0  |  0

یزد به جمع شهرهای فناور و خلاق می‌پیوندد

یزد به جمع شهرهای فناور و خلاق می‌پیوندد

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در آیین رونمایی از پروژه های فناورانه حوزه شهری یزد گفت: با تغییر رویکردها و ظهور فناوری‌های جدید، تحولات جدی شهری در پیش است و شهرها در آینده نه چندان دور در حوزه هایی چون آموزش، ارزش آفرینی و بروز خلاقیت تغییرات اساسی خواهند داشت.
ستاری با اشاره به تحولات روز افزون نظام آموزشی عنوان کرد: ساختار نظام آموزشی با سرعتی فزاینده در حال تغییر است و امروزه آموزش محدود به دوران تحصیل نیست و با تعریف شهر خلاق، آموزش فرایندی مستمر و دائمی شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای خلاق و نوآور بر اساس مدل های نوین آموزشی پایه ریزی می شود، افزود: مهمترین ضعف سیستم آموزشی ما این است که علی رغم تمام پیشرفت ها در تربیت دانشجویان و ظرفیت استعدادهای برتر نتوانسته است آنطور که باید و شاید نقش و دامنه اثر خود را در سرانه تولید ناخالص داخلی به شکلی اثربخش و پررنگ گسترده کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم تغییر نگرش عمومی نسبت به کارکرد شهرها گفت: خوشبختانه تغییر نگرش عمومی در شهر یزد در خصوص کارکرد شهرها می تواند زمینه ارائه شکلی نوین از خدمات را متناسب با نیازهای جامعه با بهره گیری از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را فراهم کند.
ستاری با اشاره به ضرورت حرکت شهرها به سوی خلاق شدن و نقش آن در شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه افزود: نقش آفرینی سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه استارتاپ ها، تعریف سرمایه گذاری خطرپذیر به‌عنوان راه حمایت از کسب و کارهای نوپا، ایجاد مراکز داوری و شتاب‌دهنده‌ها و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده برای ایجاد ارزش افزوده و مهمتر از همه عدم دخالت دولت در روند این کسب و کارها از مهمترین زمینه های شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به شمار می رود.
بستری جامع برای ارائه خدمات شهری
طرح فناوران یزد کارت که با حضور معاون علمی رئیس جمهور رونمایی شد، بر پایه زیرساختی مشترک برنامه ریزی شده و این سایت بستری ایجاد کرده است تا با مشارکت شهروندان، خدمات گوناگون شهری در دانشگاه جامع واحد کارآمد ارائه شود.
این طرح زیرساختی بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که می توان با استفاده از آن به صورت گسترده از خدمات بهره مند شد. از جمله مهمترین مزایای یزدکارت می توان به کاهش اتلاف وقت شهروندان در پرداخت هزینه خدمات خرد و کلان شهری مانند کرایه اتوبوس، تاکسی ها پارکینگ های درون شهری و برون شهری و دیگر مراکز شهروندی همچون فرهنگسراها و مراکز تفریحی شهر اشاره کرد.
سامانه جامع شهربین، یکی دیگر از طرح های رونمایی شده در این مراسم بود که به منظور حل مشکلات شهروندی با مشارکت شهروندان در اطلاعات طراحی شده است.
کمک به رشد فعالیت های دانش بنیان با توافق سه نهاد اثرگذار
در ادامه این مراسم توافق نامه همکاری سه جانبه راه اندازی مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهر یزد، میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری و پارک علم و فناوری یزد منعقد شد.
این توافق نامه سه جانبه، با هدف سرعت بخشیدن به انجام امور مرتبط با بکارگیری فناوری‌های نوین در شهرداری، توسط محمود شیخ زین الدین؛ معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری، مهدی جمالی نژاد؛ شهردار و داریوش پورسراجیان؛ رئیس پارک علم و فناوری یزد به امضا رسید.
براساس این توافق نامه، راه اندازی مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهری شهرداری یزد که در این توافق نامه مرکز نامیده می شود در دستور کار حمایتی و مشارکتی این سه نهاد قرار می گیرد.
راه اندازی مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهری با استفاده از فضا، امکانات پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی و خدمات پشتیبانی پارک و شهرداری یزد به منظور تولید، توسعه و انتقال فناوری و نهادینه سازی و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان مورد نیاز شهر یزد از محورهای توافق نامه یادشده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com