0  |  0

جذب دانشجویان پیش از دوره کارشناسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

جذب دانشجویان پیش از دوره کارشناسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس‌جمهوری گفت: امروز خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی از دانشجویان را قبل از اینکه حتی دوره کارشناسی‌شان تمام شود را جذب می‌‌کنند بنابراین مهارت‌آموزی برای دانشجویان بسیار اهمیت دارد.
مجری پرسید: یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که شما در انتخابات ریاست جمهوری دادید، موضوع اشتغال است و شما گفته بودید که مهم‌ترین چیزی که از همکاران‌تان خواهید خواست اشتغال است؟ از همین جا شروع کنید.
رییس جمهور پاسخ داد: می‌خواهم در مقدمه این بحث این نکته مهم که در ایام انتخابات هم به آن اشاره کردم را متذکر شوم؛ دولت دو هدف اساسی را در بخش اقتصاد دارد. یکی ریشه‌کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم است و قدم‌های اولیه‌ای که در 6 ماهه اول امسال و در این صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دیگری رونق اقتصادی و ایجاد عدالت و کوتاه‌کردن و کم کردن نابرابری‌ها بین مردمی که در دهک‌های پایین و دهک‌های بالا قرار دارند.
دکتر روحانی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه را دو هدف اصلی دولت در بخش اقتصاد عنوان کرد و افزود: بنده در ایام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن خواهیم کرد و امروز در سال اول دولت دوازدهم، مستمری قشر آسیب‌پذیر یعنی افرادی که عضو کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از 3 برابر نسبت به سال گذشته اضافه شده و در آینده به 5 برابر می رسد.
رییس جمهور ادامه داد: بر اساس طراحی صورت گرفته برای سال آینده که در بودجه هم پیش‌بینی شده است، از همه آنهایی که از حداقل استاندارد پایین‌تر هستند ثبت‌نام به عمل آمده تا به آنها در زندگی یاری شود.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در بحث رونق زندگی مردم یکی از مسایل بسیار مهم مسأله اشتغال است. در اشتغال یک عقب‌ماندگی‌هایی از گذشته داریم. یعنی از سال 85 تا 92 تقریباً اشتغال خالص ما صفر بوده و از سال 93 تحرک خوبی در زمینه اشتغال شروع شده است؛ متوسط اشتغال خالص از پاییز 93 تا تابستان 96 ، سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است.
رییس جمهور افزود: البته این رقم نسبت به بیکاری که در جامعه داریم و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شوند، کم است و رقم بالاتری را نیاز داریم. تلاش مان این است که این رقم را بالا برده و ظرف یکی دو سال آینده این رقم را بالای 900 هزار نفر برسانیم.
دکتر روحانی اظهار داشت: در حال حاضر آمار اشتغال خالص در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، بالای 700 هزار نفر است؛ اما در عین حال عقب هستیم و بیکاران فراوانی داریم. بنابراین در این صد روزه نسبت به متوسط دو سه سال گذشته یک مقدار پیش آمدیم؛ البته این آمار چون فصل به فصل متفاوت است، باید ببینیم چگونه خواهد بود اما این هدف‌گذاری را از طریق طرح‌های مختلفی که داریم ، دنبال خواهیم کرد.
رییس جمهور با بیان اینکه به تمام وزرا گفته شده که یکی از مسئولیت‌هایشان اشتغال است، گفت: یکی از فرصت‌هایی که می‌توانیم توسط آن اشتغال را بالا ببریم ، فضای مجازی، صنعت و خدمات و کشاورزی است.
دکتر روحانی ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت ارتباطات، در 6 ماهه اول 50 هزار نفر را مشغول به کار کردند؛ با شرکت‌های مختلف و در مجموع در طرح‌هایی که برای اشتغال داشتیم در زمینه کارورزی، اشتغال فراگیر، طرح تکاپو، در این فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده است؛ یعنی در طرح کارورزی، اعلام شده از 120 هزار نفر ثبت نام کردند، 20 هزار نفر کارورزی را شروع کردند و بنابراین همه این طرح‌ها آغاز شده و ادامه خواهد یافت . هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را پایین بیاوریم.
