0  |  2

۵ چالش پیش‌روی شرکای کسب و کار

۵ چالش پیش‌روی شرکای کسب و کار

اگر برای غلبه بر چالش‌ها و تنش‌های کسب و کارتان به‌دنبال شریک تجاری هستید،‌ باید بدانید همکاری با شریک تجاری می‌تواند چندان ساده نباشد. بهتر است قبل از راه‌اندازی شرکت، تجربه کار با شریک کسب و کارتان را داشته باشید.

در اینجا بعضی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کارآفرینان باید در روابط کاری‌شان با شریک تجاری به آن توجه کنند را بیان می‌کنیم:‌

۱.سبک‌های مختلف مدیریت:

سبک‌های مختلف مدیریتی نوعی چالش محسوب می‌شوند اما قرار نیست شرکای تجاری آن را به منزله مشکلی حل نشدنی تلقی کنند. بعضی از مشارکت‌ها با سبک والدینی پیش می‌روند. به وظیفه‌گرایی، حفظ فاصله و قصد انجام کارها دلالت دارند. سبک‌های مدیریتی در بهترین حالت قوانینی را ایجاد می‌کنند که علاوه بر حفظ و ثبات کسب‌وکار، می‌تواند موجب خوشحالی و رضایت کارکنان شود.

متأسفانه، گاهی اوقات نوعی اختلال به‌وجود می‌آید. برای مثال: ممکن است مدیرعامل از داشتن شریک تجاری خودداری کند، درعین‌حال احساس نیاز به حضور مدیر اجرایی وجود داشته باشد. شرکای تجاری ممکن است نتوانند به یکدیگر یا کارکنان بگویند چه کاری باید انجام دهند و چه کسانی نباید به کسب‌وکار بپیوندند. برای برطرف شدن اینگونه مسایل و برقراری توازن نیاز به صرف زمان و انرژی است.

۲. مشکلات مالی و رعایت انصاف:

چالش دیگری که در مشارکت‌های بسیاری با آن مواجه می‌شویم، مسایل مالی است. باید بدانید در هر تیمی همه چیز 50/50 تقسیم نمی‌شود. اینکه چگونه حقوق صاحبان سهام تقسیم می‌شود؟ سهم شریک دوم چقدر ارزش دارد؟ آیا دستورالعمل‌ها کاملاً برای هر دو طرف روشن است؟ سوالاتی است که باید پاسخ روشنی برای آنها وجود داشته باشد. اینگونه تنش‌ها نباید برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

چالش‌های مشارکت در کسب و کار

۳- تنظیم مرزهای دوستی:

 زمانی که بهترین دوستان، شرکای تجاری هم می‌شوند، احتمالا موقعیت‌های غیرمنتظره‌ بسیاری را تجربه می‌کنند که روابط حرفه‌ای و شخصی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی به خطر می‌اندازد. البته دوستان صمیمی می‌توانند درک کنند که طرف مقابل واقعاً چه می‌خواهد، چگونه باید انگیزه‌اش را تقویت کنند، نقاط قوت و ضعف‌اش چیست و اینکه چگونه هر دو طرف با وجود تفاوت‌ها به دیدگاه مشترکی برسند.

۴- درجه تعهدات نسبت به کسب و کار :

لازم است هدف هرکدام از شرکا از پیوستن به کسب و کار، کاملاً روشن باشد. ممکن است یکی از شرکا فقط برای کسب تجربه به شما ملحق شده باشد و مایل به صرف زمان و فداکاری برای کسب و کار نباشد. شاید بخواهد با شما شراکت کند، ولی کار روزانه خودش را نگه دارد، پول کمتری در کسب و کارتان سرمایه‌گذاری ‌کند و یا واقعا مهارت‌های لازم را برای کاری که به‌ آنها محول می‌شود،‌ نداشته باشد. اگر شریک تجاری‌تان تعهد چندانی نسبت به کسب و کار نداشته باشد، این باعث می‌شود که در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب و کار کند حرکت کنید. شریکی که در ماه اول هیجان‌زده می‌شود ممکن است از ماه هفتم چنین حسی را نداشته باشد.

۵- تنوع در مهارت‌ها و نقش‌ها:

کارآفرینان به‌دنبال شرکایی هستند که حداقل مهارت‌های خودشان را قبل از شروع کسب‌وکارمحک زده باشند، اما اغلب این اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر این آن‌ها کسی را می‌خواهند که کار روزانه خود را ترک کند و تا مدتی با پس‌انداز خود زندگی کنند. البته تعداد کمی از متخصصان مایل به پذیرش چنین ریسکی هستند. برای انتخاب شریک تجاری، توانایی انجام کار سخت برای ساعت‌های طولانی، تمایل و اشتیاق به یادگیری مهارت‌های جدید و سروکار داشتن با ایده‌ها موارد بسیار مهمی است.

حرف آخر اینکه انتخاب شریک کسب و کار مناسب و برقراری ارتباطی موثر با او به اندازه انتخاب زوجی مناسب برای ازدواج اهمیت دارد. با درک چالش‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، می‌توانید آمادگی بیشتری برای انتخاب شریکی مناسب در کسب و کارتان داشته باشید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر در مورد «مشارکت در کسب و کار و انتخاب شریک تجاری»:

مواردی که باید قبل از شراکت های کاری در نظر بگیرید

۸ نکته مهم برای انتخاب شریک مناسب در کسب و کار

مزایا و معایب مشارکت در کسب و کار

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com