0  |  0

شرکت‌ها نیاز به مدیر کارآفرین دارند!

شرکت‌ها نیاز به مدیر کارآفرین دارند!

بهترین مدیران اجرایی با توانایی‌شان در رشد و اجرای مدل‌های کسب‌وکار شناخته می‌شوند. اما آنچه که آن‌ها به‌اندازه کافی انجام نمی‌دهند، تغییر و نوآوری است. دلیل این امر ناتوانی آن‌ها نیست بلکه این کار اولویت آن‌ها نبوده و در اغلب مواقع در انجام این کارها کوتاهی می‌کنند. البته موارد استثنایی هم وجود دارد که مدیر اجرایی به‌طور هم‌زمان نوآور و عامل تغییر بوده است (استیوجابز و جف بیزوس)؛ اما شرکت‌های بسیار کمی وجود دارند که می‌توانند این‌گونه رهبری کسب و کار را به عهده بگیرند.

اگر مدیرعامل نتواند در کسب و کار نوآوری اعمال کند، پس چه کسی باید این کار را انجام دهد؟‌ «استرووالدر» بر این باور است که مدیران اجرایی نیاز به شریکی برای ایجاد نوآوری در شرکت‌های‌شان دارند، کسی که از فرایندها، انگیزه‌ها و معیارهای ایجاد شده حمایت کند و شکل‌گیری ایده‌های جدید را  تشویق ‌کند. همین امر زمینه‌های جدیدی را برای رشد کسب و کار فراهم می‌کند. در واقع شرکت‌های امروزی نیاز به مدیری اجرایی با رویکردی کارآفرینانه دارند تا مجدداً شرکت را از نو بسازند.

این سرپرست کارآفرین کسی است که می‌تواند آینده شرکت را تغییر دهد. در گذشته نقش اجرایی مهم‌ترین ویژگی و نقطه قوت مدیر محسوب می‌شد؛ اما اشتباه همین جا است. امروزه باید مدیری باشید که علاوه بر قابلیت اجرایی در کسب‌وکار، بتوانید در شرکت‌تان جریان نوآوری ایجاد کنید.

آیا شما مدیری کارآفرین هستید؟

امروزه شرکت‌های قدرتمند به‌دنبال سرپرستی کارآفرین هستند که آینده شرکت را بسازد. این مدیر علاوه بر کار اجرایی، مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را خلق کرده و پیشنهادات ارزشمندی ارائه می‌دهد. در چنین شرکت‌هایی مدیر تمایل به ریسک دارد و از تغییر و نوآوری استقبال می‌کند.

اگر فکر می‌کنید مدیری کارآفرین هستید، کدام‌ یک از این گزینه‌ها با روحیات شما مطابقت دارد:‌

اشتیاق برای ایجاد کسب و کار: با اشتیاق و انگیزه‌ای که دارید، موتورهای رشد را با توجه به شرایط و ریسک‌های محاسبه شده به کار می‌اندازید.

معتقدید که غیرممکن وجود ندارد: شما دارای ویژگی‌هایی ازجمله ثبات، کاریزما، کارایی، شور و شوق، سخت‌کوشی و ذهنیت بازاریابی هستید و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود به جلو بروید و هیچ‌چیزی برای‌تان غیرممکن نباشد.

می‌توانید از هیچ، کسب‌وکاری میلیون دلاری بسازید: این توانایی را دارید که با امکانات و سرمایه کم به پیش روید و با انتخاب‌های مناسب رشد کنید.

با عدم اطمینان و ابهام کنار می‌آیید: از شکست نمی‌ترسید و از آن به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و کشف راه‌حل‌های جدید استفاده می‌کنید.

شرکت‌ها نیاز به مدیر کارآفرین دارند

به عنوان مدیری با روحیه کارآفرینانه چه مسوولیت‌هایی بر عهده دارید؟

آینده شرکت را بسازید: شاید هرکسی نتواند این حجم از استرس و فشار کاری را بپذیرد، اما مدیر کارآفرین مسوول ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار و ارزش‌گذاری برای رشد آینده شرکت است.

تیم کارآفرینانه‌تان را تشویق و حمایت کنید:‌ تیم‌تان بهترین بستر برای اشتراک‌گذاری دانش مورد نیازتان است. این گروه در جستجو و اعتباربخشی به مدل‌های کسب‌وکار و جذب فرصت‌های رشد خواهند بود و این به معنی مدیریت کارآفرینانی است که می‌توانند روند و رفتار بازار را هدایت کنند.

طراحی و ساخت بستری برای اختراع و نوآوری: لازم است بستری مناسب برای آزمون و خطا، شکست و یادگیری اعضای تیم‌تان فراهم کنید. در چنین بستری است که ایده‌ها پرورش می‌یابند. باید از فرهنگ، فرآیندها، انگیزه‌ها و معیارهایی که در این فضا متولد می‌شوند حمایت کنید.

معرفی اصول و قوانین نوآورانه: شما باید فرایندی جدید بسازید که مقدمات ایجاد و پیشرفت کسب‌وکارهای جدید را فراهم کند. تجارب شما چگونه می‌تواند به تیم‌تان کمک ‌کند تا با کاهش عدم قطعیت و ریسک‌ها  به مسیرش ادامه دهد؟

همکاری با مدیرعامل شرکت: شما باید با مدیرعامل شرکت همکاری کنید تا اطمینان حاصل شود که منابع و دارایی‌ها برای تأیید ایده‌ها، در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. شما به‌عنوان سرپرست یا مدیر کارآفرین لازم است ایده‌های جدید را با مدیر عامل به اشتراک بگذارید. ارتباطات عاملی کلیدی در این مشارکت است، زیرا مدیرعامل شرکت فردی است که می‌تواند در اعتبار بخشی و تسهیل ایجاد مدل‌های کسب‌وکاری جدید نقش مهمی ایفا کند.

دنیای کسب‌وکار امروز نیازمند شرکت‌هایی است که درعین‌حال هم اجرایی باشند و هم نوآورانه. تنظیم این تعادل به‌دلیل قدرت مدیرعامل معمولا بسیار دشوار است؛ اما واقعیت مهمی که وجود دارد این است که هر شرکت بزرگ می‌بایست با واقعیت نوآوری‌های مداوم روبه‌رو شود،‌ در غیر این صورت محکوم به انقراض است. بدیهی است، سرپرست کارآفرین و مدیرعامل شرکت مرتبا در حال رقابت هستند؛ اما با کمی صبر و استقامت، این نقش جدید (مدیریت با رویکرد کارآفرینانه) می‌تواند با موفقیت جای خودش را در شرکت پیدا کند. احتمالا مدیران کارآفرین بالقوه‌ای در بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند، کافی است آن‌ها را بشناسیم و به آن‌ها فرصت شغلی برای هدایت نوآوری بدهیم. ممکن است این شخص خود شما باشید!

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com