0  |  0

دلارزایی؛ از معدن تا شیرینی‌پزی

دلارزایی؛ از معدن تا شیرینی‌پزی

صحبت از کارآفرینی و وجود فضای مناسب برای آفرینش کار جدید که می‌شود همیشه آمریکا رتبه نخست را از آن خود می‌کند. اما در رتبه بعدی، نام کشوری دیده می‌شود که شاید تعجب آور هم باشد یعنی استرالیا. چون کسی انتظار ندارد در میان نام غول‌های اقتصادی دنیا این کشور بی‌ادعا جایی داشته باشد. اما حقیقت این است که روند کارآفرینی در این کشور روزبه‌روز شتاب می‌گیرد و در این میان زنان، هم مشارکت اقتصادی بالایی دارند و هم درصد قابل توجهی از کارآفرینی را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل هم هست که کشور استرالیا زنان کارآفرین قدرتمندی دارد.

هر سال و پس از روز جهانی زن یک موسسه به نام  SmrartCompany فهرست برترین زنان کارآفرین این کشور را براساس درآمد خالص‌شان منتشر می‌کند. در فهرست امسال در مجموع درآمد 10میلیارد و 656میلیون دلاری نصیب خانم‌های کارآفرین استرالیایی شده است. این رقم نسبت به سال پیش که بیش از 6میلیارد دلار بود، 4میلیارد بیشتر است. در این لیست نام‌های گوناگون از صنایع مختلف دیده می‌شود. امری که ثابت می‌کند کارآفرینی نه مختص مردان است و نه به یک یا چند صنعت خاص تعلق دارد. صدر این لیست باز هم در اختیار خانم جینا راینهارت، فعال حوزه معدن است. هر یک از جایگاه‌های این جدول در اختیار یکی از زنان استرالیایی صاحب کسب وکار است که هر یک درآمدی بیش از 25میلیون دلار در سال دارند.

***

جینا راینهارت

نام شرکت: Hancock Prospecting

سال تاسیس: 1995

درآمد: 2/63 میلیارد دلار

243476879780 9

کمتر کسی است که زن معدنی استرالیا را نشناسد. زنی که در میان ثروتمندان جهان هم رتبه قابل توجهی دارد. صحبت از جینا راینهارت است. بانویی که جانشین شایسته‌ای برای پدرش بوده و در فضای کسب وکار استرالیا و جهان، ترین‌های زیادی را به خودش اختصاص داده است. جینا به‌عنوان پردرآمدترین بانوی استرالیایی بر صدر جدول زنان کارآفرین استرالیایی تکیه زده است. درحالی‌که ثروت این بانو در سال‌های اخیر به خاطر کاهش قیمت کالاها کم شده است، او همچنان عمده‌ترین سهامدار این شرکت معدنی است که پدرش در سال 1995 بنیان‌گذاری کرد. راینهارت پس از مرگ پدرش ریاست این شرکت را بر عهده گرفت و توانست اندک اندک آن را به بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت خصوصی استرالیا تبدیل کند. شرکت او در سال 2014 به لطف یک سرمایه‌گذاری مشترک، سودده‌ترین شرکت استرالیایی بود. همین مسئله به شرکت او کمک کرد تا گردش مالی خود را در سال 2014به رقم 63/2میلیارد دلار برساند. مجله فوربس ثروت خانم راینهارت را حدود 7/11میلیارد دلار تخمین زده است. به این ترتیب این خانم 61ساله اکنون رتبه 90 را در میان ثروتمندترین‌های دنیا در اختیار دارد.

