0  |  0

پیش‌بینی مشاوره و آموزش برای متقاضیان مشاغل خانگی

پیش‌بینی مشاوره و آموزش برای متقاضیان مشاغل خانگی

الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی با رویکرد توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی به تصویب رسیده و با اجرای آن امکان بهره‌مندی از آموزش‌های کوتاه‌مدت، فشرده و مشاوره‌های لازم فراهم شده است.
، مشاغل خانگی از جمله کسب‌وکارهای زودبازده هستند که یکی از راه‌های خود اشتغالی و ایجاد شغل و درآمد در جهان به شمار می‌روند. انجام این نوع کسب و کارها در خانه مزایای بسیاری را برای شاغلان آنها فراهم می‌کند که از جمله آن‌ها رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندان و کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب و اجاره کارگاه یا مغازه است.
در همین راستا، الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی به عنوان یکی از برنامه‌های کلان دولت در راستای تحقق شعار سال و توسعه مشاغل خانگی و محلی در هشت استان کشور رونمایی شده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار می‌گوید: اشتغالی که از سال ۱۳۹۲ و حتی چهار سال گذشته در کشور ایجاد شده اغلب مربوط به کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی با محوریت زنان بوده است.
او می‌گوید: در یک سال گذشته که بخش تولید رونق گرفته سهم مشاغل خرد با کمتر از ۱۰ نفر فرصت شغلی و همچنین مشاغل خانگی در رونق و توسعه اشتغال قابل توجه بوده است.
منصوری نبود داده‌های لازم در حوزه‌ مشاغل خانگی به صورت میدانی را تایید می‌کند اما می‌گوید به زودی دستاوردهای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی منتشر خواهد شد.
الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی طی تفاهم‌نامه سه جانبه میان وزارت کار، سازمان جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید به اجرا درآمده و جهاد دانشگاهی به عنوان ارگان تسهیل‌گر و مجری طرح به ایفای نقش می‌پردازد. در این طرح برای هر ۵۰ نفر متقاضی یک مشاور و راهنما در نظر گرفته شده و فرایند توانمندسازی متقاضیان با همکاری جهاد دانشگاهی صورت می‌پذیرد.
در الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی، دستگاه‌های مجری طرح از جمله جهاد دانشگاهی مکلف به شناسایی و توانمندسازی اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و با استفاده از مشاوران خود، حلقه‌های مفقوده و خلاءهای طرح‌های مشابه قبلی را حل خواهند کرد.
در حال حاضر متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی می‌توانند به سامانه مشاغل خانگی به نشانی www.mashaghelekhangei.ir مراجعه و مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند. البته در این سامانه فهرستی از مشاغل خانگی به جهت اطلاع متقاضی و ارزیابی آن مشاهده نمی‌شود.
یکی از گلایه‌هایی که بعضا متقاضیان اشتغال خانگی دارند عدم آشنایی و دسترسی به انواع کسب و کارهای خانگی، عدم ارائه مشاوره و نیاز به فراگیری آموزش‌های لازم است که در الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی کوشش شده تا این رسته شغل‌ها به طور کامل‌تر گنجانده و به متقاضیان معرفی شود و هماهنگی و جهت‌گیری بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید دارد که متقاضیان ثبت نام مشاغل خانگی باید از امکان آشنایی با رشته شغل‌های خانگی،‌ آموزش و حتی مشاوره در این زمینه بهره‌مند شوند و بر همین اساس همه دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی را به کمک می‌طلبد.
هم اکنون متقاضیان کسب وکارهای خانگی می‌توانند به منظور آشنایی با این رسته شغل‌ها و سهولت دسترسی به مشاغل خانگی زودبازده به نشانی mkh.mcls.gov.ir مراجعه و در جریان لیست 340 شغل خانگی و دستگاه‌های مجوزدهنده قرار بگیرند.
دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی اخیرا از ابلاغ ۶۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین منابع مشاغل خانگی خبر داده و سقف تسهیلات مشاغل خانگی را از پنج میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان اعلام کرده است.
بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۵ بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کرده‌اند و تاکنون ۵۹ هزار و ۵۰۰ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.
الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در هشت استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان رضوی،‌ خراسان شمالی و خراسان جنوبی به طور آزمایشی به اجرا درآمده و لازم است به منظور افزایش استقبال متقاضیان از این کسب و کارها و اطلاع از جدیدترین نوع مشاغل خانگی با سرعت و جهت‌گیری بهتر و بیشتری دنبال شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com