14  |  32

نمونه‌هایی از نوآوری‌ها‌ی دنیای فناوری

نمونه‌هایی از نوآوری‌ها‌ی دنیای فناوری

پیشرفت‌ها و نوآوری‌های فناوری،‌ همچنان زندگی روزمره ما را دستخوش تغییرات غیر قابل پیش‌بینی می‌کند. تنها در چند سال گذشته، به پیشرفت‌هایی که در وضعیت بسترهای فناوری اطلاعات، اینترنت بی‌سیم و حتی ایجاد شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر ایجاد شده ‌است، فکر کنید. سیر پیشرفت فناوری همچنان به حرکت خود با سرعت برق و باد ادامه می‌دهد و در طول چند دهه آینده به سطوحی می‌رسد که تصورش هم برای‌مان دشوار خواهد بود. نوآوری‌های تکنولوژیک می‌توانند فراتر از درک ما باشند.

در این مطلب با چند نمونه از این نوآوری‌ها آشنا می‌شویم:

1- IOT (اینترنت اشیا)

اکنون بیش از ۱۲ میلیارد دستگاه و وسیله به اینترنت متصل هستند و تخمین زده می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۳۰ میلیارد وسیله برسد. تصور کنید که امکان افزایش سرعت اینترنت وجود دارد و تقریباً هر چیزی می‌تواند به اینترنت متصل شود.

2- هوش مصنوعی:

انسان‌ها رایانه‌ها را به گونه‌ای آموزش می‌دهند تا مانند ذهن انسان فکر و اقدام کنند. ابزارها و ماشین‌های هوشمند می‌توانند وظایفی که برای‌شان تعریف شده را با کمترین درصد خطا انجام دهند. درعین‌حال افرادی مانند استفان هاوکینگ در نظریه فیزیکی خود از عواقب خطرناک «اراده بخشی به ماشین‌ها» هشدار می‌دهد.

3- ماشین‌های بدون راننده:

مطمئناً اتومبیل‌های خودکار و بدون راننده؛ راحتی و ایمنی بیشتری برای مسافران فراهم می‌کنند، درواقع فناوری‌های پیشرفته، وابستگی صنایع به وجود نیروی انسانی را مورد بازبینی قرار می‌دهند. مانند حذف راننده انسانی و جایگزین کردن خدماتی در حوزه لوکوموتیورانی؛ تعاملات مربوط به حوزه حمل‌ونقل؛ بیمه اتومبیل و حتی خدمات پلیس.

4- روبات‌ها:

انجمن جهانی اقتصاد (WEF) تخمین زده است که تا ۵ سال آینده، بیش از 5.1 میلیون شغل می‌تواند به علت اتوماسیون و وجود ربات‌ها؛ از بین برود. درحالی‌که در نگاه اول، این قضیه کاملاً منفی و زیان بار به نظر می‌رسد اما می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کارایی عظیمی در بخش‌هایی هم‌چون کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی و حتی تدارکات باشد.

5- ایمپلنت (طراحی قرارگرفته شده بر بافت زنده):

ما با فناوری‌های نوینی مانند ساعت‌های هوشمند و سنسورهای محافظت ‌کننده از سلامتی آشنا هستیم.به نظر شما زمانی که تکنولوژی به سادگی زیر پوست ما تعبیه شده است؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ شگفت انگیز است. ما قادریم به کمک ذهن‌مان و یا با قدم زدن در اتاقی آن را کنترل کنیم.

6- پرینتر سه بعدی:

نرم‌افزار چاپ سه بعدی به سرعت در حال گسترش است. این تکنولوژی باعث تغییر ساختار صنایعی مانند خانه‌سازی و مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد. در مورد پرینت و چاپ ارگان‌های بدن انسان در مقیاس بزرگ فکر کنید؛ واقعا شگفت‌انگیز است.

7- دستیار شخصی:

با حضور ربات‌ها و دیگر ابزارهای هوشمند، استفاده از خدمات مجازی ادامه خواهد یافت. قابلیت‌ها و ابعاد مبتنی بر اینترنت آن‌ها تأثیر عمیق‌تری در زندگی ما خواهند گذاشت. این تکنولوژی در مواردی چون: حفظ تناسب اندام، نظارت بر امنیت خانه و ... کاربرد دارد.

8- حسگرها در همه‌جا:

در دهه آینده بیش از یک تریلیون سنسور به اینترنت متصل خواهد شد. سازمان جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که جهان در ابزارهایی از قبیل تلفن‌های هوشمند غرق می‌شود؛ این ابزارها به سادگی قادرند کارهای دشواری مانند تشخیص بیماری‌هایی که نیازمند فناوری‌های پیشرفته هستند را انجام دهند. با استفاده از این ابزارها نیاز به مراقبت‌های بهداشتی کمتر خواهد بود.

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com