0  |  4

۵ عادت بد در تصمیم‌گیری که می‌تواند کسب‌وکارتان را نابود کند

۵ عادت بد در تصمیم‌گیری که می‌تواند کسب‌وکارتان را نابود کند

یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که به‌عنوان کارآفرین بازی می‌کنید، نقش «تصمیم‌گیرنده» است. خوب است که بتوانید به تیمی از مشاوران سازمان‌تان اعتماد کنید و با توجه به اطلاعات آنها و گزینه‌هایی که در اختیار دارید، بهترین تصمیم ممکن را اخذ کنید. مسوولیت تنظیم دستورالعمل‌های مهم و برقراری هرگونه ارتباط هنگام برنامه‌ریزی برای کسب‌وکارتان برعهده شماست.

ممکن است در تصمیم گیری مانند هر مهارت دیگری ابتدا کمی بی‌تجربه باشید، در نتیجه عملکردتان چندان تعریفی نخواهد بود. اما اگر بتوانید به تدریج عادت‌های بدتان را از بین ببرید و شیوه‌های مثبت را جایگزین کنید، خودتان را برای موفقیت آماده کرده‌اید.

این پنج عادت تصمیم‌گیری، از بدترین‌ها هستند، بنابراین اگر پس از خواندن این مطلب نشانه‌هایی از وجود چنین عادت‌هایی در خودتان یافتید؛ سریعاً برای پیشگیری اقدام کنید:

1. تصمیم‌گیری بدون انجام تحقیق و بررسی

تقریباً قبل از هر تصمیمی باید تحقیق کنید. از انتخاب بازار هدف کسب‌وکارتان گرفته تا ارایه خدمات تخصصی جدید برای مشتری؛ همه و همه نیازمند تحقیق و پژوهش است. مدت زمان و تلاش‌تان برای تحقیق و بررسی‌، قطعاً باید متناسب با مقیاس تصمیم‌تان باشد. بدیهی است، برای تصمیمات مهم شرکت نسبت به تصمیمات ساده‌تری مثل صرف ناهار با مشتری جدید نیازمند تحقیق و تلاش بیشتری هستید.

با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری آن‌ها را مدنظر داشته باشید، ازجمله محیط فعلی، هزینه‌ها، ریسک‌ها و نتایج بالقوه‌شان، همچنین تجربه حاصل از نتیجه تصمیمات مشابه در گذشته. هنگامی‌که به این موارد توجه کنید می‌توانید تصمیم‌گیری بسیار آگاهانه‌تری را انجام دهید

2. تصمیم‌گیری براساس غریزه

بعضی از کارآفرینان، موقعیت رهبری را براساس کاریزما و شهودشان به‌دست آورده‌اند. آن‌ها به کارآفرین تبدیل‌ شده‌اند، زیرا احساس کرده‌اند که می‌توانند این کار را به‌سادگی انجام دهند.

این نوع کارآفرینان به‌طورکلی روحیه خیلی خوبی دارند، اما نمی‌توانند در بلندمدت در این نقش باقی بمانند. مشکل اینجاست که آنها پایه و اساس کارآفرین شدن را که شامل مهارت؛ دانش و تجربه کافی است؛ در اختیار ندارند. حتی کارآفرینان تاکتیکی و منطقی هم گاهی از مشکل «غریزه» رنج می‌برند. درحالی‌که در بعضی موارد، غریزه می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بین دو گزینه نسبتاً قابل‌ مقایسه کمک کند، اما اگر منطق و توصیه‌های صحیح را مدنظر بگیرید، در درازمدت، استراتژی بهتری خواهید داشت.

۵ عادت بد در تصمیم‌گیری که می‌تواند کسب و کارتان را نابود کند

3-به تعویق انداختن فرایند تصمیم‌گیری

بعضی از کارآفرینان در هنگام مواجهه با تصمیمات دشوار، آن‌ها را تا حد امکان به تعویق می‌اندازند. به‌عنوان‌مثال، اگر کارآفرین در نظر دارد تا کارمندی را اخراج کند، تصمیم‌اش را به تعویق می‌اندازد. زیرا این تصمیم برای او سخت است. فکر می‌کند با گذشت زمان شاید بتواند با دست‌یافتن به اطلاعات بیشتر، آسان‌تر تصمیم‌گیری کند. با این حال، کارمند مخرب که سه ماه بیشتر در شرکت باقی‌مانده است؛ به همان میزان خسارت بیشتری به کارآفرین وارد خواهد کرد.

لازم نیست تصميمات فوری اتخاذ کنید، اما توجه داشته باشید که چنین تصمیم‌گیری بهتر از آن است که تصمیمات دارای اولویت را به تعویق بیندازید. در بیشتر موارد، گرفتن تصمیمی که چندان ایده‌آل ما هم نیست، بهتر از هیچ است.

4- تکیه داشتن برنظرات دیگران هنگام تصمیم‌گیری

به‌عنوان رهبر کسب‌وکار هنگام انتخاب گزینه‌های مهم برای تصمیم‌گیری، بهتر است با شرکا، سرمایه‌گذاران، مربیان، کارمندان‌ و حتی دوستان و خانواده‌تان مشورت کنید. با این حال، هرگز نباید صد در صد به نظرات دیگران اعتماد کنید.

اگر با کسی مشورت کرده و سپس بلافاصله تصمیم بگیرید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که بیش از حد به نظرات افراد متکی هستید. فراموش نکنید موضوع، کسب‌وکار شماست و درنهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید و پای عواقب کارتان بایستید.

5- اجتناب از تصمیمات ناخوشایند و پرزحمت 

ممکن است مجبور به اخذ تصمیماتی شوید که چندان خوشایندتان نیست. شاید مجبور باشید افرادی را که دوست‌شان دارید اخراج کنید یا برعکس با کسانی که تمایل ندارید، همکاری کنید. حتی ممکن است شاهد کاهش مالی قابل‌توجهی باشید.

اغلب کارآفرینان جدید تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که در کوتاه مدت از زحمت و دشواری کمتری برخوردار باشد. اجتناب از زحمت در کوتاه مدت هرگز ایده‌ی خوبی نیست. در بسیاری از موارد، زحمت در کوتاه مدت بایستی متضمن نتایج بلندمدت باشد.

تصمیمات «خوب» و «بد» نمی‌تواند براساس نتایج نهایی‌شان تعریف شوند. درعوض، کیفیت تصمیم باید بر اساس مقدار و نوع تلاش تصمیم‌گیرنده تعیین شود. توجه داشته باشید که ممکن است تصمیم «بد» به نتیجه خوبی برسد و تصمیم «خوب» با نتیجه بدی تمام شود. با این حال، در طول زمان، تصمیمات «خوب» همیشه از تصمیمات «بد» بهتر بوده است، بنابراین باید سعی کنیم تا این عادت‌های بد را از بین ببریم و به‌طور پیوسته روند صحیح تصمیم‌گیری را دنبال کنیم.

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com