0  |  3

۴ نوع تصمیم‌گیری برای موفقیت در کسب و کار

۴ نوع تصمیم‌گیری برای موفقیت در کسب و کار

تصمیم‌گیری خوب و منطقی در موفقیت کسب‌وکارتان بسیار حایز اهمیت است. اولین گام در اخذ تصمیمی منطقی، این است که درک کنیم تمام تصمیمات با هم برابر نیستند. تصمیمات را از دو بعد متفاوت نگاه کنید: اهمیت و فوریت. تصمیمی مهم تلقی می‌شود که بتواند تأثیر قابل‌توجهی بر کسب‌وکار یا زندگی فردی داشته باشد. تصمیم فوری، تصمیمی است که باید بلافاصله اتخاذ کنید و زمانی برای بررسی بیشتر در اختیار ندارید.

اگر این دو بعد را با هم در نظر بگیرید، چهار نوع تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود که نحوه برخورد با هر کدام از آن‌ها متفاوت است. در ادامه باهم انواع این تصمیمات را بررسی می‌کنیم:

۱. تصمیماتی که نه فوری هستند و نه مهم:

اقدام نکنید: در نظر داشته باشید، اگر اقدامی نه فوری است و نه مهم؛ ممکن است اصلا نیازی به انجام آن نباشد.

محول کردن کار به دیگران: چنین تصمیمی فرصتی را برای مدیر فراهم می‌کند تا زیردستان را در مورد چگونگی تفکر در تصمیم‌گیری راهنمایی کند.

مراقب دگردیسی (جهش‌های غیرمنتظره) باشید: هیچ تصمیمی را به تأخیر نیندازید، مگر اینکه فوریت و شرایط؛ این‌گونه بطلبد.

۲. تصمیماتی که فوری هستند، ولی مهم نیستند:

بیش از حد تحلیل نکنید: ازآنجاکه این تصمیمات مهم نیستند، صرف فرایندی طولانی برای تصمیم‌گیری معنی ندارد. در بعضی موارد؛ هزینه زمان صرف شده برای تحلیل تصمیم‌گیری می‌تواند هزینه تصمیم اشتباه را بیش از حد افزایش دهد.

از اصول استفاده کنید: قوانین، دستورالعمل‌ها و اصول می‌تواند راهی عالی برای تصمیم‌گیری سریع و کارآمد باشند. اطمینان حاصل کنید که تصمیمات اخذ شده باارزش‌های سازمان، سازگاری داشته باشد.

به حرف دل‌تان گوش دهید: به‌عنوان فردی باتجربه در کسب‌وکار، شما قدرت قضاوت خوبی دارید، نترسید و از این قدرت استفاده کنید.

 ۴ نوع تصمیم‌گیری برای موفقیت در کسب و کار

۳. تصمیماتی که هم فوری هستند و هم مهم:

فوریت را کاهش دهید: در نظر داشته باشید که آیا می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا برای تصمیمات مهم، زمان بخرید؟

گزینه‌ها را باز نگه‌دارید: گزینه‌هایی را انتخاب کنید که به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهند.

با متخصصین مشورت کنید: متخصصان افرادی هستند که بینشی فوری و قابل اتکا دارند و می‌توانند در ادامه‌ی مسیر به‌درستی راهنمایی‌تان کنند.

۴. تصمیماتی که مهم هستند، ولی فوری نیستند:

مشکلات حقوقی را شناسایی و با آن‌ها مقابله کنید: حل مشکلات پیچیده نیاز به پرسیدن سؤالاتی دارد که پاسخ آن‌ها نیز نسبتاً ساده است. پاسخ به این سوال‌ها شما را در حل مسائل پیچیده به‌سادگی هدایت می‌کند.

دقت داشته باشید: وقتی با تصمیمی بزرگ مواجه می‌شوید، از احساسات‌تان پیروی نکنید. دو سؤال مهم از خود بپرسید: در قدم بعدی می‌خواهم چه کنم؟ برای اینکه با احتمال بیشتری به هدف برسم باید چه اقداماتی انجام دهم؟

از ابزارهای تحلیلی مناسب استفاده کنید:  برای تصمیم‌هایی که اهمیت دارند اما فوری نیستند، استفاده از ابزارهای تصمیم‌گیری می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. زمان لازم برای استفاده از این ابزارها وجود دارد و هزینه انجام این کار نیز توجیه‌پذیر است.

به‌دنبال مشاورین متخصص باشید: هر زمان که با تصمیم مهمی مواجه شدید، کمک گرفتن از کارشناسان و متخصصان، ایده‌ی خوبی است.

قبل از اجرا، با تصمیم‌تان زندگی کنید: به‌تمامی جوانب و ابعاد تصمیم‌تان در زمان حال و آینده فکر کنید.

تصمیم‌گیری بسیار مهم است. درک نوع تصمیمی که با آن روبرو هستید و پاسخ مناسب به آن، کمک می‌کند تا اثربخشی‌تان را در کسب و کار افزایش دهید.

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com