0  |  1

وجود کارآفرینان اجتماعی ضرورتی برای جهان پیش‌رو

وجود کارآفرینان اجتماعی ضرورتی برای جهان پیش‌رو

با توجه به تمام مشکلات دنیای ما - در آموزش، فن‌آوری، مراقبت‌های بهداشتی و یا مالی - ما به بسیاری از کارآفرینان اجتماعی و ایجادکنندگان تغییر نیاز داریم. اگر تنها 3 تا 5 درصد از جمعیت جهان به این باور می‌رسیدند که می‌توانند این مشکلات را حل کنند؛ پیشرفتی غیرقابل‌تصور در انتظارمان بود.

ما باید جوانان‌مان را آموزش دهیم که بتوانند به مردم کمک کنند؛ آن‌ها می‌توانند منجر به ایجاد تغییرات پایدار و مهمی در جوامع‌شان و سراسر جهان شوند و به مردم کمک کنند. جامعه، کارفرمایان، مربیان و والدین باید بدانند که توسعه موفقیت شخصی و اجتماعی کودکان ما باید با تسلط بر چندین مهارت همچون همدلی، کار گروهی، رهبری و ایجاد تغییرات آغاز شود.

کودکان باید قدرت درک و همدلی داشته باشند و بدانند که چگونه رفتار کنند تا نه تنها به دیگران آسیبی نرسد و بلکه بتوانند کمک‌کننده باشند. کودکان و نوجوانان (سنین 12 تا 20 سال) باید کاملاً به این مهارت‌ها مسلط باشند. بدون این مهارت‌ها، آن‌ها نمی‌توانند در جهان به شکل مؤثری زندگی کنند. تنها کسانی که می‌توانند منجر به تغییراتی مفید شوند، ارزشمند خواهند بود.

در یک برنامه سرمایه‌گذاری بر جوانان با حضور بیش از 500 جوان که هر کدام به نوبه خود تغییرات مهمی را به وجود آورده بودند؛ به نکات جالبی دست یافتیم که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تقریباً تمام این کارآفرینان (انتفاعی و اجتماعی) کسب‌وکارشان را در نوجوانی تأسیس کرده‌اند

جوانان شایسته و لایقی هستند که دوست دارند در ایجاد تغییرات دخیل باشند.

تقریباً تمامی آنان موافق بودند که باید جوانان (در مدارس و جاهای دیگر) آموزش داده شوند تا برای آغاز و سازمان‌دهی صحیح تغییرات آماده شوند. علاوه بر آموزش، پاداش مناسب نیز می‌تواند محرک این رفتار باشد.

هر کسی که این اعتمادبه‌نفس و عقیده را داشته باشد که می‌تواند از کار با دیگران برای حل مشکلات و ایجاد فرصت‌های جدید استفاده کند، خود به تنهایی آموزگار انگیزه است و می‌تواند در دیگران اشتیاق و انگیزه برای کارکردن ایجاد کند.

وجود کارآفرینان اجتماعی ضرورتی برای جهان پیش رو

به مثال‌های زیر توجه کنید:

نوجوانی به نام شارلوت در 15 سالگی دانست که می‌تواند داوطلبانه نوجوانان را به مناطقی در اطراف منزل‌شان ببرد تا به افراد سالمند، نحوه کار با لپ‌تاپ و کامپیوتر را یاد بدهند و به آنان بیاموزند که چگونه می‌توان از طریق ایمیل با دوستان؛ اعضای خانواده و نوه‌های‌شان در ارتباط باشند.

بکتا یوتا این را در 10 سالگی دانست، زمانی که در واکنش نسبت به این ایده که دختران فضانورد نیستند، برنامه‌های آموزشی Astro Tots و برنامه‌های اردو برای دختران جوان را جهت آماده سازی آن‌ها برای فضانوردی طراحی کرد.

 شانکر 14 ساله، اهل بمبیی و از قبیله‌ای است که علاوه بر فقر، مبتلا به انواع جرم و جنایات نیز هست. او لیگ کریکت جوانان را ایجاد کرده و پلیس را دعوت به رویدادهای پس از بازی می‌کند. از این طریق سعی دارد فضای زندگی‌اش را تغییر داده و بهبود بخشد.

این سه تن رویای خود را به نمایش گذاشتند و تیمی را ایجاد کردند که جهان‌شان را تغییر داده است. آن‌ها معمولاً هرساله 25 تیم جوان را تحت نظر قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند مدرسه خود را آموزش داده و بهبود بخشند.

هر سه نفر می‌دانند که قدرتمند هستند. آن‌ها مهارت‌هایی را به کار می‌برند که به آن‌ها امکان می‌دهد جهان را به جایی برای بهتر زندگی کردن، تبدیل کنند و آن را پیوسته تغییر دهند. هیچ‌کس نمی‌تواند این قدرت را از آنان بگیرد.

متوجه شدید پرورش کارآفرینان اجتماعی چقدر آسان است؟

در این دنیای سخت و پر از رقابت، به کارآفرینانی نیاز داریم که برای بهبود جهان و کمک به افراد انگیزه داشته باشند. به کودکان و نوجوانان تان فکر کنید، قطعاً نسل بعدی با وجود چنین افرادی بهتر زندگی خواهند کرد.

مترجم: مارال مختارزاده(کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com