0  |  0

کسب‌وکار از نوع سوئیسی

کسب‌وکار از نوع سوئیسی

سلسله مراتب کسب‌وکار در سوئیس
سوئیسی‌ها برای متانت، صرفه‌جویی، سعه صدر، وقت‌شناسی و احساس مسوولیت بسیار ارزش قائل هستند. این را می‌توان در فرهنگ کسب‌وکارشان دید. فضای کسب‌وکار خیلی رسمی و محافظه‌کارانه است و ساختار شرکت‌ها سنتی است.  بسته به اینکه شرکت‌ها در مناطق آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی سوئیس واقع شده باشند، فرهنگ شرکت‌ها تا حدی می‌تواند متفاوت باشد. در کل، می‌توان گفت تصمیمات در راس سازمان گرفته می‌شود. در بیشتر سازمان‌ها کارمندان مسوولیت اندکی دارند؛ گرچه از شرکتی به شرکت دیگر این مساله متفاوت است. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی در ژنو بیشتر با فرهنگ مدیریت آمریکایی اداره می‌شوند، سلسله مراتب پایین‌تری دارند و کارمندان مسوولیت بیشتری را متقبل می‌شوند.
استراتژی
عموما مدیریت یک سازمان مسوولیت سنگینی برای برنامه‌ریزی دارد. بیشتر شرکت‌ها از برنامه‌ریزی جزئی با جداول کاری فشرده استفاده می‌کنند؛ گرچه ممکن است سازمان‌ها در مناطق فرانسوی و ایتالیایی نگرش آرام‌تری به استراتژی داشته باشند.
جلسات کسب‌وکار سوئیسی
جلسات عموما غیرشخصی، سرزنده، منظم، برنامه‌ریزی شده و تکلیف‌محور برگزار می‌شود. بسیار مهم است که خودتان را پیش از جلسات کسب‌وکار آماده کنید.  سوئیسی‌ها تمایل دارند که بعد از چند دقیقه از بحث کلی، سر اصل مطلب بروند. آگاه باشید که ارتباط غیرکلامی مانند زبان بدن، بسیار مهم است و از منطقه‌ای به منطقه دیگر در سوئیس متفاوت است. به یاد داشته باشید که سازمان، روش کار و برنامه‌ریزی در قلب موفقیت کسب‌وکاری سوئیسی نهفته است. پاک‌سازی سیستم‌ها بسیار مهم است. جلسات همیشه همان‌طور که در دستور جلسه نوشته شده پیش می‌رود. مباحث باز هستند؛ اما بی‌هدف دنبال نمی‌شوند. از هر کسی انتظار می‌رود به سرعت با جمع به توافق برسد. لطفا به یاد داشته باشید که وقت‌شناسی در جلسات اجتماعی و کسب‌وکار بسیار جدی است. کار و زندگی شخصی به شدت از هم جدا است. بنابراین پذیرفتنی نیست که سر کار گوشی فرد زنگ بخورد؛ مگر اینکه کار ضروری پیش آمده باشد.
مذاکرات در سوئیس
طی مذاکرات، صبر و تحمل مورد نیاز است. گفت‌وگوها خیلی دقیق و محتاطانه هستند. تصمیم‌گیری آرام و روشمند است. سوئیسی‌ها سخت‌گیرند؛ اما فروشندگان منصفی هستند.  به هرحال حداکثر جدیت و حداکثر شوخ‌طبعی هیچ جایگاهی در کسب‌وکار و مذاکرات آنها  ندارد.
تصمیمات
فرهنگ کسب‌وکار سوئیسی سلسله مراتب سخت و عمیقی دارد. یکی از بالاترین افراد در مقامات سازمانی تصمیم نهایی را می‌گیرد. علاوه‌بر این، هر فردی که در سازمان هست و تحت تاثیر تصمیمات سازمانی قرار می‌گیرد باید موافق باشد؛ زیرا مدیران سازمانی می‌دانند این کار به موفقیت بیشتری منجر خواهد شد. سازمان‌ها به کارمندانشان مسوولیت‌های بسیاری می‌دهند و سطح تصمیم‌گیری را در سازمان در سطوح پایین‌تر توزیع می‌کنند. آگاه باشید که 26 کانتون (ایالت) خودمختار در سوئیس وجود دارد؛ در نتیجه به علت رقابت به کانتون‌ها تصمیم‌گیری برای کل کشور یک فرآیند طاقت‌فرساست.
درک زمان
سوئیسی‌ها در جلسات اجتماعی و کسب‌وکار به شدت وقت‌شناس هستند و از شما هم همین انتظار را دارند. اگر دیر به جلسه رسیدید و حتی دلیل موجهی دارید، حتما عذرخواهی ‌کنید. ساعات کار اداری از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر است.
قرار ملاقات‌ها در سوئیس
قرار ملاقات‌ها همیشه باید از قبل مشخص باشد. در ملاقات‌ها دیر نکنید و از تغییر جدول زمان‌بندی قرار ملاقات بپرهیزید.
سلام و تعارف در کسب‌وکار سوئیسی
زمان برخورد با افراد، به همه دست می‌دهید. شیوه دست دادن رسمی بوده و با تماس چشمی همراه است. از نام خانوادگی‌شان استفاده کنید تا زمانی که همکاران یا شرکای کاری خودشان درخواست کنند که از نام کوچک آنها استفاده شود؛ به‌خصوص زمانی که تفاوت بزرگی در رتبه کاری و سن افراد در سازمان وجود دارد، نام کوچک استفاده نمی‌شود. اسم کوچک و لقب‌های غیررسمی معمولا برای دوستان نزدیک و خانواده کاربرد دارد. عموما، سوئیسی‌ها مدت زمان طولانی برای ایجاد روابط شخصی صرف می‌کنند. لطفا به یاد داشته باشید که در منطقه فرانسوی زبان سوئیس استفاده از نام کوچک با حالت رسمی همراه است.  غذا در سوئیس بسیار مهم است و پیشنهاد نمی‌شود در هنگام صرف غذا درباره مسائل کاری صحبت کنید. سعی کنید در این رابطه از میزبان خود پیروی کنید.
شیوه لباس پوشیدن در سوئیس
ظاهر شما همواره باید تمیز و مرتب باشد. لباس پوشیدن شما باید محافظه‌کارانه، رسمی و قطعا خیلی مد روز نباشد. در ملاقات‌های اداری مردان باید کت و شلوار و کراوات تیره بپوشند؛ زنان نیز باید از لباس رسمی استفاده کنند.
کارت‌های ویزیت
به محض ورود کارت ویزیت خود را به پذیرش بدهید و به هر کسی هم که ملاقات می‌کنید یک کارت ویزیت بدهید.  در کارت‌های ویزیت باید عنوان دانشگاهی و شغلی ذکر شود. گرچه رتبه شما در سلسله مراتب شرکتی مهم‌تر است. زمانی که کارت ویزیت خود را طراحی می‌کنید، توجه داشته باشید که عنوان حرفه‌ای خود را با فونت متفاوت بنویسید. در سوئیس توصیه می‌شود که کارت ویزیت خود را به هر دو زبان آلمانی و فرانسوی چاپ کنید. کارت‌های ویزیت انگلیسی در بسیاری موارد پذیرفته شده‌اند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com