رییس جمهور افزود: البته امسال نسبت به پارسال یک واحد درصد بیکاری پایین آمده و از 12.7 به 11.7 رسیده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم؛ برای 4 ساله برنامه‌ریزی کردیم و قدم‌هایی که برداشتیم در این زمینه قدم‌های مثبتی بوده، ضمن اینکه باید اعتراف کنم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
رییس جمهور در پاسخ به این سوال که منابع حاصل برای برطرف کردن فقر مطلق از کجاست؟ یارانه‌ها را تغییر می‌ دهید و یا منبع خاصی برای آن تعریف کرده اید، اظهارداشت: اساس این برنامه بر این است که فقر را در کشور از طریق رونق اقتصادی و اشتغال مرتفع کنیم. در طول برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم به بهزیستی کمک کردیم تا بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند و در این زمینه 5 هزار میلیارد به کمیته امداد دادیم یعنی افراد تحت پوشش را خارج و خودکفا می‌کنیم که از طریق رونق اقتصادی و اشتغال امکان پذیر است.
دکتر روحانی اضافه کرد: اما در کشور عده‌ای هستند که نیازمند کمک هستند. اساس این کمک بر مبنای این است که بتوانیم از طریق درآمدهای بیشتر جبران کنیم حالا این درآمدها از طریق فعالیت‌های اقتصادی و مالیاتی است یا سایر درآمدهایی که دولت خواهد داشت. دولت درآمدهایش در حال افزایش است یعنی نسبت به پارسال درآمدهایمان افزایش داشته اما چون هزینه ها هم افزایش پیدا می کند، از این لحاظ باید این فعالیت را ادامه دهیم یعنی وقتی بحث سرمایه‌گذاری می‌کنیم، استفاده از ظرفیت‌های مختلف در کشور می‌کنیم و بخشی از درآمد دولت به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه مبنای دولت این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهد ، تصریح کرد: البته یارانه را در بخش‌های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی که ماهانه به مردم پرداخت کنیم. در بخش کشاورزی در طول 4 سال دولت گذشته تقریباً پول خرید تضمینی گندم را به حدود 2 برابر رساندیم و این کمک به کشاورزان کشور است به مفهوم یارانه نقدی نیست اما کمک می‌کنیم که محصولات کشاورزی رشد پیدا کند و از این طریق به باغداران و دیگران کمک می‌شود و در بحث روستا هم تلاش می‌کنیم برای اینکه روستاها تحول مثبت پیدا کنند.
دکتر روحانی اضافه کرد: همانطور که قبلاً وعده داده بودم لایحه‌ای به مجلس ارایه دادیم تا 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل آن هم از بانک‌ها استفاده کنیم برای اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر، که این لایحه را مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و در دولت برنامه‌ریزی و آیین‌نامه‌اش تدوین و تصویب شد و در روند اجرا قرار گرفته است. کمک به روستائیان یک نوع یارانه است برای اینکه به اشتغال آنها کمک کنیم اما به معنای اینکه پول نقد بدهیم، نیست به جز افرادی که نیازمندند یا معلول و یا فقری دارند که باید مستقیم به آنها کمک کنیم آن را از طریق مستمری‌بگیرانی که دریافتی آنها را افزایش می‌دهیم ادامه می‌یابد.
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره کسب و کارهای مبتنی بر فناوری‌های نوین، آی سی تی و آی تی تصریح کرد: در زمینه فناوری‌های نو، معاونت فناوری ریاست جمهوری قدم‌های بسیار خوبی برداشته است. با وام‌هایی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها می دهد، کارآفرینان بسیاری که از خارج دارند جذب می‌شوند، همانی که قبلاً به‌عنوان مهاجرت مغزها در ایران مطرح بود و افراد با استعدادی به خارج رفته بودند، الان سالانه حدود 300 شخصیت علمی و کارآفرین دارد از کشورهای مختلف به کشورمان می‌آید. خیلی از اینها در ایران سرمایه‌گذاری کردند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com