***

کیتی پیج

نام شرکت: Harvey Norman

سال تاسیس: 1982

درآمد: 2/547 میلیارد دلار (مشترک با گری هاروی)

24235547657869797808

خانم کیتی پیج که مدیر اجرایی شرکت خرده‌فروشی Harvey Norman است، یکی از انگشت شمار زنانی است که به یک پست مهم شغلی در کسب‌و‌کاری مهم رسیده است. شرکت او که همسرش آن را بنیان‌گذاری کرده است، افزایش سودی معادل 27درصد در سطح جهانی را تجربه کرد. این در حالی بود که رونق خرده‌فروشی در سال‌های اخیر کم بوده است. خانم پیج که کارش را با Harvey Norman در سال 1983 و به‌عنوان معاون آغاز کرد، یکی از طرفداران راه‌اندازی کسب وکار توسط خانم‌ها است. به اعتقاد او، خانم‌ها تنها در صورتی می‌توانند در بازار عمدتا مردانه راه‌اندازی کسب وکارها موفق شوند که ترس از اشتباه در این مسیر را از خود دور کنند. تنها در این صورت است که آنها می‌توانند با آقایان در کسب وکار رقابتی دوشادوش داشته باشند.

به نظر می‌رسد که ترس از اشتباه کردن و زیر ذره بین ایرادها و انتقادها قرار گرفتن یکی از آسیب‌هایی است که معمولا زنان در سراسر جهان در محیط کسب وکار با آن مواجه هستند و نکته قابل توجه این است که شکست‌ها در این‌گونه مواقع به جنسیت زنان ارتباط داده می‌شود درحالی‌که این مسئله می‌تواند هیچ تاثیری نداشته باشد.

***

ویکی تئو

نام شرکت: TPG

سال تاسیس: 1992

درآمد: 970میلیون دلار

2435346576879708080

وقتی فضای کسب وکار مناسب و امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شده باشد، دیگر مهم نیست که ملیتت چیست و از کدام قاره سر از کشور درآورده‌ای. می‌توانی با خیال راحت هزینه کنی، رشد کنی و در جهان اقتصادی به اصطلاح سری در میان سرها درآوری. اقتصاد استرالیا این فرصت را به آقا و خانمی آسیایی داده است و آنها هم تا توانسته‌اند موفق بوده‌اند. خانم تئو با همراهی همسرش یک شرکت نرم‌افزاری Total Peripherals راه‌اندازی کرده و کم‌کم آن را رشد داده است. این شرکت اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مخابراتی در استرالیا به شمار می‌آید. این شرکت در سال 2014 چیزی حدود 970میلیون دلار گردش مالی داشته است. خانم تئو و همسرش دیوید بیش از 291میلیون سهم، معادل 74/36درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. ویژگی خانم تئو و همسرش که در سال 1986 از مالزی به استرالیا مهاجرت کردند، این است که چندان اهل گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند.

***

لسلی گیلسپی

نام شرکت: Bakers Delight

سال تاسیس: 1980

درآمد: 585 میلیون دلار (مشترک با راجر گیلسپی)

3535464575786897

باوجود صحبت خانم گیلسپی که گفته بود هیچ طرح جامعی برای راه یافتن Bakers Delight به همه مراکز خرید استرالیا وجود ندارد، نان و شیرینی‌های تولیدی این شرکت هر روز بیشتر از دیروز در مراکز خرید گوناگون یافت می‌شود. این شرکت تولید نان و شیرینی همچنین تاکنون 700 شعبه در سراسر استرالیا، نیوزیلند و کانادا راه‌اندازی کرده است. این زوج البته دست بردار نیستند و می‌خواهند فروشگاه‌های بیشتری را در سال‌های پیش‌رو در جاهای دیگر راه بیندازند. آنها حضورشان در آمریکا را هم رد نکرده‌اند. گردش مالی Bakers delight در سال 2014- 2013 بیش از 585میلیون دلار بوده است. این شرکت برای رسیدن به این نقطه راه درازی را سال 1980 و در شهر ملبورن طی کرده تا به جایگاه فعلی رسیده است. این زوج اکنون صاحب حدود 30 کارگاه نان و شیرینی پزی هستند و آنها را مدیریت می‌کنند.

خانم گیلسپی، یکی از بنیانگذاران، مدیر اجرایی و یکی از مدیران عامل این کسب وکار سال گذشته به همراه همسرش جایزه «قهرمان کارآفرینی» را در استرالیا دریافت کرد. او همچنین توانسته از طریق فروش یک نوع نان خاص مبلغ 7/7میلیون دلار برای خیریه‌های مبارزه با سرطان پستان جمع‌آوری کند.

