0  |  0

حمایت از استارتاپ‌های موفق، موثرترین پلت‌فرم جذب دانشجویان ایرانی غیر‌مقیم

حمایت از استارتاپ‌های موفق، موثرترین پلت‌فرم جذب دانشجویان ایرانی غیر‌مقیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با هیات عمانی، با اشاره به روابط ایران و عمان از دیرباز، گفت: روابط بین ایران و عمان سابقه طولانی دارد و در سه سال اخیر نیز ملاقات های زیادی بین مسوولان دو کشور صورت گرفته است.
وی افزود: این ارتباطات بین دو کشور در زمینه های مختلفی توسعه یافته است که باید این روابط را در حوزه علم و فناوری نیز توسعه دهیم که این توسعه روابط مورد تاکید سطوح عالی هر دو کشور است.
ستاری در ادامه بیان کرد: در دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی کشور در حوزه دانش بنیان مورد تاکید جدی است؛ اما به دلیل وابستگی اقتصادی کشور به نفت هنوز نتوانسته ایم به صورت کامل اقتصاد دانش بنیان را جایگزین اقتصاد نفتی کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: ایران اتکای 100 ساله به اقتصاد نفتی دارد و چهارمین تولید کننده نفت، سومین تولید کننده گاز و نخستین ذخیره هیدروکربنی جهان است ولی با این وجود در حال تلاش برای جایگزینی اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی هستیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با انتقاد از نهادینه شدن فرهنگ غلط اقتصاد نفتی در ایران، گفت: با وجود زیرساخت های مناسب انسانی که در کشور وجود دارد متاسفانه نتوانسته ایم میزان مشارکت و تاثیرگذاری جوانان و دانشجویان کشور را در تولید ناخالص ملی کشور افزایش دهیم.
ستاری با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، بیان کرد: در ابتدای انقلاب 270 هزار دانشجو در کشور داشتیم که این تعداد به 4 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است؛ اما با وجود رشد 16 برابری تعداد دانشجویان هنوز نتوانسته ایم به درستی از پتانسیل جوانان در رشد اقتصادی کشور بهره ببریم.
وی همچنین عنوان کرد: در ایران 34 میلیون جوان بین 20 تا 40 سال داریم به همین دلیل زیرساخت خوبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان، استارتاپ ها و پارک های علم و فناوری در کشور وجود دارد.
رییس بنیاد ملی نخبگان در خصوص ضرورت توسعه شرکت های آی تی در کشور، گفت: در حال حاضر توسعه شرکت های آی تی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی و هوافضا از مهم ترین اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
ستاری در ادامه بیان کرد: در چند سال اخیر وابستگی اقتصادی ایران به نفت به کمتر از 20 درصد رسیده است و تلاش می کنیم این وابستگی ها را به حداقل ممکن برسانیم.
وی اتصال آموزش به اقتصاد را یکی از مهم ترین محورهای تلاش دولت در زمینه توسعه علم و فناوری در کشور عنوان کرد و افزود: تلاش می کنیم دانشگاه ها را به سمتی سوق دهیم که کمترین میزان وابستگی به بودجه دولتی را داشته باشند و از طریق برقراری ارتباط با مردم و صنعت، برای خود کسب در آمد کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تاکید دایمی رییس جمهور کشورمان بر توسعه روابط ایران و عمان، گفت: دولت تدبیر و امید هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط دو کشور قائل نیست به همین دلیل در تمام زمینه های توسعه علمی و فناوری آماده همکاری با عمان هستیم.
ستاری، توسعه علم و فناوری ایران را قابل توجه دانست و افزود: در گزارش اخیر آنکتاد به پیشرفتهای علم و فناوری در ایران تاکید شده است که این توسعه علم به دلیل وجود تحریم های شدیدی است که علیه ایران وجود دارد.
