0  |  6

15 توصیه برای ترویج مهارت‌های رهبری در کودکان

15 توصیه برای ترویج مهارت‌های رهبری در کودکان

بسیاری از رهبران کنونی، در خانواده نقش والدین را بر عهده دارند. آنها بعد از کار روزانه‌شان با فرزندان بازی می‌کنند و درصدد تدارک شامی خانوادگی هستند. توجه داشته باشید که کودکان امروز، رهبران فردا هستند، به خصوص اگر والدین این کودکان، رهبر باشند. درحالی‌که مهارت‌های رهبری می‌تواند به‌طور طبیعی به وجود آید، کودکان در طول مسیر رشدشان، درس‌هایی را می اموزند که بعدا به طور قابل ملاحظه ای بر زندگی‌شان تاثیر می گذارد.

در اینجا به 15 راهنمایی عالی برای کمک به شما در پرورش مهارت های مناسب در کودکان‌‌تان(رهبران آینده) اشاره شده است:‌

۱. الگوی خوبی باشید:

به عنوان یک رهبر، شما احتمالاً با اهمیت تعیین الگویی خوب برای گروه‌تان آشنا هستید. این حتی از نقش شما به عنوان والدین مهم‌تر است. به فرزندان تان اجازه دهید ببینند که شما چگونه بین کارآفرینی و نقش‌های شخصی‌تان تعادل ایجاد می‌کنید، شما از این طریق به آنان می‌آموزید که چگونه رهبرانی مؤثر باشند.

۲. فعالیت‌های تیمی را تشویق کنید.

ابتدا، علائق فرزندان‌تان را تشخیص دهید و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های تیمی را تشویق کنید. کودکان از طریق این فعالیت‌ها درس‌های ارزشمندی را در مورد کار تیمی به دست می‌آورند. این تجربه ارزشمند می‌تواند با عضویت در تیم‌های پلیسی، ورزش کردن و یا پیوستن به گروه مدرسه ایجاد شود.

۳. بر استقامت تأکید کنید.

بهترین رهبران می‌آموزند که چگونه با شکست به نحوی مواجه شوند که درنهایت برای‌شان موفقیت به ارمغان آورد. بچه‌ها باید یاد بگیرند که از موفقیت و پیروزی دیگران ناراحت نشوند و بتوانند شرایط سخت را با امیدواری نسبت به آینده پشت سر بگذارند.

۴.مهارت‌های مذاکره را در کودکان‌تان پرورش دهید:

رهبر خوب، هنر مصالحه را می‌داند. به جای دادن پاسخ‌های آری یا نه به فرزندان‌تان، پیشنهادی را ارائه کنید و به آن‌ها اجازه دهید با ارائه امتیازات معقولانه تصمیم بگیرند. بحث‌هایی را ایجاد کنید که در آن منافع مشترکی بین شما و کودک وجود دارد. اجازه دهید کودک‌تان برای دریافت حق خود از استدلال و مذاکره بهره بگیرد.

۵. توانایی تصمیم‌گیری.

کودکان از همان سال‌های اول باید یاد بگیرند که چگونه خوب تصمیم بگیرند. ازآنجاکه کودکان با انتخاب‌های بی‌شمار و فراوانی روبرو می‌شوند، گزینه‌های دو یا سه‌گانه را محدود می‌کنند. توصیه می‌شود که کودکان‌تان را طوری آموزش دهید که جوانب مثبت و منفی هر یک از گزینه‌ها را درک کنند و از این طریق تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری داشته باشند. این موضوع به آن‌ها کمک خواهد کرد تا تصمیمات درست را در زندگی روزمره به‌کارگیرند.»

۶. تقویت اعتمادبه‌نفس در کودک.

وقتی به رستوران می‌روید، آیا برای فرزندان‌تان هم شما غذا سفارش می‌دهید؟ درواقع می‌توانید جلسه صرف شامی ساده را به تمرینی برای تقویت اعتمادبه‌نفس در فرزندتان تبدیل کنید. اجازه دهید خودش غذا را سفارش دهد و اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست آورد.

۷. کودکان‌تان را برای کار کردن تشویق کنید:

اغلب بچه‌ها مشتاقانه حاضر هستند در برخی حوزه‌ها مشغول به کار شوند. اگر کودک شما می‌خواهد یک رادیو قدیمی را تعمیر کند، از او حمایت کنید. هنگامی‌که فرزندان‌تان به‌اندازه کافی سالم هستند، می‌توانند از فرصت‌های کاری مانند نگهداری از بچه‌ها و باغبانی و  دیگر مشاغل خانگی استفاده کنند. این شغل‌های اولیه می‌تواند برای ایجاد مهارت‌های رهبری در کودکان ضروری باشد.

