1  |  6

۱۰ ریسکی که هر کارآفرین در مسیر کارآفرینی‌ با آن مواجه می‌شود

۱۰ ریسکی که هر کارآفرین در مسیر کارآفرینی‌ با آن مواجه می‌شود

هر کسب‌وکاری، بزرگ یا کوچک، در معرض ریسک و خطراتی قرار دارد. ریسک جز جدایی‌نا‌پذیر هر کسب و کار است. تغییرات به سرعت اتفاق می افتند و فشار زیادی بر کارآفرینان برای بهبود به‌موقع مهارت‌ها و فایق آمدن بر این خطرات وجود دارد. کارآفرینان برای اینکه بتوانند به‌موقع بر این ریسک‌ها غلبه کنند، باید درک درستی از آنها داشته باشند.

در این مطلب، ۱۰ مورد از رایج‌ترین ریسک‌هایی که هر کارآفرین ممکن است در طول مسیر کارآفرینی‌اش با آن مواجه ‌شود را بیان می‌کنیم:

۱. ریسک رقابتی:

ریسک رقابتی، نشان‌دهنده میزان تهدید رقبا است. هر کسب‌وکاری حتی در شرایط انحصار هم با رقابت مواجه است، زیرا جایگزین‌ها به راحتی وارد بازار می‌شوند. بنگاه‌های جدید با ریسک بالایی روبه‌رو هستند، زیرا باید با شرکت‌های قدیمی‌تر رقابت کنند. با این حال، کسب‌وکارهای معتبر نیز از این خطر مصون نیستند.

به منظور به حداقل رساندن این خطر، باید تحلیل SWOT مناسب انجام شود (تطابق نقاط قوت و ضعف داخلی با فرصت‌ها و تهدیدات خارجی) و استراتژی‌هایی برای مقابله با رقبا طراحی شود.

۲. ریسک تکنولوژیک:

هر کسب‌وکاری با توجه به اینکه در چه مرحله‌ای از توسعه قرار دارد، با ریسک تکنولوژی مواجه می‌شود. این خطر شامل تغییر در فناوری است که با سرعت زیادی هم اتفاق می‌افتد. برای کارآفرینان دشوار است که بتوانند روند رشد فناوری را در آینده به درستی ارزیابی کنند.

راه‌حل مناسب در این راستا، برنامه‌ریزی کردن با نگاهی رو به فرداست. به طوری که شما بتوانید کسب و کارتان را در زمان مشخص با تکنولوژی جدید هماهنگ کنید.

۳. ریسک سیاسی و حقوقی:

این خطر در همه‌جا وجود دارد اما شدت آن در مورد کسب‌وکارهایی که در محیط‌های مبهم اجرایی می‌شوند، بیشتر است. این مورد شامل تغییر سناریوی سیاسی مثل تغییرات در قوانین و مقررات است. احتمال مواجه شدن با چنین ریسکی برای شرکت‌های چند ملیتی بسیار زیاد است. زیرا آن‌ها نه‌تنها باید نگران وضعیت سیاسی و حقوقی کشورشان باشند؛ بلکه همین دغدغه را در کشورهای مقصد هم دارند.

راه‌حل مناسب در این راستا این است که شرکت‌ها راهکارهای انعطاف‌پذیری داشته باشند تا در صورت تغییرات در سیاست‌های دولتی، بتوانند کسب و کارشان را با تغییرات هماهنگ کنند.  

۴. ریسک اقتصادی:

مثال خوبی از این نوع ریسک، رکود اقتصادی اخیر است که در سطح جهانی دیده می‌شود. این خطر شامل تغییرات در چرخه‌ی رونق و رکود اقتصادی است و سطح تأثیر بالایی نیز دارد. این ریسک نمی‌تواند به درستی پیش‌بینی شود و باید در مرحله برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد.

ریسک‌های کارآفرینان

۵. ریسک مالی:

ریسک مالی، نشان‌دهنده خطر ورشکستگی است. کارآفرینان باید دارای شم اقتصادی مناسبی باشند تا بتوانند میزان این ریسک را کاهش دهند. آن‌ها برای اتخاذ تصمیمات درست مالی، باید بتوانند پیش بینی درستی از عرضه و تقاضا داشته باشند و جریانات نقدی را به‌درستی مدیریت کنند.

