0  |  0

فرصت مطالعاتی صنعتی، یک ضرورت دانش‌بنیان

فرصت مطالعاتی صنعتی، یک ضرورت دانش‌بنیان

سید ابوالحسن نائینی؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره) قزوین با اشاره به لزوم گسترش تحقیقات کاربردی، گفت: برخی از علوم اثرگذاری ملموسی در جامعه دارند و به همین دلیل باید سازوکار مناسب برای توسعۀ تحقیقات در این علوم ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه مقالات علمی کشور به لحاظ علمی سطح خوبی دارند اما در بُعد عملیاتی ضعیف هستند، افزود: علوم کاربردی در تغییر وضعیت و بهبود آن و همچنین ارتقاء کیفیت زندگی اجتماعی در کوتاه‌مدت نقش‌آفرینی بالایی دارند.
نائینی ادامه داد: تحقیقات دانشگاهی خاصه در سطح پایان‌نامه‌ و رساله، باید به سمت ابعاد کاربردی مخصوصاً صنعت حرکت کنند تا علم تولید شده در دانشگاه به چرخۀ تولیدی کشور تزریق شود.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره) قزوین اضافه کرد: همچنین تغییر رویه در علوم‌انسانی نیز با توجه به مشکلات و چالش‌‎های فرهنگی و اجتماعی جامعۀ امروز یک ضرورت است.
وی تصریح کرد: علی‌رغم وجود نیاز مبرم به ارتباط دانشگاه و جامعه، متأسفانه سازوکار مناسب برای برقراری ین ارتباط در بسیاری از بخش‌ها وجود ندارد. عدم‌اعتماد برخی صنایع به دانشگاهیان و رغبت کم دانشگاهیان به حضور در بخش عملیاتی و تولیدی از یک سو و فقدان‌سیاست‌های تشویقی برای سوق دادن اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به سمت تعریف پروژه‌های کاربردی و صنعتی از سوی دیگر، سبب کُند شدن روند حرکتی می‌شود.
نائینی ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و پسادکتری در صنعت را یکی از راه‌های بهبود ارتباط با دانشگاه دانست و اظهار داشت: حضور دانش‌آموختگان و حتی اساتید جوان در صنعت در قالب فرصت‌های مطالعاتی در کنار افزایش چشمگیر بهره‌وری، می‌تواند افق‌های جدیدی رو به جامعۀ علمی باز کند. علاوه بر آن، موفقیت این افراد، زمینه‌ساز اعتماد بیشتر صاحبان صنعت به جامعۀ علمی خواهد شد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره) قزوین ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از اقدامات اساسی برای ثروت‌آفرینی علمی قلمداد کرد و یادآور شد: رشد این شرکت‌ها در سال‌های اخیر و افزایش فعالیت مراکز رشد دانشگاهی و استارت‌آپ‌ها، فضای بسیار خوبی را در بین دانشگاهیان ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای استانی و کشوری، گفت: حمایت از اجتماع نخبگانی و تسهیل ورود دانشگاهیان به عرصه‌های تجاری‌سازی و کارآفرینی، وظیفۀ تنها یک نهاد خاص نیست بلکه همۀ مسؤولان باید ظرفیت و داشته‌های خود را برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این بخش بکار گیرند و این امر مهم را به عنوان اولویت‌کاری در برنامه‌های نهاد و سازمان خود قرار دهند؛ این موضوع در استان‌ها اهمیت دوچندانی دارد چراکه سبب حفظ و ماندگاری بیشتر نخبگان، متخصصان و محققان در منطقه می‌شود.
نائینی در پایان خاطرنشان کرد: حرکت آغاز شده از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در حوزۀ دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا، بسیار مهم و اثرگذار بوده است اما برای رسیدن به نقطۀمطلوب نیاز است همۀ دستگاه‌ها، فعالیت‌های خود را به نحوی تنظیم کنند که در این مسیر، همراه و یاری‌دهندۀ این دو مجموعه باشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com