0  |  0

حمایت و سرمایه گذاری دو عامل ترویج و توسعه علوم شناختی در ایران

حمایت و سرمایه گذاری دو عامل ترویج و توسعه علوم شناختی در ایران

به اعتقاد محققان بین المللی زمینه های رشد و ارتقای دانش و تحقیقات علمی درسال های اخیر به رغم هیاهو و جنجال های محافل مختلف بیگانه مبنی برفرار مغزها از ایران بطور چشمگیری در فضاهای تخصصی و دانشگاهی ایران گسترش یافته و این امر نشانگر حمایت، سرمایه گذاری و نقش آفرینی نهادها و ستادهای توسعه علوم و فن آوری ها درایران است.
محققان بین المللی که به تازگی از مراکز دانش بنیان و تحقیقاتی کشورمان بازدید و با مسوولان ایران گفت و گو کرده اند بر این باورند که رشد علمی و دانش در ایران در مقایسه با سایر کشورها بویژه کشورهای منطقه درجایگاه برتری قرار دارد و اساتید و دانشمندان ایرانی از چهره های موفق در حوزه های تخصصی و علوم شناختی شناخته می شوند.
حمایت و سرمایه گذاری برای ارتقای دانش
مختصصان بین المللی حوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب، فعالیت های محققان و متخصصان ایران در ارتباط با پروژه های علمی را چشمگیر توصیف می کنند و حمایت و سرمایه گذاری برای ارتقای دانش و گسترش آن در جامعه ایران را گامی در مسیر پیشرفت و دستیابی به خلاقیت ها، ابداعات و راهکارهای مناسب برای درمان و مقابله با بیماری ها می دانند.
رشد فزاینده دانش وت حقیقات علمی در ایران سبب علاقه مندی متخصصان و محققان بین المللی برای گسترش و تقویت همکاری ها با همتایان ایرانی شده است بطوریکه آنان در جریان بازدید ها و گفت و گوهای خود ، با اذعان به دانش و تجارب بالای اساتید و دانش پژوهان ایرانی، خواستار بهره گیری از ذخایر علمی کشورمان شده اند.
"دنیس ولاکیوس " عضو ارشد مرکز درمانی "ملبورن " استرالیا ، تلاش های اساتید ، محققان و دست اندرکاران حوزه های علوم شناختی و تحقیقاتی دریافتن راهکارها و شیوه های درمان موثر بیماری ها را قابل ستایش خواند و خواستار همکاری و تبادل تجربیات با محققان ایرانی برای اجرای طرح های مشترک تحقیقاتی در حوزه های مرتبط با علوم شناختی شد.
" فابریک والیوس "مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه "پیکاردی ژول ورن " فرانسه نیز از دیگر محققان بین المللی، گسترش همکاری ها با اساتید ایرانی درحوزه های علوم شناختی را طلب کرد و توان مندی ها و دانش مختصصان ایرانی درزمینه های علوم شناختی و درمان بیماری ها با استفاده از شیوه های علمی را بیانگر توجه وافر به ارتقای دانش علمی درایران دانست.
رشد چشمگیر دانش و تحقیقات در ایران به رغم تبلیغات و جنجال های خصمانه
رشد چشمگیر دانش و تحقیقات در ایران به رغم تبلیغات و جنجال های خصمانه بیگانگان درارتباط با فرارمغزها و افت دانش در کشورمان ،موجب شده است تا این محقق فرانسوی با رد موضع گیری های ناعادلانه درارتباط با سطح دانش علمی درایران، ایجاد یک شبکه مشترک از اساتید ایرانی و فرانسوی برای همکاری دراجرای پروژه های تحقیقاتی و کلینیکی در درمان بیماری ها را فرصتی مناسب برای بهره مندی از دانش محققان ایرانی یاد کند.
موفقیت ها و دستاوردهای دانشمندان و محققان ایرانی بویژه درحوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب که با بازتاب گسترده ای در محافل علمی و تحقیقاتی درسطح جهان روبرو شده است، تمایل برای استفاده از دانش ، تجارب و یافته های متخصصان ایرانی را میان صاحبنظران علمی افزایش داده و انتشار مقالات و ایده ها اساتید ایرانی درسطح مراکز آکادمیک و مجلات تخصصی بر دامنه و گستره بهره گیری از این دانش افزوده است.
بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های مراکز علمی ایران
"کارلوس توماس " نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل سطح علمی دانش محققان و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشورمان درحوزه های مرتبط با علوم شناختی را تحسین برانگیز توصیف و بر توسعه و تعمیق همکاری های مشترک و بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های مراکز علمی ایران تاکید کرد.
محقق برزیلی با مثبت ارزیابی کردن حمایت و سرمایه گذاری نهادها و مراکز ایرانی بویژه ستاد توسعه علوم و فن آوری ها شناختی برای توسعه و گسترش علوم شناختی درایران را نشانه شکوفایی استعدادها و یک آینده نگری مثبت درجامعه علمی ایران خواند.
در این میان اساتید ایرانی نیز اعتقاد دارند که ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی از حامیان اصلی رشد علمی در حوزه های گوناگون ازجمله علوم اعصاب ، فن آوری ها و تقویت همکاری های متقابل بین المللی است که با بهره گیری از شیوه های پیشرفته در تسهیل راه های پیشگیری و درمان بیماری مرتبط با حوزه علوم شناختی گام بر می دارد.
رشد فزاینده دانش و تحقیقات در کشور
عباس حق پرست در این زمینه اظهار می کند: سازمان جهانی تحقیقات مغز و اعصاب که کانونی برای ترویج و تحقیق طرح های پژوهشی در حوزه علوم اعصاب شناختی است تاکنون نشست های تخصصی ، تئوری و علمی با حضور متخصصان ایرانی و خارجی در ایران برگزار کرد که این اقدام خود نشانگر رشد فزاینده دانش و تحقیقات در کشورمان است.
در میان مراکز حامی رشد و ارتقای دانش در جامعه ایران ، ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی نقش راهبردی درقبال ترویج و گسترش علوم شناختی و علوم اعصاب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دراین حوزه و نیز کاهش هزینه های درمان و بی نیازساختن کشور از وابستگی ایفا می کند.
مدیر کارگروه ایمپلنت های مغزی بر این بارو است که با حمایت های ستاد علوم شناختی ، ایران در زمره 25 کشور برتر و فعال در حوزه ایمپلنت های مغزی قرار دارد و به اعتقاد مشاور ارشد ستاد علوم شناختی ،ایران جایگاه شانزدهم دانش هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده است.
ستاد علوم شناختی می کوشد با فراهم کردن فرصت ها و بسترهای لازم ، زمینه را برای آشنایی هرچه بیشتر نسل های جوان با حوزه های علم شناختی و علوم اعصاب در کشور فراهم آورد و آینده روشنی را برای گسترش رشته های علوم شناختی در جامعه رقم زند و نسل های جوان ، نخبگان ، محققان و دانش پژوهان قادر باشند با برخورداری از حمایت های این ستاد، راهکارهای مناسب و موثر برای اجرای پروژه های تحقیقاتی، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ارایه دهند، تا ازاین طریق جایگاه جامعه علمی ایران درنزد محافل تخصصی، درمانی وتحقیقاتی بین المللی همچنان درنقطه اوج وشکوفایی باقی ماند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com