0  |  0

«موپک» رویدادی برای همزمانی ایده و بازار

«موپک» رویدادی برای همزمانی ایده و بازار

در میان رویدادهای کارآفرینی که این روزها جای خود را به خوبی در میان جوانان پیدا کرده اند، رویداد تازه ای با نام «موپک» فعالیت خود را آغاز کرده است که قصد دارد کارآفرینی را به روش استارتاپ ویکندها، اما با روشی جدید اجرا کند تا رابطی برای ایده تا بازار باشد.
 شهرنشینی در جهان به گسترش خود ادامه می‌دهد و این گسترش محدود به کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در بخش‌های صنعتی و پیشرفته دنیا همانند اروپا نیز شاهد این گسترش هستیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ساکنین کره زمین در شهرها زندگی می‌کنند و این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی شده تا ۱۵ سال آینده بیش از پنج میلیارد نفر از ساکنان زمین ساکن شهرها باشند.
بنابراین در چنین شرایطی باید پیش از این که در شهرها با چنین جمعیتی روبه‌رو شویم خود را آماده کنیم. برخلاف آنچه تصور می‌شود ساختمان‌های مرتفع و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل تنها نیاز شهرهای آینده نخواهد بود؛ بلکه بیش از هر چیز در این شهرها به سیستم‌های هوشمند نیاز داریم.
در حقیقت بهبود کیفیت زندگی شهری به روش‌های مختلف از جمله زمان بندی در ترافیک، نورپردازی هوشمندانه محیط‌های شهری و استفاده از برنامه‌های کاربردی که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است بیش از زیرساخت‌ها، در شهرهای آینده نقش ایفا می‌کنند.
گسترش شهرها باعث بوجودآمدن کلانشهرهایی شده که مشکلات کلان نیز تولید خواهند کرد، آنها با اشتهایی سیری‌ناپذیر انرژی، مواد و فضا مصرف خواهند کرد، علاوه بر این به تولید مواد آلاینده و فاضلاب پرداخته و کوهی از زباله به جای خواهند گذاشت.
سیستم حمل و نقل دچار مشکل زیادی بیش از حد مسافر شده و به شلوغی و ازدحام، فقدان جای پارک خودرو و ترافیک سرسام‌آور منجر خواهد شد.
محققان در حال حاضر در حال مطالعه بر روی ایده شهرهای پایدار، هوشمند، قابل زندگی و آینده‌گرا هستند که در آن افراد می‌توانند با طی مسافتی کوتاه به سر کار روند، زندگی کنند، خرید کنند، غذا بخورند و پیاده‌روی کنند. در واقع به نظر می‌رسد واژه شهر پایدار یا هوشمند، بیانگر ویژگی‌ها و مشخصات زندگی آینده بشر و به عبارتی شهرهای آینده است.
از دیدگاه علمی، شهر هوشمند شهری است که در آن از طریق به‌کارگیری هوشمندانه منابع طبیعی و با هدف توسعه اقتصادی پایدار و بهبود کیفیت زندگی، روی منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی، حمل و نقل و ارتباطات بر پایه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری شود.
شهرهای هوشمند متناسب با گسترش فناوری‌های نوین و افزایش تقاضای شهروندان به امکانات جدید طراحی می‌شود و این شهرها پنجره‌ای به سوی دنیای جدیدی هستند که در آن آخرین دستاوردهای حوزه فناوری گرد هم آمده‌اند تا بشر بتواند زندگی باکیفیت‌تر و آسان تری را تجربه کند.
در این شهرها که براساس زیرساخت‌های زندگی الکترونیک طراحی می‌شود نیازهای افراد، به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تامین می‌شود. اگرچه زیرساخت‌های فیزیکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای توسعه زندگی شهرنشینی است، اما این روزها شهرها بیش از پیش به ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا نیاز دارند.
از این رو مفهوم شهرهای هوشمند به عنوان یک ابزار مهم و راهبردی در روند توسعه شهرهای آینده مورد توجه قرار گرفته است.
محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زندگی هوشمند و از همه مهم تر شهروندان هوشمند از معیارهای اصلی شهرهای هوشمند آینده است. امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما براساس ادبیاتی از جنس فناوری، تعریف تازه‌ای پیدا کرده است.
یکی از ضرورت‌های زندگی در شهرهای هوشمند آینده، اپلیکیشن‌ها هستند. برای مثال اپلیکیشن‌هایی که نزدیک‌ترین پارکینگ را در مسیر تردد به رانندگان نشان می‌دهد، می‌تواند در صرفه‌جویی در وقت و سوخت و از همه مهم‌تر کاهش ترافیک نقش مهمی داشته باشد.
اپلیکیشن‌های امکانات شهری از دیگر فناوری‌های موردنیاز برای شهرهای هوشمند آینده است. این برنامه‌های کاربردی به شهروندان کمک می‌کند در نگهداری از امکانات شهری از قبیل درختان و شیرهای آتش‌نشانی نقشی را بر عهده گیرند.
از دیگر اپلیکیشن‌های موردنیاز در شهرهای هوشمند می‌توان به نرم‌افزارهای راهنما اشاره کرد که درباره موزه‌ها، پارک‌ها و رستوران‌ها اطلاعاتی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری مسیریابی، از دیگر ضرورت‌های توسعه شهرهای هوشمند است.
