0  |  5

چطور به طور فعال و غيرانفعالي كار كنيم؟

چطور به طور فعال و غيرانفعالي كار كنيم؟

هفته‌ي پيش پروپوزال خود را تحويل داده‌ايد، چند روز است كه منتظر هستيد تكليف نهايي طرح شما مشخص شود، بايد به 100 ايميل و تلفن جواب دهيد، سپس بعد از بررسي اخبار روزانه، هنگام ناهار خوردن شبكه‌هاي اجتماعي خود را چك مي كنيد، و اينگونه وقت خود را تلف مي كنيد و حتي وقت نفس‌كشيدن هم نداريد. واقعا جاي تعجب است كه ما چطور در يك روز به همه‌ي كارهاي خود بالاترين اولويت را داده و همه را با هم انجام مي‌دهيم؟

من وقتي مي‌خواهم كار مهمي انجام دهم، به خودم سخت مي‌گيرم و تمرين مي‌كنم عادت‌هاي كار كردن فعالانه و غيرانفعالي را ياد بگيرم. اگر اين نحوه‌ي كار كردن را بياموزيم از كار خود لذت خواهيم برد و مي‌توانيم با ديگران مهربان‌تر رفتار كنيم، و در كار واقعي خود هوشيارانه و خلاقانه عمل نماييم.

در اينجا شش عادتي را كه در طول زندگي حرفه‌اي كارآفريني خود و از برخي مربيان ياد گرفتم به شما مي‌گويم:

1 . در اول هفته(شنبه‌ها) كارهايي را كه بايد در طول آن هفته انجام دهيد روي كاغذ بنويسيد.

اين كار مستلزم اين است كه كارهايي كه ضروري هستند را شناسايي كنيد. ساير كارها را مي‌توانيد در زمان استراحت و طي يك دقيقه انجام دهيد، يا به كسي واگذار نماييد، يا به هفته‌ي بعد موكول كنيد.

2 . ليست اولويت‌هاي خود را كنار گذاشته و فقط روي يكي از آنها تمركز كنيد، و تمام صفحات و پنجره‌هاي ديگر را هم لطفا ببنديد!

وقتي در كامپيوتر يا تلفن خود، ايميلتان را باز كرده و چك مي‌كنيد، ديگر نمي توانيد خودتان را كنترل كنيد و مدام مشئول خواندن ايميل‌ها يا پاك كردن ايميل هاي اضافي مي‌شويد. گاهي ممكن است اول صبح ايميل خود را باز كرده و مشغول شويد و ناگهان به خودتان آمده و ببينيد كه روز به آخر رسيده و ديگر وقت خواب است. پس سعي كنيد مواردي كه باعث حواس‌پرتي‌ شما مي‌شوند را به حداقل برسانيد تا بتوانيد روي چيزهايي كه برايتان مهم‌تر هستند بهتر تمركز نماييد.

3 . در طول روز، فقط 2 يا 3 بار به ايميل‌هايتان جواب بدهيد.

مي‌توانيد ايميل خود را صبح، موقع ناهار، و عصر چك كنيد و در اين سه زمان، در يك مدت محدود و مشخص به هر ايميلي كه مي‌توانيد جواب دهيد. اگر چيزي اولويت دارد آن را بررسي كنيد. مهم اين است كه انعطاف‌پذيري داشته باشيد.

4 . پروژه‌هاي بزرگ را به چند كار كوچك‌تر تقسيم كنيد.

ما معمولا پروژه‌هايي را كه به نظرمان بزرگ و دلهره‌آور هستند به تعويق مي‌اندازيم، پس تا جايي كه لازم است اينگونه پروژه‌ها را به كارهاي كوچك‌تر تقسيم كنيد تا زماني كه احساس كنيد براي انجام هر يك از اين كارهاي كوچك‌تر، اعتماد به نفس كافي داريد.

« شنبه‌ها كارهايي را كه بايد در طول هفته انجام دهيد روي كاغذ بنويسيد. »

 

5 . زياد فكر نكنيد. فقط انجام دهيد.

اگر بيش‌از‌حد فكر كنيد، پاسخ به يك ايميل 5 دقيقه‌اي ممكن است 30 دقيقه طول بكشد، و ساخت چند اسلايد پاورپوينت ممكن است نصف روز وقت شما را بگيرد. ما وقتي كه احساس ناامني مي‌كنيم دوست داريم زياد فكر كنيم. پس به حس غريزي و ذاتي و هوش فراوان خود اجازه دهيد كار طبيعي خودش را بكند و فقط كارتان را انجام دهيد.

6 . وقتي كاري را انجام داديد خودتان را تشويق كنيد.

در پايان هر روز يا قبل از خواب، گزارشي از كارهايي كه در آن روز انجام داديد را براي خود تهيه كرده و به خاطر اينكه روز جذابي را پشت سر گذاشتيد، خودتان را تشويق كنيد.

برگرفته از سايت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com