0  |  5

چرا بازاريابی محتوا نقش مهمی در کسب‌و‌کارهای نوپا دارد؟

چرا بازاريابی محتوا نقش مهمی در کسب‌و‌کارهای نوپا دارد؟

بسیاری از شركت‌ها برخلاف میل‌شان حتی اگر پهنای باند هم نداشته باشند مجبورند از بازاریابی محتوا استفاده كنند. 72 درصد از بازاریاب‌های محتوا در B2C، نسبت به سال قبل محتوای بیشتری تولید می‌كنند و این روند به طور مداوم در حال افزایش است. حتی اگر مدیرعامل‌ها با روش‌هایی مثل سئو، رسانه‌ی اجتماعی و جذب مشتریان جدید، بازاریابی محتوا را در اولویت قرار دهند، باز هم 56 درصد كسب و كارها هیچ استراتژی‌ای برای بازاریابی محتوا ندارند. سازمان‌ها و استارتاپ‌های B2B و B2C ، هر دو از اهمیت ایجاد محتوای اصلی و غنی با كلمات كلیدی بهینه، خبر دارند.

ولی از نظر مالك یك كسب و كار كوچك، بازاریابی محتوا چه معنایی می تواند داشته باشد؟

در كسب و كار كوچك، چه كسی رهبری بازاریابی محتوا را بر عهده دارد ؟

استارتاپی كوچك برای اینكه بتواند محتوای كارآمدی داشته باشد و حداقل هزینه‌ی ممكن را برای آن بپردازد چه كار می‌تواند بكند؟

محتوا همیشه مهم است

هر چه یك شركت تاكید بیشتری بر ایجاد محتوا داشته باشد، از جذابیت و غنای محتوا كاسته خواهد شد. وقتی یك كسب و كار كوچك مدام محتوای بد تولید می‌كند، هیچ مخاطبی نخواهد داشت و فقط باعث اتلاف زمان و پول افراد می‌شود.

این كار باعث می‌شود در كشورهای جهان سوم مقالاتی با كیفیت پایین چاپ شوند كه اغلب بدون هیچ تخصصی از آثار دیگران كپی شده‌اند. به منظور طراحی محتوای مناسب جهت جذب و حفظ یك مخاطب، باید از روش‌های بهتری استفاده كنیم.

بهترین محتوا برای شركت این است كه در مورد آنچه كه شما می‌دانید نوشته شود و مخاطبین عمودی‌ای را كه دوست دارند محصول شما را بخرند هدف قرار دهد. من اخیرا به یكی از دوستانم كه یك وب سایت فروش با تامین منابع انبوه دارد توصیه كردم كه مخاطبین كلیدی خود را به‌طور قابل‌اعتماد و واقع‌بینانه معرفی كند و مقالات سفیدی بنویسد كه در آنها بر نیروهای فروش خاصی كه مخاطبین عمودی هدف را پوشش می‌دهند تمركز شود. سپس به جای ایجاد محتوایی كه همه جا وجود دارد، می‌تواند مخاطبین مناسبی را جذب كند كه با اطلاعات موثق و منبع‌دار، در بستر این وب‌سایت به همدیگر كمك نمایند.

هرگز در این مقالات سفید، بر نحوه‌ی استفاده از محصول خود تمركز نكنید. مخاطبین همیشه به دنبال بهترین شیوه‌ها و اسراری هستند كه به پیشرفت آنها كمك كند و به یك دانش صنعتی مهم كه جذاب و متفاوت باشد نیز علاقه دارند. مقالات سفید، وبینارها و مطالعات موردی، ابزارهای بسیار مهمی برای بازاریابی محتوا هستند.

مخاطب خود را بشناسید

مخاطب شما سلیقه‌ی خاصی در انتخاب مطالب دارد و فقط مطلبی را دوست دارد كه نحوه‌ی استفاده از محصول شما را بیان كند. بعضی از مخاطبین یك مطالعه‌ عمیق به همراه نقل‌قول‌هایی از كارشناسان صنعتی را ترجیح می‌دهند، ولی برخی دیگر هم فقط به‌دنبال مقاله‌ای هستند كه سریع درعرض 3 دقیقه آن را بخوانند و تمام كنند. برخی مخاطبین اصطلاحات تخصصی صنعتی را می‌فهمند،‌ درحالی كه برخی دیگر به مطالب عمومی‌تر و توضیحی نیاز دارند. اصلا این‌طور فكر نكنید كه مخاطب شما معنی هر كلمه‌ی مخففی را می‌داند، مگر اینكه مطمئن باشید مشتریان شما متخصص هستند.

سه راه کم هزینه برای محتواسازی وب‌سایت

ویدیوها و تصاویر، فراموش نمی‌شوند

از آنجایی‌كه افراد زیادی در شبكه‌های اجتماعی مثل یوتیوب حضور دارند و با توجه به اینكه تعامل نسل جدید با انسان‌ها رفته رفته كمتر می‌شود، اهمیت استفاده از فیلم‌های آموزشی در بازاریابی محتوا بیشتر معلوم می‌شود. بر اساس گزارش‌هایی كه اعلام شده، این فیلم‌ها درك خریدار از سرویس یا محصول شما را 74 درصد افزایش می‌دهند، و 80 درصد از كاربران نیز تبلیغات را به یاد می‌آورند. همین امر موجب می‌شود كه فیلم‌های آموزشی،‌ یكی از دارایی‌های باارزش هر استارتاپ محسوب گردد.

در آینده، ویدیو قطعا در آمیخته‌ی بازاریابی همه‌ی استارتاپ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. كاربران با استفاده‌ی كارآمد از ویدیو(به صورت ویدیوی آموزشی برای یك نرم‌افزار، تبلیغات یوتیوب، یا تبلیغات موبایل) انگیزه پیدا می‌كنند كه از ویدیوهای موجود در موبایل استفاده كرده و پلتفرم‌های سنتی (یعنی تلویزیون) را كنار بگذارند. استارتاپ‌ها با استفاده از ویدیو، محتوای آنلاین مفیدی را برای مخاطبین خود فراهم كرده و از آن برای آگاهی تجاری و اطلاعاتی استفاده‌ می‌نمایند.

اینفوگرافیك هم بسیار مفید است و به مخاطبین كمك می‌كند مفاهیم را طبقه‌بندی كرده و درك نمایند و مراحل را به طور خلاصه و ساده نشان می‌دهد.

مدیریت بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در آینده

كاری كه استارتاپ‌ها در آینده باید برای بازاریابی محتوا انجام دهند این است كه به عنوان بخشی از آمیخته‌ی بازاریابی كلی خود، یك استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد كنند و برای درك بهتر مخاطبین خود از ابزارهای تحلیل استفاده نمایند تا بتوانند محتوای جذاب‌تری تهیه كرده و موجب وفاداری مشتری و فروش بیشتر بشوند. یكی از دلایلی كه من پلتفرم‌های تعاملی ویدیویی و پلتفرم‌های محتوا را برای مقالات شما پیشنهاد كردم این است كه بتوانید نگاه مخاطبین را در شبكه‌های اجتماعی به خود جلب كنید.

برگرفته از سایت forbes.com

شما برای اینكه محتوای جالب‌تری را در محیط آنلاین قرار دهید چه كار می‌كنید؟

راهکارهای پیشنهادی‌تان را در قسمت «دیدگاه شما» با ما به اشتراک بگذارید 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com