هر تصمیم -بزرگ یا کوچک- تأثیر قابل‌توجهی بر سود و وضعیت مالی شرکت دارد و به همین دلیل باید بسیار مراقب باشیم.

۶.ریسک سرمایه انسانی:

سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موفقیت کسب‌وکار را رقم می‌زند. مهارت اصلی کارآفرینان این است که می‌توانند کارکنان را در مسیر درست هدایت کنند. نیروی انسانی برای سیستم به منزله ستون فقرات برای بدن است. هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون حمایت کارکنانش اهداف خود را دنبال کند. در هر کسب و کاری، کارمندانی کلیدی وجود دارد که تصمیماتی مهم و تعیین‌کننده می‌گیرند.

ریسک‌هایی که از طرف نیروی انسانی ایجاد می‌شود، در مواردی می‌تواند قابل کنترل باشد. مثلاً بسیاری از کارکنان ممکن است با انگیزه‌های مالی مثل افزایش حقوق متقاعد شوند. با این حال، مشکلاتی مثل کارمندی با بازده کم و عملکرد پایین به راحتی قابل‌حل نیستند.

۷. ریسک استراتژیک:

 شرکت‌ها همواره برنامه‌ای برای پایداری و ثبات کسب و کارشان در آینده ‌دارند، اما همیشه احتمال وقوع اشتباه وجود دارد. چراکه آینده نامعلوم است و نمی‌توان آن را به‌درستی پیش‌بینی کرد. درصورتی که استراتژی اعمال شده، راهکار مناسبی نباشد، جبران آن راحت نیست زیرا زمان و سرمایه قابل توجهی برای آن هزینه شده است.

کارآفرینان باید پیش‌بینی‌‌هایی داشته باشند تا بتوانند به‌درستی برنامه‌ریزی کنند. البته ممکن است کارآفرین در مورد هر جنبه‌ای از کسب‌وکار دانش نداشته باشد، ازاین‌رو باید از بخش‌های مربوط به حوزه فعالیتش مشاوره و راهنمایی بگیرد.

۸. ریسک بهداشت و ایمنی:

این خطر شامل نحوه عملکرد کسب‌وکار است. این وظیفه کسب‌وکار است که محیط کاری مناسب را برای کارکنان‌اش فراهم کند تا به هیچ‌وجه با ریسک‌های ایمنی و بهداشتی مواجه نشوند.

اگر شرکت نتواند این کار را انجام دهد، ممکن است کارکنان هنگام کار دچار جراحت و مشکل شوند و همین امر می‌تواند به دعوی شکایت از شرکت ختم شود.

۹. ریسک زیست محیطی:

اغلب خطراتی که در این دسته قرار می‌گیرند، خارج از کنترل ما هستند. ریسک‌های زیست محیطی عبارتند از: بلایای طبیعی مانند، سیل، زلزله، خشک‌سالی و .... علاوه بر این، کمبود منابع طبیعی هم در این دسته قرار می‌گیرند.

بهترین گزینه برای غلبه بر چنین ریسکی این است که قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار،  درمورد احتمال بروز بلایای طبیعی در آن منطقه تحقیق و بررسی‌‌های لازم را انجام دهیم.

۱۰. ریسک عملیاتی:

ریسک مربوط به رویه‌های اداری، ریسک عملیاتی نامیده می‌شود. چنین ریسکی شامل سیستم‌های اطلاعاتی منسوخ‌شده، زنجیره تأمین ضعیف، نگهداری نامناسب و ... است. این مشکلات باعث می‌شود سوابقی ضعیف از برند شرکت در ذهن مخاطبان‌ کسب و کارتان ایجاد شود.

باید درک کرد که ریسک بخشی از کسب‌وکار است و نمی‌توان آن را به‌طور کامل حذف کرد. با این حال، هر کارآفرین باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن ریسک و عواقب آن انجام دهد.

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.renegadeentrepreneurs.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com