وی دست یافتن ایران به راه حل های تبدیل توسعه علمی به اقتصاد را از جمله دستاوردهای تلاش های کشور در حوزه علم و فناوری دانست و افزود: توسعه استارتاپ ها یکی از مهم ترین راه های تبدیل علم به اقتصاد است که ایران در این زمینه موفقیت های خوبی کسب کرده است.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، توسعه استارتاپ ها در ایران سرعت گرفته است و برخی از این استارتاپ ها علی رغم وجود مقاومت هایی از سوی بخش سنتی اقتصاد، با مدیریت جوانان به سودها و موفقیت های باورنکردنی دست یافته اند.
ستاری معتقد است که با روی کار آمدن نسل جدید، یک فرهنگ اقتصادی جدید نیز در کشور شکل گرفته و این اقتصاد جدید سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کرده است.
وی فعالیت خوب و گسترده استارتاپ ها در کشور را نتیجه شکل گیری فرهنگ جدید اقتصادی در کشور دانست و توسعه آنها را بهترین پلت فرم برای جذب دانشجویان و نخبگان ایرانی غیرمقیم به کشور عنوان کرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین تصریح کرد: برای حاکم شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور به زیست بوم نیاز داریم نه پول. نیاز به زیست بومی داریم که همه در آن و در کنار هم توسعه علمی کشور را سرعت بخشند.
وی با اشاره به حضور زنان در توسعه علمی کشور، بیان کرد: در 4 سال اخیر زنان نیز در توسعه علمی کشور تاثیر زیادی داشتند و موسس و مدیر حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های حوزه بیوتکنولوژی در ایران، یکی از بانوان موفق است.
ستاری در ادامه اظهار کرد: ایران و عمان می توانند روابط علمی و فناورانه خود را توسعه و ارتباط بین شرکت ها و اساتید دانشگاهی خود را افزایش دهند.
زمینه افزایش همکاری ایران و عمان فراهم است
در ادامه این مراسم، راویه بنت سعود بن احمد بوسعیدیه وزیر آموزش عالی عمان نیز با اشاره به روابط تاریخی و طولانی ایران و عمان، گفت: با توجه به پیشرفت های دو کشور در حوزه علم و فناوری، زمینه همکاری بین دو کشور بیشتر فراهم شده است.
وی افزود: کشور عمان نیز چند سالی است که تلاش می کند از اقتصاد نفتی جدا شود و تنوع اقتصادی در کشور به وجود بیاورد که دولت برای تحقق این موضوع برنامه های مختلفی در نظر گرفته است.
وزیر آموزش عالی عمان با اشاره به تشکیل شورای تحقیقات در کشو عمان، گفت: یکی از مهم ترین اقدامات عمان برای توسعه علم و فناوری در کشور ایجاد شورای تحقیقات و تشکیل دانشگاه و پارک علم و فناوری است که به دلیل وجود برخی مشکلات اقتصادی برخی از این پروژه هنوز به نتیجه نرسیده است.
بوسعیدیه، توسعه صنعت، گردشگری و صنایع تبدیلی را مهم ترین اولویت های دولت عمان برای تنوع بخشی به اقتصاد کشورشان عنوان کرد.
وی همچنین بیان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی کنونی کشور عمان، پادشاه کشورمان دستور اکید بر حفظ فرصت آموزش رایگان در کشور را صادر کرده است.
وزیر آموزش عالی عمان در خصوص میانگین ورود جوانان 18 تا 22 سال به دانشگاه، گفت: در سال 2012 تنها 12 درصد جوانان این گروه سنی به دانشگاه می رفتند که این آمار در سال 2017 به 57 درصد رسیده است و این رشد قابل توجهی برای کشور عمان محسوب می شود.
وی در ادامه گفت: عمان 230 هزار دانشجوی مقیم و 7 هزار دانشجوی خارج از کشور دارد و سرمایه گذاری بر روی آموزش عالی در عمان افزایش خوبی یافته است.
بوسعیدیه خواهان افزایش همکاری ایران و عمان شد و بیان کرد: امروز، شرایط خوبی برای افزایش همکاری های علم و فناورانه بین دو کشور فراهم شده است و ما خواهان برگزاری همایش های مشترک علمی بین دو کشور هستیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com