این اپلیکیشن‌ها بهترین مسیر را برای هر راننده‌ای مشخص می‌کند و بر این اساس می‌تواند نقش مهمی در صرفه‌جویی در وقت، کاهش حجم ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا داشته باشد. یکی دیگر از سیستم‌های کاربردی در شهرهای هوشمند، سیستم مدیریت پسماند است.
در این سیستم برچسب‌های RFID روی مواد بازیافتی قرار می‌گیرد تا طبقه‌بندی آنها در روند بازیافت تسهیل شود. در نتیجه بطری‌های پلاستیکی ردیابی شده و دیگر ردپایی از آنها در طبیعت یافت نمی‌شود. سیستم‌های هشداردهنده و مدیریت بحران از دیگر فناوری‌هایی است که باید در شهرهای آینده نقش پررنگ‌تری داشته باشد.
تلفن‌همراه هوشمند و زندگی شهری
از جذاب‌ترين و پوياترين حوزه‌های فناوري اطلاعات و ارتباطات, فناوري GSM یا تلفن همراه است. با تجاري شدن فناوري نسل چهارم موبايل و داده شدن امکان حرکت به کابران و همچنین روند دیجیتالی شدن فعالیت‌ها و تقاضا برای تسریع انجام کارها، سرعت تحول و میزان نفوذ تلفن‌های همراه بسیار زیاد شده است.
همچنین با افزایش امکانات جديدي چون رايانش ابري، چشم‌انداز صنعت تلفن همراه و کسب‌و‌کار در اين عرصه بسيار روشن و پراميد است. این امر سبب تقاضای بیشتر کاربران برای ارائه اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه می‌شود که خود سبب اشتغال‌زایی و تولید کار در حوزه برنامه‌نویسی و مدیریت نرم‌افزارها شده است.
در نتیجه می‌توان گفت توسعه فناوري‌هاي تلفن‌همراه منافع اجتماعي – اقتصادي فراواني دارد و به گواه مطالعات انجام‌شده بين ضريب نفوذ تلفن‌همراه و رشد اقتصادي (افزایش توليد ناخالص داخلي و اشتغال‌زايي), رابطه مستقيمي وجود دارد. اثراتی که این موضوع بر فرهنگ و رفتارهای جامعه می‌گذارد نامعلوم بوده و بعضا هم منجر به ارتقای فرهنگ و هم باعث از بین رفتن آن شده است.
هدف استارتاپ‌ویکند‌ها کمک به ایجاد محیطی پویا و دانش‌محور و فضایی برای کمک های علمی و مشاوره‌ای به صاحبان ایده و خلاقیت در تمامی حوزه‌ها بخصوص حوزه نوپا و حایز اهمیتی چون ICT است.
همچنین حمایت‌های مالی از این افراد جهت بهره‌برداری و تجاری‌سازی طرحهای برتر در نمایشگاه، به توسعه و گسترش هرچه بهتر اپلیکیشن های مدیریت شهری و در نتیجه کمک به شهرداری در راستای نیل به اهداف و توسعه و گسترش برنامه‌های طرح¬ ریزی شده در این حوزه در سال های پیش‌رو کمک می‌کند.
یکی از مزایای کسب و کارهای شکل‌گرفته در استارتاپ‌ها رشد سریع آن‌هاست که سبب توسعه اقتصادی شده و در نتیجه اشتغال‌زایی خوبی نیز به همراه می‌آورند و نمونه موفق شركت‌هايي که از مرحله استارتاپی به کسب و کار موفق رسیده اند گویای این مطلب است.
رویدادی برای تلفن همراه، برنامه‌ریزی و توسعه زندگی شهری
از این رو، برای نخستین بار در شهر تهران با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی، شهرداری منطقه 5 تهران و سایر حامیان مادی و معنوی، رویداد موپک (تلفن همراه، برنامه ریزی و توسعه زندگی شهری) با محورهای ذیل از تاریخ 26 لغایت 29 مهرماه 1396 در مجتمع تجاری کورش مال برگزار می‌شود.
شهر هوشمند، خدمات مرتبط با مراکز و مجتمع‌های تجاری، گردشگری شهری و کارآفرینی، کارآفرینی در بافت فرسوده، اقتصاد شهری و خانواده‌ها، ترافیک و فرهنگ رانندگی، دستفروشی و سد معبر، مدیریت پسماند و تفکیک زباله (خشک و تر)، کارآفرینی اقشار آسیب‌دیده اجتماعی، زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار از جمله موضوعات این رویداد هستند.
نخستین رویداد موپک تلفن همراه، برنامه ریزی شهری و توسعه زندگی شهری در دو بخش اصلی برگزار خواهد شد. در بخش استارت‌آپ ویکند رویداد موپک، شرکت‌کنندگان همگی در یک فضای مشترک قرار داده می‌شوند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق و متخصصین حوزه مدیریت شهری انتخاب می‌شوند، در جهت تبدیل ایده‌های خود به کسب‌وکاری موفق تلاش می‌کنند. به علت افزایش ضریب نفوذ تلفن‌های همراه بین مردم و همچنین بالا رفتن تقاضای مردم برای اپلیکیشن‌های تلفن همراه، این ابزار به‌عنوان مبنای طراحی و اجرای ایده‌های ارائه‌شده در این رویداد درنظر گرفته شده است.
همچنین نمایشگاهی نیز در این تاریخ برگزار می‌شود. هدف این نمایشگاه در وهله اول معرفی شرکتها، معرفی کسب و کارهای جدید، ایده دادن به فارغ‌التحصیلان برای یافتن جایگاه شایسته، تعامل و ارتباط با صنعت است و در مراحل بعدی معرفی ایده‌های شکل گرفته در استارتاپ ویکند، حمایت اقتصادی و ایجاد فرصت در تقویت توانایی‌های شهروندان و اجرای اهداف حمایتی از افراد کارآفرین و در راستای آن ارتقاء سطح زندگی شهروندان است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com