0  |  6

«تفکر طراحی» چیست؟ چه مزایایی برای کسب و کارتان به همراه دارد؟

«تفکر طراحی» چیست؟ چه مزایایی برای کسب و کارتان به همراه دارد؟

تفکر طراحی احتمالاً بخشی از فرایندی است که شما در حال اجرای آن هستید،‌ بی‌آنکه نام آن را شنیده باشید. تفکر طراحی راهی دیگر برای فکر کردن در مورد حل مسئله است. بیایید باهم نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم.

«تفکر طراحی» = «حل مسئله»

تفکر طراحی راه دیگری برای بحث در مورد حل مسئله در کسب و کارتان است. تلاش هر پروژه طراحی، رساندن شرکت به اهدافش و حل مشکلات مشتری است. برای مثال از خود بپرسید: «آیا طراحی وب‌سایت می‌تواند کمک بهتری به برطرف شدن نیاز مشتریان‌تان کند؟ یا اعطای کوپن و بسته‌بندی‌های شگفت‌انگیز؟». تفکر طراحی چیزی بیش از حل مسئله است. درواقع این روش رویکردی برای توسعه راه‌حل است.

تفکر طراحی فرآیندی منسجم و مرتب است، که می‌توان آن را در سه مرحله مجزا بررسی کرد. این مراحل عبارتند از:

  • فهمیدن (درک)
  • کاوش (جستجو)
  • تحقق بخشیدن (اجرا)

کمی در مورد پروژه‌هایی که درحال انجام‌شان هستید، فکر کنید. احتمالا متوجه می‌شوید که آن‌ها با طرحی کوتاه و کلی (درک) شروع می‌شوند، سپس ایده‌پردازی می‌کنید (کاوش و اکتشاف) و با اتخاذ همه این موارد و ایجاد طرحی برای حل مشکل، آن را تحقق می‌بخشید(اجرا).

این روند می‌تواند حتی در فرایندی کلی به شش مرحله تقسیم شود:

  • درک
  • تعريف كردن
  • ایده
  • نمونه اولیه
  • آزمودن
  • پیاده‌سازی

مفهوم «تفکر طراحی» برای شرکت‌تان چه کاری انجام می‌دهد؟

هنگامی‌که به طراحی و خلاقیت می‌پردازید، فکر کردن در مورد راه‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد و حل مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها، می‌تواند به شما در ایجاد پاسخ‌های بهتر کمک کند. در اصل، شما می‌توانید طراح بهتری باشید. بیایید مدل تفکر طراحی را در پروژه طراحی وب بررسی کنیم:

درک:

از خود بپرسید:«کاربر چه نیاز، خواسته یا انتظاری دارد؟» برای شناختن کاربرانی که مخاطبان هدف پروژه هستند، دست به کار شوید. آن‌ها را بیابید، و با کاربران واقعی گپ بزنید. بدین ترتیب جایگاه‌تان را مستحکم کنید (به یاد داشته باشید تفکر طراحی یک رویکرد عملی است.)

کاوش:

این مرحله زمانی برای خلاقیت است. هر ایده‌ای را رمزگشایی کنید. ایجاد طرح یا چارچوب‌ها به شما کمک می‌کند این ایده‌ها را بهبود بخشید. ایده‌ها را با تیم‌تان به اشتراک بگذارید و ببینید که چگونه به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

اجرایی کردن:

حالا زمان عمل است. ایده نهایی را با دیگران در میان بگذارید. «آن‌ها چه فکر می‌کنند؟ آیا آن را کارساز می‌دانند؟ آیا مشکل آن‌ها حل می‌شود؟»

تکرار کنید:

هیچ‌کس نمی‌تواند به شما اطمینان دهد که پروژه‌تان در همان دور اول جواب می‌دهد. ممکن است مجبور شوید هر مرحله را به عقب برگردانید و دوباره امتحان کنید. اما دلسرد نشوید.

مزایای تفکر طراحی:

فکر نمی‌کنید وقت آن است که تیم‌تان با مفهوم تفکر طراحی آشنا شود؟ از مزایای پیاده‌سازی چنین مفهومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفکر طراحی بر کاربر نهایی تمرکز دارد. البته شما چیزی را صرفا برای‌اینکه خوب به نظر می‌آید یا تکنیک بی‌نظیری دارد، طراحی نمی‌کنید بلکه هدف شما شاد کردن مشتریان‌تان است. دقت داشته باشید خوشحال کردن مشتریان‌تان یک قدم فراتر از رضایتمندی آنها است 
  • تفکر طراحی ریشه در کار گروهی دارد که هر فردی با هر سطحی از تخصص را به همکاری وادار می‌کند. 
  • تفکر طراحی، ماهیت همدلی و احساسات انسانی را در نظر می‌گیرد و این همان چیزی است که این مقوله را قدرتمند می‌سازد. توجه داشته باشید که خوشحال کردن مشتریان‌تان قبل از هر اقدام تجاری، نوعی ارزش انسانی است 
  • تفکر طراحی می‌تواند به منزله نوعی ارزیابی و اجرای اقدامات اصلاحی باشد. فراموش نکنید،‌ بازنگری و اصلاحات کلید موفقیت‌تان است. پس از بازنویسی کارها و پروژه‌های‌تان نترسید. 
  • تفکر طراحی مشکلات واقعی را حل می‌کند. به همین دلیل است که شما اول به سراغ طراحی کردن می‌روید. «شما می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ چگونه به شما کمک می‌کند ؟ آموزش‌تان می‌دهد یا موجب ایجاد لذت در کاربر می‌شود؟» در واقع تفکر طراحی راهی است برای اینکه مشکلات هم اکنون حل شوند نه اینکه پس از تولید محصول، به سراغ حل مشکلات برویم)  

نتیجه‌گیری:

اگر به اندازه کافی کارآمد نیستید، لازم نیست که همین فردا کارتان را تغییر دهید، بلکه باید درباره تفکر طراحی فکر کنید و اینکه این مفهوم چگونه می‌تواند شما و تیم‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. این فرایند را امتحان کنید و ببینید که تا چه اندازه می‌تواند به طوفان مغزی شما کمک کند. به عقب برگردید و ایده‌های‌تان را توسعه دهید. کسب و کارتان را با مفهوم تفکر طراحی همراه کنید.

برای درک بهتر مفهوم تفکر طراحی تماشای این ویدیو را به شما پیشنهاد می کنیم: 

گام‌های استفاده از رویکرد «تفکر طراحی» برای حل مسایل پیچیده‌ی کسب و کار

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com