلکه برای کارمندان نیز حایز اهمیت است.

مدیریت مدارس:

در حال حاضر در بسیاری از کشورها؛ مدارس هم مانند شرکت‌ها اداره می‌شوند. درحالی‌که بودجه دولتی در بسیاری از کشورها کاهش‌یافته است، فشار بر مدارس و دانشگاه‌ها برای در دسترس بودن؛ مقرون به ‌صرفه بودن و پاسخگو بودن به دانشجویان موفق و علاقه‌مند؛ افزایش یافته‌است. این به این معنی است که مدیریت، معلمان و ... باید بتوانند مهارت‌های اساسی کارآفرینی را ایجاد کنند و در جذب؛ حفظ و موفقیت چنین دانش‌آموزانی بکوشند. بنابراین، استفاده بهینه از منابع، مدیریت دانشگاه‌ها و مدارس را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. این دقیقاً همان چیزی است که کارآفرینان برای ایجاد کسب‌وکارشان به‌دفعات و با موفقیت باید از پس آن برآیند.

مزایای آموزش کارآفرینی برای یادگیرندگان:

برای افزایش مشارکت، موفقیت و رقابت‌پذیری، دانش آموزان نیاز به مداومت و عزمی قوی در ایجاد اندیشه کارآفرینی دارند. اگر تحصیلات دانش‌آموزان موجب ایجاد ذهنیت کارآفرینی‌شان شود؛ احتمال موفقیت آنان بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، دانش‌آموزانی که در یادگیری کارآفرینی مشارکت داشتند، در بیشتر موارد نسبت به این موضوع علاقه نشان داده و اذعان کرده‌اند که این نوع یادگیری بیشتر سرگرم‌کننده بوده است و با ایجاد تجربه‌ای مفید بسیار بهتر از روش‌های سنتی نتیجه داده است.

چرا آموزش کارآفرینی بسیار مهم است؟

خبر خوب:

خبر خوب این است که شما می‌توانید مهارت‌های کارآفرینی را بیاموزید. مهارت‌های کارآفرینی؛ ذاتی نیستند. مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، ارتباطات، تحمل ریسک، کار تیمی و اعتمادبه‌نفس، هدیه‌هایی طبیعی هستند که می‌توان آن‌ها را آموخت. چگونگی به دست آوردن این مهارت‌ها بسیار متفاوت است و راه‌های بسیار زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما مطمئناً جامع‌ترین روش؛ آموزش کارآفرینی است. این مفهوم، نیاز به دید و استراتژی متفکرانه در استخدام و آموزش کارمندان دارد.

نمونه‌های خوب:

تعداد روزافزون مدارس کارآفرینی در داخل و خارج از اروپا نشان می‌دهد که این کشورها در مسیر توسعه کارآفرینی حرکت می‌کنند. پروژه TES یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آموزش کارآفرینی در اروپا است که هدف از آن حمایت از پیشرفت حرفه‌ای معلمان در آموزش کارآفرینی و توسعه محیط‌های یادگیری (مدارس ابتدایی، متوسطه و حرفه‌ای) است. یادگیری کارآفرینی ابزار بسیار قدرتمندی برای بهبود دسترسی گروه‌های محروم به بازار کار است.

پروژه ادیسون با شراکت انگلستان، هلند، ایرلند، اتریش، ایتالیا و اسپانیا بر آموزش مربیان تمرکز دارد، زیرا این پیش‌نیازی حیاتی برای آموزش کارآفرینی است.

ویژگی‌های مشترک برای آموزش کارآفرینی این است که مدیران مدارس متعهد به پیشرفت کارآفرینی در جوامع خود باشند، فرهنگ کارآفرینانه را در مدارس یا دانشگاه‌ها رواج دهند. در بعضی موارد از شروع فعالیت‌های جدید و کسب‌وکارهای کوچک حمایت کنند. همه این‌ها نیازمند همکاری نزدیک بین ذینفعان مختلف و تمایل به یادگیری نوآورانه به جای استفاده از مسیرهای یادگیری سنتی است.

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com