۸. ثبت‌نام در اردوگاه تابستانی

اردوگاه تابستانی با فرصت‌هایی برای شرکت در فعالیت‌های تیم‌سازی همراه است. هنگامی‌که جوانان به سن خاصی می‌رسند، ممکن است از آن‌ها بخواهید به شما مشاوره دهند. درحالی‌که بسیاری از اردوگاه‌ها نیاز به مشاوران 18 ساله دارند، ممکن است یکی از اعضای اردوگاه با سن کمتر و نظم بالا بتواند به عنوان مشاور خدمت کند.

۹. بازی‌های خانوادگی.

بازی‌های خانوادگی نه‌تنها راه منحصربه‌فردی برای صرف وقت با اعضای خانواده است، بلکه به کودکان کمک می‌کند که ورزش خوب، بازی کردن با قوانین و تفکر استراتژیک را یاد بگیرند.

۱۰. مهارت‌های برنامه‌ریزی پروژه را آموزش دهید.

به عنوان خانواده، احتمالاً رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده‌ی بسیاری، از تعطیلات خانوادگی گرفته تا بازدید از بستگان را داشته‌اید. همان‌طور که برای برنامه‌ریزی رویدادهای مختلف آماده می‌شوید، بچه‌ها را از این فرایند خارج نکنید. به هر رویداد به عنوان یک پروژه تجاری، برگزاری جلسات طوفان مغزی و اعطای کارهای کوچک‌تر به اعضای جوان خانواده‌تان نگاه کنید.

۱۱. استفاده از تابلوهای بصری:

یکی از راه‌های سرگرم‌کننده برای آموزش کودکان تعیین هدف از طریق استفاده از تابلوهای بصری است. آن‌ها از برش تصاویر و تنظیم آن‌ها در یک محیط خیالی (مثلاً در نقش هیئت‌مدیره) لذت می‌برند و در این روند خواهند آموخت که چگونه آنچه را می‌خواهند تجسم کنند.

۱۲. اجتناب از جهش ناگهانی:

هنگامی‌که فرزندتان روی پروژه یا فعالیتی کار می‌کند، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که به او کمک کنید، مخصوصاً اگر فرزندتان را در حال کنکاش می‌بینید. در عوض، به عقب برگردید و اجازه دهید که فرزندان‌تان خودشان کارشان را انجام دهند.  پس ‌از این واقعیت، می‌توانید موانع و چالش‌هایی را که در طول کار به وجود آمده را مرور کنید و از ایده‌هایی که در مورد چگونگی انجام متفاوت کارها دارید نکاتی را به آنان یاد دهید.

۱۳. یک مربی پیدا کنید

به عنوان یک الگوی عالی برای فرزندان‌تان، مربی می‌تواند عنصری ارزشمند باشد. یک دوست یا عضو خانوادگی قابل‌اعتماد می‌تواند مربی بزرگی باشد. همچنین سازمان‌هایی هستند که می‌توانند اعضای منتخب‌شان را به عنوان مربی به والدین پیشنهاد دهند.

۱۴. مطالعه را تشویق کنید.

تحقیقات مزایای مطالعه در دوران کودکی را نشان داده‌اند، کودکان با مطالعه کردن، پیشرفت‌های فکری در موضوعات مختلف به دست می‌آورند. خوانندگان جوان تمایل دارند بیشتر در مورد جهان یاد بگیرند، حتی زمانی که خواندن برای‌شان ناخوشایند است.

۱۵. پاداش تفکر خوش‌بینانه

این واقعیت که خوش‌بینی به موفقیت پیوند خورده است نباید در خانواده‌تان مورد غفلت قرار گیرد. خوش بینی مهم است، به ویژه هنگامی‌که این خوش بینی به تلاش برای رسیدن به یک هدف پیوند خورده باشد. 

رهبران امروز می‌توانند نسل جوان را برای رهبری کسب‌وکار آماده کنند. عمل کردن به هر یک از این توصیه‌‌ها، نه‌تنها رهبران بهتری را ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند به کودکان کمک کند تا در مدرسه بهتر عمل کنند و روابط شخصی‌شان را در طول زندگی بهبود بخشند.

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com