1  |  6

6 مدير ارشد با حقوق 1 دلاري يا كمتر

6 مدير ارشد با حقوق 1 دلاري يا كمتر

در حالي كه بسياري از مديران اجرايي به خاطر دریافت حقوق بالا مورد انتقاد قرار مي‌گيرند، برخي مديران هم با چشم‌پوشي از حقوق خود و اميد بستن به چك 1 دلاري يا كمتر در يك سال، اکتفا می کنند. البته اين بدين معني نيست كه اين مديران اصلا به دنبال پول نيستند. مديراني كه در ليست زير معرفي مي‌شوند ميليونر هستند ولي حاضر نيستند به هر قيمتي و با هر روشي، ثروت خود افزايش دهند.

مارك زوكربرگ در يك جلسه‌ي پرسش و پاسخ در مورد فيسبوك گفت: "من به اندازه‌ي كافي پول‌ساز بوده‌ام و الان در اين موقعيت فقط به دنبال اين هستم كه مطمئن شوم با چيزهايي كه در حال حاضر در دست دارم بهترين كار ممكن را انجام مي‌دهم".

در اينجا برخي از مديران ارشدي كه عضو كلوب حقوق 1 دلاري (يا كمتر) هستند را معرفي مي‌كنيم:

1 . لري پيج و سرگئي برين

پيج و برين كه بنيانگذاران شركت گوگل هستند، درخواست كردند كه حقوق پايه‌ِي هر يك از آنها در سال 2004 به 1 دلار در سال كاهش پيدا كند. از آن زمان به بعد، كميته‌ي حقوق و دستمزد گوگل، حقوق‌هاي رقابتي بازار را به طور سالانه به آنها ارائه كرد، ولي آنها همچنان حقوق خود را كاهش مي‌دادند.

آنها بر اساس عملكرد شركتي و فردي خود، از پاداش‌هاي نقدي نيز چشم‌پوشي كردند و از حق خريد سهام، واحدهاي سهام گوگل، يا حقوق‌هاي احتمالي ديگر استفاده نكردند. ثروت پيج در حال حاضر تقريبا 34.9 بيليون دلار و ثروت برين تقريبا 34.3 بيليون دلار است.

لري پيج و سرگئي برين، بنیانگذاران گوگل

2 . جك دورسي

مديرعامل موقت توئيتر يعني جك دورسي، هيچ حقوقي به خاطر شغلش دريافت نمي‌كند. ثروت خالص او در حال حاضر، حدود 2.3 بيليون دلار است. در قراردادي كه او با بورس اوراق بهادار بسته است آمده : "شما بنا به درخواست خودتان موافقت كرده‌ايد كه به خاطر شغل خود به عنوان مدير اجرايي موقت هيچ حقوقي دريافت نكنيد تا وقتي كه كميته‌ي حقوق و دستمزد، در هنگام ارزيابي سالانه‌ي خود و تنظيم جبران حقوق اجرايي در سال بعد، با پكيج حقوق و دستمزد شما موافقت نمايد. تا زمان نهايي شدن يك پكيج حقوق و دستمزد، حق نداريد به عنوان مدير اجرايي موقت، به ازاي خدمات خود حقوق نقدي يا سهام دريافت كنيد".

3 . لري اليسون

اوراكل همانند سال‌هاي گذشته به بورس گزارش داد كه خالص دريافتي اليسون، رئيس اجرايي فعلي و مدير ارشد فناوري، در سال 2014 برابر با 1 دلار مي‌باشد.

در همين حال، خالص دريافتي ساير مديران اجرايي همكار به نام‌هاي سافرا كاتز و مارك هورد، در سال 2014 برابر با 950 هزار دلار بود و علاوه بر اين، حقوق و مزاياي ديگري هم دريافت مي‌كردند.

پس اليسون چطور به كار خود ادامه داد تا بتواند ثروت خالص تخميني 49.2 بيليون دلاري خود را افزايش دهد؟ حقوقي كه اليسون سال گذشته دريافت كرد(از جمله 65 ميليون دلار پاداش خريد سهام، 740 هزار دلار حقوق قراردادي، و 1.5 ميليون دلار حقوق و مزاياي ديگر) در راه مسائل امنيتي مربوط به منزلش هزينه شد.

لری الیسون، رئیس اجرایی اوراکل

4 . الون ماسك

طبق قرارداد تسلا موتورز با بورس و بر اساس قانون كاليفرنيا، در سال مالي 2015 حداقل حقوق 37 هزار دلار به الون ماسك پرداخت شد. ثروت خالص او حدود 13 بيليون دلار تخمين زده شده است.

همچنين در اين قرارداد اشاره شده است كه ماسك هرگز اين حقوق را نپذيرفته و در حال حاضر هم نمي پذيرد. او از پذيرفتن جايزه، پاداش خريد سهام، يا هر نوع امتياز ديگر نيز سر باز مي‌زند.

5 . مارك زوكربرگ

مدير ارشد فيسبوك حقوق خود را از نيم ميليون دلار در سال 2012 به 1 دلار در سال 2013 كاهش داد و از دريافت جايزه يا پاداش سهام نيز چشم‌پوشي كرد. زوكربرگ سال قبل به خاطر هزينه‌ي استفاده از هواپيماي شخصي، تقريبا 600 هزار دلار به عنوان يك سري مزايا و پاداش دريافت كرد و در حال حاضر ثروت خالص او حدود 41 بيليون دلار است.

6 . ديويد فيلو

بنيانگذار و رئيس ياهو، سال‌ها حقوق 1 دلاري دريافت كرد. او در سال 2014 بعد از بازگشت به هيئت مديره، هيچ حقوق بيشتري دريافت نكرد و در هيچ يك از برنامه‌هاي تشويقي حقوق صاحبان سهام ياهو نيز شركت نداشت. ثروت خالص تخميني وي در حال حاضر حدود 2.8 بيليون دلار است.

دیوید فیلو، موسس یاهو

برگرفته از سايت businessinsider.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com