0  |  0

ایران در سال 2017 رهبر نوآوری در منطقه شد

ایران در سال 2017 رهبر نوآوری در منطقه شد

علی ملکی روز پنج شنبه در دومین جشنواره محصول برتر ایرانی در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: با وجود کسب مقام رهبر نوآوری در سطح منطقه اما در جهان رتبه 75 را دارا است که البته در چهار تا پنج سال گذشته رتبه 100 را داشته و نسبت به آن 25پله صعود کرده است.
وی اظهار کرد: تهیه این گزارش از سال 2012 در دنیا با همکاری سه مجموعه از جمله سازمان مالکیت فکری جهانی و دو نهاد علمی دیگر آغاز شد که تلاش آن مقایسه کشورها در زمینه شاخص های نوآوری با هم است که در این روند 81 شاخص را رصد می کند.
وی با اینکه در فرآیند رشد اقتصادی کشورها فاکتورهای مهم مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: در فرآیند رشد اقتصادی کشورها در گذشته عمده کشورهای صنعتی آنهایی بودند که نفت خام و یا محصولات خام خود را به دیگر کشورهای دیگر صادر می‌کردند که اگر در این مرحله موفق عمل می کردند می توانستند از این مرحله خارج شوند که کشور ما از سال 1340 تا 1350 مرحله اول را آغاز کرده و همچنان هم ادامه دارد.
وی افزود: در مرحله بعدی کشورها می توانند بدون آسیب به محیط زیست و محیط اطراف خود رشد پایدار داشته باشند که در این مرحله در واقع وارد فرایند نوآوری می شوند و می توانند کشور خود را به پیشرفت برسانند اما متاسفانه مطالعات نشان می دهد ما در این مرحله در سطح کلان آن متوقف شده ایم.
وی با بیان اینکه مطالعات بر فرایند نوآوری در دنیا حدود 50 سال است آغاز شده گفت: نوآوری یکی از اصلی ترین عوامل رشد بلند مدت کشورها است که بر این اساس 60 تا 70 درصد رشد بلند مدت کشورها را به توان کشورها در نوآوری اختصاص می دهند.
ملکی با بیان اینکه در زمینه نوآوری در کشور کارهای زیادی صورت گرفته افزود: رتبه کشور در شاخص جهانی نوآوری در پنج سال گذشته از 104 به 74 رسیده است در واقع 19 پله صعود داشته است، همچنین در رکن سرمایه انسانی و تحقیقاتی 9 پله صعود داشته ایم اما در زمینه زیرساخت ها 11 پله تنزل را نشان می دهد.
وی با اشاره به هزینه بر بودن و ریسکی بودن نوآوری گفت: لازمه موفقیت در این امر این است که شرکت ها بتوانند با دانشگاه ها همکاری کنند که متاسفانه در این بخش در کشور موفق نیستیم و آمارها نشان می دهد این مساله به عنوان یک مانع در کشور شناخته شده است.
عضو هیات علمی پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: مشکلات نوآوری ما بحثی بیرون از ساختار نظام علم و فناوری کشور است، محیط کشور هنوز آنطور که باید مشوق نوآوری نیست ضمن اینکه باید برای همکاری بین شرکت ها، دانشگاه ها و خارج از کشور بیشتر سرمایه گذاری کنیم.
وی گفت: این مشکل بزرگی است که شرکت‌ های ما نمی ‌خواهند از دانش فارغ ‌التحصیلان بهره ببرند و فکر می‌کنند با فرآیند های درونزای خود می ‌توانند پیشرفت داشته باشند که این یک باور غلط است.
دبیر علمی جشنواره محصول برتر ایرانی با بیان اینکه آموزش ابتدایی کشور عملکرد مناسبی را در حوزه فناوری و خلاقیت انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: این درست است که در حوزه آموزش عالی کشور توانسته موفقیت های خوبی را در حوزه نوآوری و خلاقیت کسب کند، اما متاسفانه آموزش ابتدایی ما به این میزان پیشرفت نداشته است.
دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با همکاری و تلاش دانشگاه صنعتی شریف و حمایت ستاد توسعه فرهنگ ، علم و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشکده سیاست گذاری علم ، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف ، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت آموزش و پژوهش وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com