1  |  21

گفتگو با قاسم زائرمحمدی ، کارآفرین برتر شهرستان بندرلنگه

گفتگو با قاسم زائرمحمدی ، کارآفرین برتر شهرستان بندرلنگه

افرادی که یک فرصت شغلی جدید در سازمان با اهرم کردن منابع و تواناییهای سازمان بصورت یک محصول جدید، یک خدمت جدید، یک فرآیند جدید، یک فناوری جدید را ایجاد می کنند کارآفرین سازمانی هستند. آنها اغلب این کار را با ایجاد کسب و کاری تازه انجام می دهند.آنها خودشان را بخوبی در بازاری که در حال انتقال و تغییر است جا می اندازند.

چنانچه قبول کنیم که در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است باید بستر لازم را برای رشد کسانی که ایده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌نمایند، فراهم سازیم. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرین در جامعه مشخص می‌شود.

از آنجا که آقای قاسم زائرمحمدی یکی از کارآفرینان موفق در شهرستان بندرلنگه بودند که مصاحبه ی وی با لنگه نیوز را در ادامه میخوانید

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب قاسم زائرمحمدی متولد ۰۴/۰۴/۱۳۵۱ صادره از لارستان که در سال ۱۳۷۹ ازدواج نمودم که حاصل آن ۳ فرزند می باشد.در سال ۱۳۷۱ از دبیرستان شهیدبهشتی شیراز دیپلم گرفتم. و به علت احساس نیاز به آشنایی با موارد قانونی و حقوقی از مهرماه سالجاری در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در رشته حقوق ثبت نام کردم و در حال حاضر مشغول به تحصیل می باشم.

کمی از کودکی و خانواده خود بگویید و بگویید که علاقه شما به این شغل از کجا شروع شد؟

دوران کودکی من خیلی عادی و مثل اکثر بچه های هم سن و سالم که در بحبوحه انقلاب سال ۵۷ بود سپری شد. من در یک خانواده پرجمعیت ۸ نفره در روستای بیرم از توابع شهرستان لارستان متولد شدم. بعد از اتمام مقطع راهنمایی برای اخذ دیپلم به شیراز عزیمت نمودم.چون من در جنوب کشور متولد شدم و تفریحاتمان بیشتر کنار دریا بود و در خانواده ای بزرگ شدم که در سبد غذایی مان آبزیان در اولویت بود. و همچنین دوستانی داشتم که در این زمینه صاحب کسب و کار بودند.

لطفاً کسب و کار خود را معرفی کنید. و بگویید چگونه کسب و کار خود را آغاز نمودید؟

بنده پس از اتمام خدمت مقدس سربازی ابتدا در بیرم اقدام به یادگیری برق کشی اتومبیل نمودم که توانستم خیلی سریع در این زمینه استادکار بشوم و توانستم برای خودم یک تعمیرگاه بزنم ولی پس از ۲ سال به خاطر بلندپروازی هایی که در ذهن خودم داشتم و فکر کردم که با این شغل نمی توانم به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنم به همراه دوست خوبم آقای نصرالله مسعودی که الان هم جزو هیئت مدیره شرکت می باشد در سال ۷۹ وارد بندرلنگه شدیم و با تحقیقاتی که قبلاً در زمینه فروش ماهی تازه بدست آورده بودیم ابتدا با ۴ میلیون تومان سرمایه ای که با همدیگر جور کرده بودیم و ۴ میلیون وامی هم که از بانک تجارت گرفته بودیم کار خرید و فروش ماهی تازه را شروع کردیم.

ما ابتدا ماهی تازه که از صیادان می خریدیم به استان های تهران، فارس، اصفهان و خوزستان ارسال می کردیم و توانستیم ظرف مدت ۵-۶ سال سود خوبی را بدست آوریم. لذا در سال ۸۵ اقدام به خرید این مجموعه که الان به نام شرکت تعاونی فرآورده های دریایی ماهان است از آقای مقدسی به قیمت ۱۸۵ میلیون تومان نمودیم. در ابتدا در اینجا فقط یک سوله لخت بود که با اخذ وام کم کم توانستیم این مجموعه را در سال ۱۳۸۶ با ۷ نفر عضو تعاونی به بهره برداری برسانیم.

عامل اصلی انتخاب فعالیت در حوزه صنعت مواد غذایی دریایی چه بود؟

عامل اصلی تحقیق و مشورت با کسانیکه در این زمینه کار می کردند و این که بعد از گذشت ۵-۶ سال کار و کسب تجربه در زمینه فروش ماهی تازه و شناخت بازار و آشنایی با خریداران بزرگ وارد این صنعت شدیم.

