0  |  0

تلاش پارک فناوری یزد برای ترویج دفاتر مبادلات فناوری در ترکیه و عمان

تلاش پارک فناوری یزد برای ترویج دفاتر مبادلات فناوری در ترکیه و عمان

رییس پارک علم و فناوری یزد گفت: پارک علم و فناوری یزد طی سه سال اخیر 6.1 میلیون دلار صادرات فناوری داشته که از این منظر 10 درصد صادرات پارک‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
داریوش پورسراجیان پارک علم و فناوری یزد را از پارک‌های نسل اول کشور با قدمتی 15 ساله خواند و گفت: به تناسب این قدمت جایگاه و نیازهای پارک نیز متفاوت از پارک‌های جوان‌تر است، چرا که به لحاظ عملکردی نیز زیرمجموعه‌های پارکی با این سابقه فعالیت بسیار موثرتر خواهد بود.
وی یکی از موضوعات مورد تمرکز در پارک علم و فناوری یزد را ارتقای کیفیت خدمات پس از اقدامات ترویجی و تبلیغی سال‌های گذشته ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز نظام ارزیابی عملکرد پارک بارها مورد بازنگری قرار گرفته و هر مرتبه، شرایط و شاخص‌های سخت‌گیرانه‌تری ملاک ارزیابی‌ها قرار گرفته است.
وی یکی دیگر از سیاست‌های پارک علم و فناوری را تمرکز بر چالش‌های حوزه بازار شرکت‌های مستقر در پارک عنوان کرد و یادآور شد: در سه سال گذشته 240 هسته و موسسه فناور در مراکز وابسته به پارک مورد حمایت قرار گرفته‌اند که این موسسات و هسته‌ها به طور مستقیم برای 600 نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند.
پورسراجیان کمک به حضور شرکت‌های فناور پارک در عرصه‌های بین‌المللی و توسعه صادرات فناوری را سومین رویکرد پارک علم و فناوری یزد برشمرد و در این باره تصریح کرد: در همین راستا نیز علاوه بر برگزاری تورهای علمی بین‌المللی، ایجاد نهاد بین‌المللی مبادلات فناوری را در دستور کار قرار داده‌ایم که اولین دفتر آن نیز در کشور گرجستان شکل گرفت.
وی در همین رابطه گفت: پیرو تفاهم همکاری‌های علمی و فناوری میان پارک علم و فناوری یزد و پارک گرجستان و برگزاری فروم مذاکرات در تفلیس، شرکت‌های حاضر در فروم پس از مذاکرات متعدد در چارچوب همکاری‌های مشترک به 40 تفاهم دست یافتند که تاکنون منجر به سه قرارداد مابین شرکت‌های فناور ایرانی و شرکت‌های گرجی شده است.
رییس پارک علم و فناوری یزد در همین رابطه از تلاش پارک برای ترویج این دفاتر مبادلات فناوری در دیگر کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عمان خبر داد.
وی با اشاره به تمرکز چند سال اخیر پارک فناوری یزد در حوزه توسعه صادرات فناوری‌های بومی به دیگر کشورهای جهان، اعلام کرد: طی سه سال اخیر 6.1 میلیون دلار صادرات فناوری از طریق پارک یزد صورت گرفته که از این منظر 10 درصد صادرات پارک‌های کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.
پورسراجیان توسعه فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری و تغییر ساختاری آن را در جهش عملکردی این صندوق بسیار قابل توجه دانست و افزود: با ورود این صندوق به حوزه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حال حاضر هفت طرح سرمایه‌گذاری خطرپذیر و توسعه عاملیت‌های صندوق به بیش از 100 میلیارد ریال را شاهدیم که ساز و کار پایداری برای حمایت مالی مدیریت شده و کنترل شده از طرح‌های مورد تایید صندوق خواهد بود و نتیجه این اقدامات نیز کسب رتبه برتر کشور در بین صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور بوده است.
وی از انعقاد تفاهم همکاری پارک فناوری استان با بیش از 50 نهاد مرتبط با موضوع علم و فناوری در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد و افزود: معتقد به توسعه علم و فناوری در تمام استان متناسب با ظرفیت‌ و پتانسیل‌های هر شهرستان هستیم، لذا با ایجاد دفاتر در تمام شهرستان‌های یزد سعی در ارائه خدمات پارک به تناسب خواست همان منطقه را داریم.
پورسراجیان همچنین در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: سال گذشته در مقابل برنامه‌های سیاستی اقتصاد مقاومتی و ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی، 50 طرح فناوری برای بهسازی واحدهای استان عرضه شد.
وی در ادامه از ارزیابی 261 پرونده ثبت اختراع در تایید بیش از 90 پرونده از سوی دفتر ثبت اختراعات و مالکیت‌های فکری خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری یزد در این مدت از 220 طرح نوآوری نیز از طریق مرکز توسعه نوآوری حمایت داشته است.
رییس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به ایجاد مراکز خاص توسعه فناوری در این پارک گفت: از آن جمله می‌توان مرکز توسعه کاشی و سرامیک، مرکز توسعه آب، مرکز توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، مرکز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مرکز توسعه فناوری‌های نوین شهری و نیز مرکز توسعه فناوری‌ صنایع هوایی را نام برد.
وی ضمن اشاره به این که در حال حاضر 160 شرکت در پارک علم و فناوری یزد مستقر هستند، ولی 40 شرکت به دلیل کمبود فضای فیزیکی در صف انتظار برای استقرار و حمایت از سوی پارک قرار دارند، تصریح کرد: البته به زودی ساختمان جدیدی به مساحت پنج هزار مترمربع در مجموعه اقبال آماده بهره‌برداری خواهد شد که با راه‌اندازی آن این صف استقرار نیز به پایان خواهد رسید.
پورسراجیان در مورد جایگاه پارک علم و فناوری در سند ملی توسعه استان یزد نیز اظهار کرد: بخشی از این سند که به حوزه فناوری پرداخته، عمدتاً کلان‌تر و در قالب منطقه وی‍ژه علم و فناوری یزد که پارک نیز در درون آن قرار گرفته است، دیده شده است؛ ولی اعتقاد داریم که با توجه به اهمیت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و محدودیت‌هایی که در استان که اهتمام به این موضوع را مضاعف کرده است، باید بیشتر به حوزه علم و فناوری در استان پرداخته شود لذا پیگیری‌هایی را در این زمینه داشته‌ایم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com