0  |  0

بانک ها و صندوق‌های ایرانی وارد «سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر» نمی‌شوند!

بانک ها و صندوق‌های ایرانی وارد «سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر» نمی‌شوند!

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در ایران این است که بانک‍‌ها و صندوق‌های وارد سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر نمی‌شوند!
دکتر حسن علم‌الهدایی با تاکید براینکه متاسفانه در ایران تعداد شرکت‌های که وارد سرمایه گذاری خطرپذیر می‌شوند، محدود است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر برخلاف آنچه که در تصورات وجود دارد، به این معنا نیست که اگر فردی در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کند، متضرر می‌شود، بلکه باید از سود بهره‌مند گردد، اما این سرمایه‌گذاری جسارت می‌خواهد که به آن سرمایه‌گذاری جسورانه می‌گویند؛ هرچند این نوع سرمایه‌گذاری ملاحظات بانکی و سود آنچنانی ممکن است نداشته باشد، اما در عین حال ضرر و زیان هم ندارد.
وی ادامه داد: در ایران سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مصادف و ضرر زیان می‌دانند، در حالی که در ادبیات اقتصادی دنیا به این معنا نیست و کسی که سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌کند، ممکن است میلیاردها سرمایه‌گذاری کند و هیچ زیانی نبیند، البته به شرطی که حساب و کتاب شرکت‌ها درست باشد.
رییس پارک علم و فناوری خراسان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خطر پذیر توسط افراد و یا شرکت‌ها صورت می‌گیرد؛ به این معنا که فرد در یک شرکت دانش بنیان و یا غیر دانش بنیان نیز سرمایه‌گذاری یا مشارکت در سرمایه کرده و آورنده سرمایه است.
علم الهدایی افزود: نام این سرمایه‌گذاری، خطرپذیر است، اما به معنای از بین رفتن سرمایه نیست، حال ممکن است مشکلاتی پیش آید و آسیب‌هایی به آن‌ها وارد شود، اما بانک‌ها یا شرکت‌هایی که بر روی سرمایه خطرپذیر و یا ریسک‌پذیر کار می‌کنند، باید سرمایه گذاری، حساب و کتاب و دخل و خرج را در این شرکت‌ها کنترل کرده و در پایان قرارداد نیز نباید متحمل ضرر شوند.
وی با بیان اینکه خطرپذیری در این نوع سرمایه‌گذاری به این معنا است که برخی از عوامل و آیتم‌ها برای سرمایه‌گذاران روشن نیست، تاکید کرد: سرمایه‌گذار خطرپذیر پا به پای سرمایه‌گذارهای شرکت جلو می‌رود و همچنین احتیاط می‌کند تا مبادا دچار خطر و زیان نشود.
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی عنوان کرد: بانک‌ها و صندوق‌های ایران ادبیات سرمایه‌گذاری خطرپذیر را ندارند و شرکت‌های دانش بنیان از این نوع سرمایه‌ها بسیار کم بهره‌مند می ‌شوند؛ لذا باید روی این فرهنگ و ادبیات در ایران کار شود تا افراد تشویق شوند و این نوع سرمایه‌گذاری را بپذیرند.
علم الهدایی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی تا حدودی وارد سرمایه گذاری ریسک پذیر شده و در این مسیر به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند.
افزایش نسبت شرکت‌های دانش بنیان به فناور در برنامه است
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در بخش از سخنانش با اشاره به اینکه حدود 159 شرکت دانش بنیان زیر نظر پارک علم و فناوری خراسان رضوی فعالیت دارند و 40 مورد از آن‌ها در پارک مستقر هستند، خاطرنشان کرد: افزایش نسبت شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های فناور نیز جزو برنامه‌های ما قرار گرفته است.
علم الهدایی در خصوص حمایت از شرکت‌های دانشگاهی، گفت: برای شرکت‌های دانشگاهی به ویژه شرکت‌های دانش بنیانی نوپا در سال جاری حمایت‌های زیرساختی، فضا و امکانات در نظر گرفته شده است و تسهیلات و سرمایه‌پذیری خطرپذیر را تشویق می‌کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com