تا چه اندازه خودتان را موفق می دانید؟ و دلایل موفقیت خود را چه می دانید؟

به صورت نسبی در زمینه کسب و کار خود، خودم را موفق می دانم. البته برای رسیدن به موفقیت های بزرگی که در ذهن دارم راه طولانی در پیش خواهم داشت.
دلایل موفقیت خودم را :هدفمند کار کردن و دارای استراتژی بودن ، کار تیمی ،دسترسی به نیروی انسانی خوب ،تلاش و پشتکار مداوم سهامداران اصلی ،همدلی و وفاق کلیه کارکنان ، ایجاد تیم فروش خوب ، سهل الوصول بودن منابع اولیه ، ایجاد ارتباط خوب و جلب اعتماد تأمین کنندگان و خریداران و بطورکلی زنجیره تأمین قوی و حمایت بسیار خوب بانک صنعت و معدن استان هرمزگان که جا دارد در اینجا از زحمات کلیه کارکنان آن مجموعه محترم تشکر و قدردانی نمایم.

پس شما یکی از دلایل موفقیت خودتان را در کار تیمی می دانید! حمایت دیگران را چقدر مؤثر در پیشرفتتان می دانید؟

بله، قطعاً! حمایت اعضای خانواده در این مدت علی الخصوص وقتی با مشکلات کاری مواجه می شدیم و حمایت های مالی سهامداران اصلی در زمینه توسعه و نوآوری که در کسب و کارمان بوجود می آوردیم و همچنین حمایت های کلیه کارکنان که با همه کاستی ها و کمبودها در این چند سال تحمل کرده و با ما بوده اند بسیار مؤثر بوده اند. بطوریکه می توان گفت اگر این حمایتها نبود ما به آن موفقیت ها دست پیدا نمی کردیم.

تا چه اندازه موانع و مشکلات سر راهتان وجود داشته و چه اقداماتی برای مقابله با آنها در پیش گرفتید؟

موانع که بسیار وجود داشتند، مهمترین مسئله کمبود نقدینگی بوده است که با رایزنی که با بانکها و مسئولین ذیربط داشتیم توانستیم مشکل را برطرف کنیم.دسترسی به نیروی انسانی خوب در ابتدا بسیار مشکل بود که پس از کسب تجربه در کسب و کار خود توانستیم کم کم نیروهای زبده را انتخاب و بکار بگیریم.در ابتدای کار مشکل تأمین منابع اولیه نیز داشتیم که تأمین کنندگان به خاطر عدم شناخت و اعتماد ما را با مشکل مواجه می کردند که توانستیم با برخورد صادقانه و عمل به تعهدات، اعتماد و اطمینان آنها را به خود جلب نماییم.

ریسک هایی که بجهت راه اندازی کسب و کارتان پذیرفتید چه بود؟

کمبود منابع اولیه ، عدم ثبات شرایط اقتصادی با احتمال ۵۰% و تأمین آب شیرین.بطورکلی سرمایه گذاری در مناطق محروم سرشار از ریسک های منفی در مقابل ریسک های مثبت است.

برای رشد و توسعه کسب و کارتان چه برنامه هایی دارید و تاکنون چه فعالیتهایی انجام داده اید؟

در خود مجموعه نیازهایی داشتیم مثل یخ که در ابتدای فعالیتمان یخ را از بیرون (کارخانه های یخسازی) تهیه می کردیم. لذا این ایده به ذهنم رسید که در قسمتی از مجموعه خود فضایی را برای تولید یخ در مقیاس تأمین نیازهای خود راه اندازی کنیم که پس از احداث آن هزینه تولید محصول نهایی ما به شدت پایین آمد.سپس با خودم فکر کردم ما که تمامی امکانات مورد نیاز را داریم چرا ماهی را تنها بصورت کامل عرضه کنیم درحالیکه می توانیم واحد فیله زنی و قطعه بندی کردن ماهی را نیز با همین منابع موجود راه اندازی کنیم لذا اقدام به قطعه بندی ماهی در بسته بندی های کارتنی و کوچکتر (بسته های ۲۰۰ گرمی، ۳۰۰ گرمی و ۴۰۰ گرمی) علاوه بر محصول قبلی نمودیم و به بازار هدف عرضه کردیم.سپس برای قوی تر کردن زنجیره محصول و زنجیره تأمین خود اقدام به احداث کارخانه تولید تن ماهی در شیراز نمودیم و در آینده نیز قصد داریم سبد کالایی مان را تکمیل تر کنیم تا بتوانیم یک سبد کامل مواد غذایی در این زمینه به مصرف کنندگان نهایی با برند خودمان عرضه کنیم.

