0  |  0

گسترش فرهنگ کارآفرینی در میان شهروندان پایتخت

گسترش فرهنگ کارآفرینی در میان شهروندان پایتخت

در راستای ایجاد و ارتقا و زیست‌بوم کارآفرینی فناورانه و اشاعه فرهنگ کارآفرینی و تسهیلگری در فرایندهای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق در شهر تهران، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی امضا شد.
این تفاهم‌نامه با التفات به سند بالادستی 1404 (چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران) و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، همکاری جهت اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بستر حوزه‌ها و محله‌های شهر تهران (محله‌های 22 گانه) و حمایت از آموزش مفاهیم و فنون کسب‌وکار به شرکت‌های نوپا (استارتاپ) و ایجاد تسهیل در فرآیند سرمایه‌گذاری، از طریق بسترسازی، جریان‌سازی و نهادسازی، به منظور شکوفایی زیست‌بوم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در پایتخت جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
اهداف این تفاهم‌نامه که میان شهرداری تهران و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی امضا شد شامل بسط و اشاعه فرهنگ کارآفرینی در میان شهروندان پایتخت و کمک به شکوفایی اشتغال مولد و پایدار در بخش خصوصی؛ رفع معضلات و مشکلات حوزه‌های شهری از طریق شناسایی و شکل‌دهی تیم‌های استارتاپی و خلاق؛ بسترسازی و تسهیلگری موردنیاز برای ایجاد و رشد شتاب‌مند استارتاپ‌های مردمی است.
از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به تأمین فضا و بسترهای مورد نیاز برای ارائه و شناسایی ایده‌های نو در فضای کسب و کار؛ تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از طریق ایجاد نهادهای حاکمیتی لازم برای رشد و شتاب‌دهی به امر رشد استارتاپ‌ها؛ دستیابی به فضای ساختارمند شکل‌گیری، شکوفایی و پایداری استارتاپی در تهران؛ تبدیل تهران به شهر شکوفا در حوزه نوآوری و کارآفرینی و رفع معضلات شهری اشاره کرد.
موضوعاتی که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است شامل تسهیلگری، پشتیبانی و تأمین امکانات مورد نیاز جهت برگزاری مستمر و مداوم رویدادهای استارتاپی؛ ایجاد بستر مناسب برای برگزاری مستمر و مداوم نشست‌های تخصصی و جشنواره سالانه استارتاپی مناطق 22 گانه تهران و جایزه شکوفایی شهر تهران؛ ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی به استارتاپ‌ها و ایده‌های برتر؛ پشتیبانی همه‌جانبه و مجدانه در امر تأسیس و تجهیز مراکز نوآوری و شکوفایی با سیاست‌گذاری و نظارت شورای راهبری متشکل از ستاد و شهرداری و با حمایت و مدیریت بخش خصوصی متخصص در شهر تهران می‌شود.
همچنین می‌توان از موضوعاتی چون حمایت از تأسیس و استقرار شتابدهنده‌ها در مراکز نوآوری و شکوفایی؛ پشتیبانی همه‌جانبه و تسهیل مجدانه در امر تأسیس و تجهیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با سیاست‌گذاری و نظارت شورای راهبردی متشکل از ستاد و شهرداری و با حمایت و مدیریت بخش خصوصی متخصص در شهر تهران به عنوان موارد مورد توجه در تفاهم‌نامه مذکور یاد کرد.
نحوه اجرای تفاهم‌نامه
به منظور تحقق و اجرای مفاد این تفاهم‌نامه، یک شورای راهبری متشکل از رییس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، و یک نماینده از هر یک از طرفین که پس از امضای این تفاهم‌نامه معرفی خواهند شد، تشکیل می‌شود.
همچنین کمیته اجرایی متشکل از نمایندگان طرفین تفاهم‌نامه (دو نفر از هر طرف) در محل شهرداری یا ستاد تشکیل می‌شود که پس از ارائه گزارش‌ها و نظرات کارشناسی کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی، تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. تصمیمات این کمیته در چارچوب این تفاهم‌نامه موردقبول طرفین است.
تصمیم‌گیری‌های نهایی مربوط به تفاهم‌نامه پس از بررسی در کمیته اجرایی و پس از تأیید شورای راهبری قابل اجرا است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com