***

جنین آلیس

نام شرکت: Retail Zoo

سال تاسیس: 2000

درآمد: بیش از 350میلیون دلار

234536475686798089 9

خانم آلیس یک دوره 12ماهه رویایی را طی کرد. او در ماه مه ‌توانست قراردادی با یک شرکت دیگر مشابه با شرکت خود ببندد که تخمین زده می‌شد ارزش 185میلیون دلاری برایش به همراه داشته باشد. او همچنین به‌عنوان مدیر اجرایی در هیات‌مدیره این شرکت باقی ماند. این شرکت صاحب چندین شرکت دیگر است و همین مالکیت باعث شد تا درآمد آن بیش از 350میلیون دلار برآورد شود. آلیس در اظهارنظری گفته بود که به نظرش حضور خانم‌ها در دنیای کسب‌و‌کار اصلا هم منفی و زشت نیست. او می‌گوید: «همیشه از خود می‌پرسیدم که چالش خانم‌ها در دنیای کسب وکار چیست و پاسخ دادن به این سوال برایم سخت بود چون معتقدم بین چالش‌های زنانه و مردانه در دنیای کسب‌و‌کار تفاوتی وجود ندارد.»آلیس همچنین می‌گوید که حضور خانم‌ها مزیت‌های فراوانی برای یک کسب‌و‌کار دارد. خانم‌ها اغلب توجه زیادی به‌جزییات دارند، چند مهارتی هستند، هوش هیجانی بالایی دارند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. او همچنین می‌گوید: «تجربه به من آموخت که در طول سال‌ها مقاوم‌تر شدم. حس همدردی خانم‌ها به شکل فطری بیش از آقایان است و همین می‌تواند در روند کسب وکار مشکل ایجاد کند.» او ادامه می‌دهد: «البته منظورم این نیست که مثل سنگ باشید اما لازم است که اول نیازهای کسب وکارتان را مدنظر قرار دهید. از نظر خانم آلیس دست‌کم گرفتن خانم‌ها در دنیای کسب‌وکار تنها به‌خاطر زن بودن امری معمول است و خانم‌ها باید در این زمینه راه‌حل‌های خوبی در چنته داشته باشند .

***

مکسین هورن

نام شرکت: گروه ویتا

سال تاسیس: 1995

درآمد: 450 میلیون دلار

23433674578568970780

در تعاریفی که از کارآفرینی ارائه می‌شود، یک بخش برمی‌گردد به ارائه خدمات جدید. وقتی در مورد خانم هورن مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که با تاسیس یک شرکت، خدمات جدیدی را طراحی و ارائه می‌کند که در نهایت، هم موجب اشتغال‌زایی بیشتر و هم درآمد میلیون دلاری می‌شود. مکسین هورن، یکی از مدیران اجرایی ارشد شرکت مخابراتی گروه ویتا است که شرکتش از آغاز فعالیت رونقی در خدمات مخابراتی و تلفن‌های همراه ایجاد کرده است. خانم هورن در سال 1995 یکی از نخستین کسب‌و‌کارهای مرتبط با موبایل در استرالیا را راه‌اندازی کرد. گروه ویتا بیش از 450میلیون دلار در سال مالی 2014 گردش مالی داشته است و گزارش‌های مالی نیمه اول سال 2015 نیز ار اوضاع و احوال خوب آن حکایت دارد. این گروه درآمد خود را از جولای تا دسامبر 36درصد افزایش داد و به 7/292میلیون دلار رساند. این بدان معناست که گروه ویتا می‌خواهد کل سال را با درآمد 585میلیون دلاری به پایان برساند. گروه ویتا بخشی از این درآمد را مدیون محبوبیت آیفون6 است. خانم هورن با هوشیاری با یک شرکت دیگر به نام Telstra در سال 2013 قرارداد شراکت بست و از روزنه‌های این شرکت برای گسترش کار خود استفاده کرد. هورن البته باز هم به دنبال بستن چنین قراردادهایی است تا بتواند در بازار رقابتی و پویای امروز خدمات بهتری را ارائه کرده و کسب‌و‌کارش را بیش از پیش گسترش دهد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فرصت امروز
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com