تصمیمات چگونه در کسب و کار شما صورت می گیرد؟

در مجموعه ما تصمیمات از ابتدا بصورت بالا به پایین و هم پایین به بالا بوده است. بطوریکه هر مدیر مسئولی در حیطه وظایف خود تفویض تصمیم گیری شده است. ولی در نهایت بعد از مورد قبول واقع شدن از طرف هیئت مدیره، توسط مدیرعامل برای اجرا به واحد مربوطه ابلاغ می شود.

برای هر آنچه که شرکت انجام می دهد مبنای ارزشی واضحی وجود دارد؟

بله.مبناهای ارزشی ما در بخش ارزش های اخلاقی دینی؛  رعایت شئونات اسلامی در برخورد با همکاران و مشتریان و عدم هرگونه تقلب و غش در محصولات و معاملات،در بخش ارزش های اجتماعی خدمت به اقتصاد ملی در جهت رفاه خانوارها و حفظ محیط زیست و احترام به امور ذینفعان و حفظ مشتری مداری در بخش ارزش های حرفه ای ترویج حس مسئولیت پذیری، رقابت پذیری، کار تیمی و… میان کارکنان و ارزش نهادن به یادگیری، خلاقیت، نوآوری در راستای بهبود مستمر و ارزش های حقوقی و احترام و تبعیت از قوانین حقوقی از قانون کار گرفته تا قانون سلامت مواد غذایی.

سازمان نوآوری های مستمر را تشویق می کند؟

بله کاملاً! همانطور که گفتم سازمان مداوم از ایده های من حمایت می کرد و منابع لازم را برای بهره برداری از ایده هایم در اختیارم قرار می داد و همیشه به من اعتماد داشته و دارد. بطور کلی به ایده ها و پیشنهادهایی که قابلیت اجرایی دارند تشویق نقدی می شوند.ضمناً هیئت مدیره قصد دارد از ابتدای سال ۹۴ افزایش حقوق بیش از مصوبه شورایعالی کار را براساس تخصص و نوآوری های هر نفر پرداخت نماید.

 بخش یا دپارتمانی برای تحقیق و توسعه ایده های جدید در سازمان وجود دارد؟

در مجموعه بندرلنگه نداریم. اما در چارت سازمانی کارخانه تولید تن ماهی شیراز بصورت یک دپارتمان مجزا از بخش های دیگر گنجانده شده است.

محیط تجاری کسب و کارتان رقابتی و پویاست یا ثابت و یکنواخت؟

محیط تجاری کسب و کار ما به شدت رقابتی است. رقبای جدید و بازارهای جدید دائماً ایجاد می شوند. به دلیل اینکه نیاز مشتریان دائماً درحال تغییر است، رقبا به طور مستمر نوآوری دارند.

میزان اشتغالزایی شما به چه میزان بوده است؟

در حال حاضر به طور مستقیم ۱۲۰ نفر در کسب و کارمان مشغول به کار است. و به طور غیر مستقیم توانستیم برای بیش از ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم.

در آخر اگر حرفی با مخاطبان ما دارید اعلام بفرمایید.

با عنایت به اینکه شعار مسئولین و دغدغه دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغال برای قشر جوان و تحصیلکرده می باشد با حمایت دولت از طرح های تولیدی گام بلندی می توان جهت رفع بیکاری جوانان و اشتغال آنان در دریا و فعالیت های وابسته به آن برداشت و خواست بنده از دولت و مجلس محترم این است که با پرداختن و نگاه ویژه به مسائل و مشکلات در زمینه صیادی و فعالیتهای وابسته به آن که بخش مهمی از اشتغال کشور را شامل می شود برای شکوفایی اقتصاد کشور و رفاه بیشتر مردم کارگروه های ویژه ای را بسیج نمایند که اولاً؛ با مورد شمول قرار دادن مشاغل دریایی به عنوان مشاغل سخت و زیان آور از شاغلین در این زمینه حمایت کنند تا افراد بیشتری با انگیزه بیشتر جذب این صنعت گردند و مشکل کمبود نیروی انسانی در این صنعت رفع گردد و ثانیاً؛ با اعطای تسهیلات ویژه ای برای جذب سرمایه گذاران در این صنعت و رفع موانع سرمایه گذاری در استانهایی که همجوار هستند با دریا باعث رونق اقتصادی در این مناطق گردند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: لنگه نیوز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com