0  |  2

۷ نکته مهم در تصمیم‌گیری که مدیران باید از آن آگاه باشند

۷ نکته مهم در تصمیم‌گیری که مدیران باید از آن آگاه باشند

هنگامی‌که کسب‌وکارتان را مدیریت می‌کنید، دائماً در حال تصمیم‌گیری در شرایط فشار هستید؛ اما چگونه می‌توان بهترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کرد؟ استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از مشکلات رایج استفاده کنید و مهارت‌های تصمیم‌گیری‌تان را افزایش دهید. تصمیم‌گیری دقیق و سریع به شما کمک می‌کند تا بتوانید از فرصت‌های کسب‌وکار استفاده کنید و از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید.

۱. مشکل را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید:

هنگامی‌که با مشکلی مواجه می‌شوید، به عقب برگردید و در مورد آن موضوع به‌طور کامل فکر کنید. سعی کنید موضوع را از دیدگاه‌های مختلف مشاهده و بررسی کنید. این امر به شما اطمینان می‌دهد که تنها بر یک جنبه تمرکز نکرده‌اید و همه‌ی جوانب را در نظر گرفته‌اید. سعی کنید برای هر مشکلی حداقل سه راه‌حل مختلف پیدا کنید.

۲. تصمیمات مبتنی بر شواهد را بپذیرید:

هدف مديريت مبتني بر شواهد (EBM) استفاده از شواهد علمي در هنگام تصمیم‌گیری است، نه فقط اعتماد به غریزه‌ها. مثل بسیاری از افراد، احتمالاً شما هم تمایل به استفاده از قضاوت و شهود در تصمیم‌گیری دارید. اما تجربه‌هایی که در شرکت‌های دیگر یا در شرایط مختلف به دست آورده‌اید، ممکن است به درد وضعیت کنونی‌تان نخورد.

گام‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند به شما در جمع‌آوری شواهد برای تصمیم‌گیری کمک کند:

از داده‌های عملکردی برای پشتیبانی از تصمیمات‌تان استفاده کنید. اطلاعات کامل و رایج را دریافت کنید.

احساسات‌تان را به چالش بکشید. آیا شواهد عینی برای حمایت از آن‌ها وجود دارد؟

تحقیق کنید که آیا استراتژی‌های معمول کسب‌وکار قبلا در وضعیتی مشابه وضعیت فعلی شما به کار گرفته شده‌اند؟ آیا این استراتژی‌ها برای مورد خاص شما مفید هستند؟

بررسی کنید که آیا داده‌های کسب‌وکارتان در راستای هدف‌تان بدست‌آمده‌اند؟

۳. وضعیت موجود را به چالش بکشید:

افراد معمولا تمایل دارند وضعیت موجود را حفظ کرده و تغییر ندهند تا در منطقه امن‌شان باقی بمانند؛ اما گاهی رویکرد آسودگی نمی‌تواند به‌اندازه کافی توجیه‌پذیر باشد. گزینه‌های‌تان را به‌صورت واقع‌گرایانه بررسی کنید. بررسی هزینه یا تلاش موردنیاز در ایجاد تغییرات را فراموش نکنید.

برای مثال، اگر شما شروع به‌‌ کار کردید، آیا از تاکتیک‌های بازاریابی مشابه برای جذب مشتری استفاده می‌کنید؟ آیا شما در نمایشگاه‌های مشابه شرکت می‌کنید؟ آیا تأکید بر بازاریابی اینترنتی، پست مستقیم یا ترکیبی دارید؟ فراموش نکنید که داده‌هایی را پیدا کنید که به شما در انتخاب‌های‌تان به صورت عینی کمک کند.

۷ نکته در مورد تصمیم گیری برای مدیران

۴. یک چشم‌انداز بیرونی داشته باشید... اما به خودتان اعتماد کنید:

عادت کنید از دیگران برای کسب اطلاعات بیشتر نظرخواهی کنید، طیف گسترده‌ای از نقطه نظرات را دریافت کنید و هر مسئله را از دیدگاه‌های مختلف مشاهده و مورد بررسی قرار دهید.

