0  |  0

30 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش سلامت فعال هستند

30 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش سلامت فعال هستند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جواندکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری که  در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بالاترین گردش مالی و اشتغال را شرکت‌های دانش بنیان بخش سلامت برای تحصیل کرده‌ها و فارغ‌التحصیلان فراهم کرده است. این شرکت‌ها بیشتر در بخشهای دارویی و تجهیزات پزشکی فعالیت‌ می‌کنند که در مقایسه با استانداردهای جهانی چیزی کم ندارند همچنین در خصوص تجهیزات یک بار مصرف در بالاترین کیفیت قرار دارند و این شرکت‌های تولید کننده در زمان قبل از تحریم به روسیه و کشورهای اروپایی صادرات داشتند. این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد تا بتوانیم اشتغال را در این بخش افزایش دهیم. 
وی ادامه داد: وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص آمار شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: تا شهریور ماه 1394 حدود هزار و 700 شرکت توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واجد شرایط  دانش‌بنیان در سه دسته دانش‌بنیان صنعتی، دانش بنیان تولیدی، دانش‌بنیان نوپا شناخته شدند که از این میان 443 شرکت، شرکتهای دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت هستند. 
ملک‌زاده در رابطه با تعداد این شرکت‌ها در استانهای کشور افزود: بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت در استانهای تهران، اصفهان و البرز به ترتیب با 190، 53  و 21 شرکت‌ هستند همچنین در حدود 250 شرکت در حوزه سلامت تقاضای خود را برای ارزیابی به سامانه تشخیص صلاحیت دانش‌بنیان ارسال کردند و در انتظار بررسی و ارزیابی هستند که چیزی در حدود 200 شرکت با توزیع 122 شرکت در زمینه فناوری زیستی، 62 شرکت در زمینه دارو و 29 شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی هستند. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رابطه با گردش مالی ده شرکت دانش‌بنیان برتر حوزه سلامت افزود: جمع گردش مالی کل 443 شرکت دانش‌بنیان حدود 2 هزار و 200 میلیارد ریال می‌باشد که چیزی در حدود 95 درصد آن مربوط به 10 شرکت برتر این حوزه است. از میان این 10 شرکت برتر 6 شرکت در زمینه دارو و 4 شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی فعال هستند و سایر حوزه‌های فناوری سلامت مانند فناوری زیستی ، مهندسی بافت و IVD در میان 10 شرکت برتر قرار ندارد. 
وی ادامه داد: سهم کل بازار دارویی کشور به تنهایی 10 هزار میلیارد تومان است و بازار تجهیزات پزشکی با 1.7 میلیارد دلار یعنی چیزی در حدود 5.8 هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی و تجهیزات پزشکی 2.1 هزار میلیارد تومان می‌باشد که سهم حدود 40 درصدی بازار را شامل می‌شود. بر اساس آمار سازمان غذا و دارو 50 درصد بودجه طرح تحول نظام سلامت صرف تهیه دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود که نشان دهنده بازار بزرگ برای شرکت‌های دانش  بنیان فعال در این حوزه است. 
ملک زاده در خصوص نیروی انسانی متخصص مشغول به کار در این 10 شرکت برتر تصریح کرد: تعداد نیروی انسانی شاغل در 10 شرکت برتر در حوزه سلامت در مجموع به تعداد 4 هزار و 434 نفر می باشد که تعداد هزار و 303 نفر آنها با 30 درصد سهم کل نفرات مربوط به این 10 شرکت برتر می‌باشد. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص فعالیت‌های این معاونت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت‌، فعالیت‌های زیادی انجام گرفته که می‌توان به مواردی همچون همکاری نزدیک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه استفاده از کارگزار تخصصی ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت،  برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه آموزش و کمک به شرکت‌های دانش بنیان در تبدیل ایده به محصول و حرکت به سمت تجاری سازی ایده‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی ، همکاری نزدیک با صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه ارزیابی و تسریع فرآیند، دریافت‌ حمایت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی بسته‌های حمایتی در زمینه کسب مجوزها و استانداردهای بین المللی با هدف صادرات محصولات دانش بنیان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان غذا و دارو با هدف تشکیل کارگروه مشترک به منظور بررسی و حل مشکلات فن‌آوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کسب مجوز و استانداردهای مرتبط و مورد نیاز اشاره کرد. 

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com