0  |  1

۳ دلیل که نشان می‌دهد، رشد کسب و کار‌های اجتماعی متوقف نمی‌شود

۳ دلیل که نشان می‌دهد، رشد کسب و کار‌های اجتماعی متوقف نمی‌شود

هیچ انکاری وجود ندارد که کارآفرینی اجتماعی طی چند سال گذشته رشد قابل‌توجهی در جهان داشته است. حتی بسیاری از مؤسسات اجتماعی کوچک با نیروی انسانی کمتر از ۱۰۰ نفر-به طور متوسط- و با بودجه‌هایی کم‌هزینه‌ هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهند. در صنعتی که انگیزه اصلی، قبل از حاشیه‌ی سود، ایجاد تغییر اجتماعی باشد، می‌توان در مورد پایدار ماندن آن کمی تعجب کرد.

اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت‌های اجتماعی همچنان به رشدشان ادامه خواهند داد. این دلایل عبارتند از:

1. تأثیر اقتصادی مثبت کسب و کارهای اجتماعی بر جامعه:

شرکت‌های اجتماعی، زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده ‌است، گاهی با ارایه‌ی محصولی که زندگی‌ افراد را نجات داده یا با ایجاد کسب و کاری که فرصت‌های درآمدی برای مردم محلی فراهم کرده است.

نتایج بدست آمده از مطالعه‌ای نشان می‌دهد کسب‌وکارهای اجتماعی فرصت اشتغال را تا سه برابر افزایش می‌دهند، موجب وابستگی کمتر به دولت و تقویت بخش خصوصی می‌شوند، همچنین کیفیت زندگی کارکنان را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشند. به علاوه شرکت‌های اجتماعی سود خالص بزرگی را ایجاد می‌کنند (هرچند هدف اصلی این نیست). این مطالعه نشان‌دهنده تأثیر اقتصادی قابل‌توجهی است که کسب‌وکارهای اجتماعی برای جامعه ایجاد می‌کنند.

2. کسب و کارهای اجتماعی تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در راستای بهبود اقدامات تجاری ایجاد می‌کند:

در دوران تغییر و عدم‌اطمینان اقتصادی و سیاسی انگیزه بیشتری برای شرکت‌ها، جوامع و مردم وجود دارد تا به‌طور موثر با یکدیگر برای سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی و تجاری همکاری کنند. امروزه، انتظار مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها بسیار بیشتر شده است. تنها داشتن شرکتی با حاشیه سود بالا کافی نیست؛ کسب‌وکارهای امروز باید از مسوولیت اجتماعی برخوردار باشند.

اگر به صفحات اجتماعی شرکت‌های سنتی بزرگ و مطرح جهان توجه داشته باشید، می‌بینید که آنها به صورت آگاهانه با کسب‌وکارهای اجتماعی در پروژه‌های ویژه‌ای همکاری می‌کنند و از این طریق ارزش مشترک‌شان را افزایش می‌دهند. حتی بعضی از شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک‌تر و با نام تجاری کمتر شناخته شده را به عنوان بخشی از برند معتبر خود، راهی بازار می‌کنند و به این صورت برای بهبود تأثیر اجتماعی شرکت‌شان، تلاش می‌کنند.

3. کسب و کارهای اجتماعی قدرت هزارساله دارند:

هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند که هزاره‌ها توانایی بزرگی برای نفوذ دارند. هزاره‌هایی همچون کسب‌وکارهای اجتماعی، رهبران آینده دنیای کسب‌وکار هستند. آنها کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. ارزش‌های این شرکت‌ها همان ارزش‌های انسانی است و با اطمینان می‌توان گفت در هر عصری، مردم به وجود انسان‌ها و شرکت‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی‌شان نیاز دارند.

بسیاری از رهبران جوان کسب‌وکار در حال راه‌اندازی شرکت‌های جدید و ایجاد کسب و کارهای اجتماعی هستند. حتی کسانی که مسیر تجاری سنتی‌تر را پیش می‌گیرند، باانرژی بیشتری به بخش خصوصی نفوذ می‌کنند. هزاره‌ها می‌دانند که داشتن تأثیر مثبت اجتماعی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

اینکه دقیقاً در مورد چگونگی چشم‌انداز کسب‌وکار در سال‌های آینده صحبت کنیم، کمی دشوار است؛ اما نتایج اقدامات شرکت‌های اجتماعی تا به امروز نشان می‌دهد که آنها -چه در قالب تیم بیست نفره چه در جایگاه سازمان‌های بزرگ- عملکرد خوبی داشته و درحال رشد و توسعه روزافزون هستند.

برای مشاهده ویدیوی «نمونه‌ای از کارآفرینی اجتماعی» اینجا کلیک کنید

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com