0  |  4

۹ سؤالی که قبل از تعهد به شریک تجاری‌تان باید بپرسید

۹ سؤالی که قبل از تعهد به شریک تجاری‌تان باید بپرسید

مشارکت در کسب و کار مانند ازدواج، با اشتیاق و انتظارات زیادی شروع می‌شود. مهم است که مواردی را درباره شریک احتمالی کسب و کارتان بدانید، مثلا اینکه امور مالی و زندگی خانوادگی او چگونه می‌تواند بر کسب‌وکارش تأثیر بگذارد.

در اینجا چند سؤال مطرح می‌کنیم که قبل از تصمیم‌گیری در مورد مشارکت در کسب و کار باید به آنها پاسخ دهید:

۱. چه نیازی به داشتن شریک در کسب و کار دارید؟

شما باید شریک تجاری‌تان را طوری انتخاب کنید که چیزی متفاوت از آنچه شما می‌دانید و می‌توانید را به شما ارایه دهد. اگر خلاق هستید، شاید به شریکی با جزیی نگری بیشتر نیاز داشته باشید. اگر پول برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دارید، ممکن است بخواهید شریکی با دسترسی به بازار یا ارتباطات عالی جستجو کنید. اگر خجالتی هستید، ممکن است به فردی قوی در برقراری تعاملات نیاز داشته باشید. اگر شریک کسب و کارتان به شما شبیه باشد، ممکن است راحت‌تر باشید، اما به کسی نیاز دارید که مهارت و شخصیت شما را تکمیل کند.

۲. وضعیت مالی شریک‌تان چگونه است؟

مهم است که با وضعیت مالی و تعهدات شخصی شریک‌تان قبل از شروع سرمایه‌گذاری کنار بیایید. احتمالا سخت است که از او بپرسید حساب بانکی اش چقدر است یا چه تعهدات مالی دارد؟ اما باید توجه داشته باشید تعهدات مالی قبلی، تصمیماتی را که در کوتاه مدت گرفته می‌شود، شکل می‌دهد."

۳. انتظارات شریک‌تان در مورد زمانی که به کار اختصاص می‌دهد، چیست؟

 شرکا مجبور نیستند مدت زمان یکسانی را به کسب‌وکار اختصاص دهند، اما مهم است که در همان زمانی که می‌توانند حضور داشته باشند؛ واقعا به آن متعهد باشند. شریک شما قصد دارد،‌ چند ساعت در روز زمانش را به کار اختصاص دهد تا بتواند انتظارات شما را برآورده کند؟

۴. آیا تعهد شریک‌تان به کسب‌وکار، به اندازه شما قوی هست؟

«اهمیتی ندارد که کسب و کارم یک کافی شاپ است یا یک شرکت طراحی نرم افزار، من و شریکم باید به یک میزان نسبت به آن تعهد داشته باشیم.» مشارکت - به ویژه در بین دوستان - می‌تواند به صورتی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز شروع شود،‌ اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، تبدیل به عذاب شود. اگر شرکا به کسب‌وکار متعهد نباشند، ممکن است شور و شوق‌تان را برای ادامه کار از دست بدهید. به تدریج بی‌انگیزگی و اختلاف‌های به‌وجود آمده تاثیر منفی روی نام تجاری کسب و کارتان خواهد داشت. ۹ سوالی که قبل از تعهد به شریک تجاری تان باید بپرسید

۵. آیا در زندگی خانوادگی شریک تجاری‌تان مسئله‌ای وجود دارد که نسبت به کسب‌وکارش در اولویت باشد؟

اگر همسر شریک‌ تجاری‌تان باردار باشد یا او موظف به مراقبت از والدین سالخورده‌اش باشد، ممکن است از کسب‌وکار غافل شود. به همین دلیل لازم است که کاملا واقع بین باشید و بدانید مواردی مهم تر و ضروری تر از موضوع کسب و کار در زندگی شریک تجاری تان در اولویت است.

۶. شریک‌تان چگونه وضعیتی دشوار را کنترل می‌کند؟

مهم است که بدانید که در موقعیت‌های سخت و دشوار،‌ شریک‌تان چه واکنشی نشان می‌دهد. بهترین راه برای درک این مسئله این است که به آنچه درگذشته از او به یاد دارید رجوع کنید. مثلاً اگر در دوره‌ای نتوانسته حقوق و دستمزد کارمندانش را پرداخت کند، چه کرده است؟ دست به تعدیل نیرو زده یا با قرض گرفتن از یک دوست، مشکل را حل کرده است.

۷. شریک کسب و کارتان چه سؤالاتی از شما می‌پرسد؟

اگر به‌عنوان کارفرما در مصاحبه شغلی با فردی متوجه شوید که او سوالی درباره کسب و کارتان از شما نمی‌پرسد، احتمالاً فکر می‌کنید که علاقه زیادی از خودش نشان نمی‌دهد و شاید خیلی گزینه مناسبی برای استخدام نباشد. همین امر برای شریک بالقوه کسب‌وکارتان، که باید در مورد شخصیت شما و انتظارات‌تان بداند، هم اعمال می‌شود. اگر شریک‌تان سؤالی نمی‌پرسد، احتمالاً دو دلیل دارد: یا انتظارات خیلی زیادی دارد یا ممکن است شراکت را انقدر جدی نگرفته باشد.

۸. موقعیت شریک بالقوه‌تان در جامعه چیست؟

بسیاری از مردم در نگاه اول خوب به نظر می‌رسند؛ اما ممکن است با گذشت زمان مهارت‌های چندانی نداشته باشند. اگر به‌دنبال کسی هستید که پول داشته باشد، واقعاً پیگیر این قضیه باشید نه اینکه صرفاً با اعتماد به حرف شریک‌تان تصمیم بگیرید. یا اگر آن‌ها می‌گویند ارتباطات عالی دارند، ببینید که آیا این ارتباطات فراتر از آنچه خودتان دارید، هست یا خیر. به گفته یکی از صاحب‌نظران «مشارکت تجاری، ازدواج نیست، اما باید فرآیندی در نظر گرفته شود که بتوانید کاملاً طرف مقابل‌تان را شناخته و بیازمایید.»

۹. آیا شریک‌تان مایل به نوشتن همه چیز هست؟

بسیاری از مشارکت‌ها فقط ذهنی هستند، اما این می‌تواند فاجعه باشد. مهم است که همه چیز را روی کاغذ بیاورید، نه‌ تنها آنچه از هر یک از طرفین انتظار می‌رود، بلکه عواقب ناشی از انتظارات را نیز بیان کنید. اگر کسی یک‌ فوریت خانوادگی داشته باشد و شش ماه اول، کسب‌وکار را نادیده بگیرد - هرچند مقصر نباشد - آیا هنوز انتظار می‌رود که این فرد درصد مشخصی از کسب‌وکار را در دست بگیرد؟

بهترین زمان برای رسیدگی به مشکلات احتمالی با شریک‌تان، ابتدای کار پیش از هر نوع تصمیم‌گیری از روی احساسات است. اگر کسی بدون این‌که سهمی از شرکت به او تعلق گیرد، بتواند کاری را در کسب‌وکارتان انجام دهد، همیشه انتخاب بهتری است. قبل از انتخاب شریک کسب و کار فکر کنید، واقعاً به‌تنهایی از پس این کار برنمی‌آیید؟

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com