جمع‌آوری و استفاده از نظرات کارکنان: به‌دنبال راه‌هایی باشید که از طریق آن‌ها کارکنان‌تان تشویق شوند تا اطلاعات‌شان را با شما به اشتراک بگذارند. فضا و بستری ساده فراهم کنید که کارکنان بتوانند به‌طور مستقیم -حتی زمانی که حقایقی ناخوشایند وجود دارد- با شما صحبت کنند. استفاده از ارزیابی عملکرد یکی از راه‌های تشویق این ارزش‌ها است.

بدون تعصب و جانب‌داری به دنبال راه‌حل باشید: اگر می‌خواهید با دیگران در مورد مشکلی مشورت کنید، قبل از صحبت کردن با آن‌ها، از دیدگاه‌های متفاوت؛ مسئله را بررسی کنید. به این ترتیب، از تفسیرها و ایده‌های متعصبانه‌ی خود اجتناب خواهید کرد. اگر از نگاه دیگران به قضیه نگاه کنید، می‌توانید راه‌های متعددی برای حل مشکل‌تان بیابید.

۵. چشم‌اندازی برای مواقع پرخطر ایجاد کنید:

شما می‌توانید خود را به‌گونه‌ای آموزش دهید که هنگام تصمیم‌گیری همه خطرات و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید. هر زمان تصمیم‌گیری می‌کنید، از خود بپرسید: اگر تصمیم اشتباهی بگیرم، چگونه می‌توانم به اشتباهم پی ببرم و آن را جبران کنم؟

برای مثال، اگر شما در حال تغییر دادن سیستم حمل‌ونقل شرکت‌تان به‌منظور کاهش هزینه‌ها هستید، فکر کنید چگونه تصمیم بگیرید که احتمال اشتباه را کاهش دهید. بهتر است این موارد را در نظر بگیرید:

شکایات مشتریان اغلب درباره تأخیر در ارسال است.

کارمندان اداری از خدمات ضعیف تأمین‌کننده جدید شکایت دارند.

کارکنان واحد حمل و نقل می‌توانند به‌راحتی کسب‌وکارتان را ترک کنند و شما مجبور به یافتن منبعی جدید برای حمل و نقل باشید.

این نوع تمرینات می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی تصمیم‌تان را ببینید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن‌ها انجام دهید. حتی طرحی خوب هم هزینه‌ها و مشکلات بالقوه‌ای در بر خواهد داشت. تمام شواهدی که بد و خوب هستند را بررسی کنید. هزینه‌ها و تلاش‌های موردنیاز را دست کم نگیريد.

۶. اشتباهات گذشته را تکرار نکنید:‌

قبل از جمع‌آوری شواهدی برای تصمیم‌گیری، زمانی را به‌بررسی انگیزه‌های‌تان اختصاص دهید. آیا در حال حاضر ذهن‌تان آماده یک تصمیم‌گیری مهم هست؟ آیا شما واقعاً شواهدی مناسب برای اخذ تصمیمی منطقی جمع‌آوری کرده‌اید یا فقط به دنبال تأیید ایده‌ای که در سر دارید، هستید؟ آگاهی از انگیزه‌های‌تان می‌تواند به شما کمک کند که هدف برای‌تان روشن شود و به یافتن بهترین راه‌حل ممکن برای کسب‌وکارتان کمک کند.

۷. قاطع باشید:

به ۶ مرحله قبلی توجه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

اگر به مبحث «تصمیم‌گیری در کسب و کار» علاقه‌مند هستید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم: 

رابطه تصمیم گیری و موفقیت کسب و کار
۴ نوع تصمیم‌گیری برای موفقیت در کسب و کار
۵ عادت بد در تصمیم‌گیری که می‌تواند کسب‌وکارتان را نابود کند
چگونه سریع تصمیم بگیریم؟

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com